بررسی نقش میانجی عزت نفس و ریسک پذیری در تحلیل عوامل مؤثر بر خود اشتغالی زنان روستایی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهمحمد بادسار 1 , شیرین سلطانی 2 , مهدی قاسمی 3
1 - دکترای توسعه روستایی، استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
2 - کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه زنجان
3 - دانشجوی دکتری توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
الکلمات المفتاحية: استان زنجان, زنان روستایی, عزت نفس, خود اشتغالی, ریسک پذیری,
ملخص المقالة :
امروزه یکی از معیارهای مهم برای سنجش درجهی توسعه یافتگی یک کشور، سطح اشتغال زنان است. بنابراین توجه بیشتر به اشتغال زنان منجر به استفادهی بهتر از این ظرفیت بالقوه در جامعه میشود. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر خود اشتغالی زنان روستایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان روستایی استان زنجان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 200 نفر از آنان انتخاب شد (که تنها 188 پرسشنامه قابل استفاده بود). ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیلهی نرم افزارهای SPSS20 و AMOS20 انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری با روش برآورد بیزی نشان داد: شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی، دورههای آموزشی و ترویجی، دارای اثر مستقیم معنی داری بر خوداشتغالی زنان روستایی هستند. همچنین، بر اساس نتایج مدل ساختاری میانجی مشخص شد که متغیر عزت نفس و ریسکپذیری در رابطهی بین متغیرهای شرایط اقتصادی و اجتماعی دارای نقش میانجی جزئی بوده و متغیر ریسکپذیری از نقش میانجی کلی در رابطه بین دورههای آموزشی ترویجی بر خوداشتغالی زنان روستایی برخوردار است. بهطور کلی مهیا بودن شرایط اقتصادی، اجتماعی و برگزاری برنامههای آموزشی و ترویجی متناسب همراه با تقویت قابلیتهای فردی مانند عزت نفس و ریسکپذیری میتواند زمینه ساز توسعهی خوداشتغالی در میان زنان روستایی باشد.
- Aly, H.Y., & Al-Quisi, I. (1996). Determinants of women's labour force participation in kuwait: A logit analysis. Middle east business and economic review, 8, 1-9.
- Amini, A., & Ahmadi, M. (2007). Rural women employment in Barkhoar-Meymeh and Falavarjan townships of Esfahan Province and Assess its impact on their economic self-reliance, Journal of women Studies, 5(1), 65-91. (In Persian).
- Arasti, Z. (2006). Iranian women entrepreneur, appropriate socio-cultural structure in entrepreneurial businesses, Journal of Women in Development and Politics, 4(1&2), 93-119. (In Persian).
- Arbuckle, J.L. (2012). IBM® SPSS® Amos™ 21 User’s Guide. Amos Development Corporation.
- Bhuimail, A., & Sampa, P. (2005). Development of rural women through education and empowerment. Delhi.
- Burns Paul. (2001), Entrepreneurship and small Business. New York: Palgrave.
- Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (second ed.). New York, London, Taylor and Francis Group.
- Cavalcanti, T.V., & Tavares, J. (2008). Assessing the “engines of liberation”: Home appliances and female labor force participation. The Review of Economics and Statistics, 90(1), 81-88.
- Celik, M., & Tatar, M. (2011). Employment-unemployment issues and solution suggestions adiyaman example interdisciplinary. Contemporary Research in Business, 3(2), 1211-1226.
- Deakins, D. & Freel, M. (2002). Entrepreneurship and small firms, 3d edition, London: McGraw – hill.
- Enayat, H,. & Dastrang, M. (2008). Investigation the relationship between Women's employments with their self-esteem by focusing on demographic factors. Journal of Social and Human Sciences, 27(1), 81-96. (In Persian).
- Fallah, R,. Farajollah Hoseini, S.J,. Hoseini, S.M,. & Mirdamadi, S.M. (2007). Factors influencing Rural Women's entrepreneurship success in North of Iran, Journal of Rural and Development, 10(4), 87-115. (In Persian).
- Feyzbakhsh, S.A & Taghiyari, H. (2011). Entrepreneurship, Sharif University of Technology Press, Tehran. (In Persian).
- FirouzAbadi, S.A & Nasrollahi, L. (2014). Investigation the relationship between Social trust and entrepreneurial spirit of rural women, the Case Study: Shirvan district, Journal of Rural Research, 5(1), 25-44 (In Persian).
- Gelrd, P. (2007). Characteristics, motivations and goals of encouraging Iranian womens in Business development, Journal of Trade Studies, (44), 267-295. (In Persian).
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2010). Multivariate data analysis (seven ed.). United State of Amreica: Pearson prentice hall.
- Hezarjaribi, J. (2007). Entrepreneurial, Second Printing, Tehran: Research Institute of Economic affairs, (In Persian).
- Howard, S. (2004), Developing entrepreneurial potential in youth: The effects of entrepreneurial education and venture creation, University of south Florida repot.
- Kabeer, N. (2005). "Is microfinance a'magic bullet'for women's empowerment? Analysis of findings from South Asia." Economic and Political weekly: 4709-4718.
- Kia, M & Ahmadzadeh, N. Entrepreneurship and Higher Education, Rooyesh, (2007). 5(19), 1-14. (In Persian).
- Kordnaech, A & Shams, Sh. (2003). The role of higher education in the development of entrepreneurship and job creation in the country, Periodical of Entrepreneurs, 2(1). (In Persian).
- Mann, V., & Thorpe, R. (1998). Characteristics of asian and white female business owners. Journal of Consumer Studies & Home Economics, 22(4), 221-229.
- Mayoux, Linda. (2005). Micro-Finance and the Empowerment of Women. A review of the key issues. Available at: www.lilo.org
- Momayez, A & Ghasemi, A (2013). Investigation factors influencing Women's Entrepreneurship Development, Journal of science and technology parks & incubators 9(35), 15-22. (In Persian).
- Naqvi, Z.F., Shahnaz, L., & Arif, G. (2002). How do women decide to work in pakistan?[with comments]. The Pakistan Development Review, 495-513.
- Nasrolahi Vosta, L. and Jalilvand, M. R. (2014). Examining the influence of social capital on rural women entrepreneurship: An empirical study in Iran, World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, Vol. 10 No. 3, pp. 209-227.
- Navabakhsh, M & Zare, M. (2010). Investigation Socio-cultural factors affecting Entrepreneurial culture (The Case of Entrepreneurs Women in Tehran and Suburbs), Journal of Cultural Management, 4(7), 1-23. (In Persian).
- Orhan, M., & Scott, D. (2001). Why women enter into entrepreneurship: An explanatory model. Women in management review, 16(5), 232-247.
- Pashmi, M. (2010). Woman Role in Development and Entrepreneurship, MS.c. Thesis of Women's Studies, Azad University of Tehran. (In Persian).
- Rajabpour, P,. Azadmanesh, Sh. & Mohammadi, M. (2014). Sociological attitude to incentives of Starting Business among Rural women entrepreneurs, National Conference of Women and Sustainable Development, 23 October, Mashhade Moghadas. (In Persian).
- Ritzer, G. (2001). Explorations in social theory: From meta theorizing to rationalization, Sage.