مدل کیفی تمایل به جراحی زیبایی بانوان در دوره کرونا
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهمریم نادمی 1 , اکبر طالب پور 2 , فرح ترکمان 3
1 - گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
3 - گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پدیدار شناسی, روش کیفی, گراندد تئوری, پاندمی کرونا, جراحی زیبایی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی براساس مدل گراندد تئوری به منظور بررسی جامعه شناسانه پدیده جراحی زیبایی در بین زنان انجام شده است. یکی از نوآوری های پژوهش حاضر بررسی تاثیر پاندمی کرونا بر تمایل به جراحی زیبایی بانوان است. در این مطالعه ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساخت یافته بوده است. جامعه مورد بررسی بانوان ساکن شهر ایلام بودند که سابقه جراحی زیبایی در ایام پاندمی کرونا داشتهاند که با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 16 نفر از این افراد انتخاب شدند. نتایج پژوهش مرتبط با عوامل علی در خصوص تاثیرات پاندمی کرونا بر تمایل به جراحی زیبایی دو تاثیر متضاد شناسایی شدند. دورکاری ناشی از پاندمی تاثیر مثبت بر تمایل به جراحی زیبایی زنان داشته و در مقابل اثرات منفی عبارتند از ترس از ابتلا به کرونا و استفاده از پوشش ماسک در محل کار و سایر اماکن عمومی و کاهش مراسمات و بازدیدهای اقوام و آشنایان که در نتیجه تمایل آنها را به جراحی زیبایی کاهش داده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشترین مفاهیم مربوط به ابعاد کیفی گرایش زنان به عمل جراحی زیبایی در ایام پاندمی کرونا، مربوط به بعد اصلی خودانگاره منفی زنان میباشد و از این منظر عامل پنهان نمودن معایب فوقانی صورت به دلیل استفاده از ماسک در ایام پاندمی آنها را تشویق به عمل زیبایی در بخشهای فوقانی صورت نموده است. همچنین انزوای اجتماعی ناشی از کرونا که از مقوله های ترس از طرد شدن بوده است آنها را به عمل جراحی زیبایی تشویق نموده است.
- Ahmadi E, Adlipour S, Afshar S, Bonyad L. Sociological Explication of Body Management and its Relation with Social and Cultural Factors in Girls and Women in Tabriz City. Women Studies, 2016, 7(15), 29-50.
2- Abdollahi H, Madadi H, Moradi S. Study of Power Structure In Family and Its Effect on Women’s Reflexive Identity. Social Sciences, 2014, 21(66), 74-120. doi: 10.22054/qjss.2014.724.
3- Aghaei A, Khalili M. Phenomenological analysis of body management among girls and young women in Tehran. Journal of Women & Study of Familiy, 2018, 11 (41). 57-72.
4- Cash TF, Pruzinsky T. Body Image: A Handbook of Theory, Research, and Clinical Practice. 1st Edition, Guilford Press. 2002.
5- E’temadifard SM, Amani M. A Sociological Study on Women’s Motivations for Pursuing Cosmetic Surgery. Women Studies, 2013, 4(8), 1-22.
6- Ganji M, Amir Mazaheri AM, labibi M. The social genealogy and manipulation of body among Iranian women. Journal of Woman and Family Studies, 2019, 7(1), 205-245. doi: 10.22051/jwfs.2019.13890.1358.
7- Ghasemi A. A Qualitative Study of Women's Attitudes and Perceptions towards their Body. Journal of Applied Sociology, 2017, 28(4), 173-194. doi: 10.22108/jas.2017.75214.0.
8- Ghobadi H, kaldi A, Mahdavy MS. The Structural Equations models of Socio- Cultural Reasons on Tendency to Cosmetic Surgeries (A case study among in the city of Ilam). Journal of Socio - Cultural Changes, 2020, 16(4), 101-119.
9- Greenberg JL, Weingarden H, Wilhelm SA. Practical Guide to Managing Body Dysmorphic Disorder in the Cosmetic Surgery Setting. JAMA Facial Plast Surg. 2019 May 1;21(3):181-182. doi: 10.1001/jamafacial.2018.1840. PMID: 30676626.
10- Haghighatian M, Hashemianfar S, Darabi M. A Study on Social- Cultural Factors Affecting Body Image with an Emphasis on Lifestyle among Young Women in Tehran. Strategic Studies on Youth ans Sports, 2016, 14(30), 179-201.
11- Hemmati E. The effect of social networks on the tendency of women to have maxillofacial cosmetic surgeries in Ahvaz in 2019. Jundishapur Scientific Medical Journal, 2020, 19(3), 277-284. doi: 10.22118/jsmj.2020.221097.2004.
12- Johansson J, Tienari J, Valtonen A. The body, identity and gender in managerial athleticism. Human Relations. 2017, 70(9): 1141-1167.
13- Kalantar-Hormozi A. A brief history of plastic surgery in iran. Archives of Iranaian Medicine, 2013, 16 (3), 201-206. PMID: 23432179.
14- Karami- Mozayan N, Amirpour B, Mohseni-Nezhad S. Analysis of the underlying contexts of cosmetic surgery in women: a qualitative study based on psychoanalytic theory. JNIP, 2021, 9 (13), 1-10.
15- Keivanara M, Rabbāni R, Zhianpour M. Social Stratification and Physical improvements/Plastic Surgery as a Symbol for Social Class. Women's Strategic Studies, 2010, 12(47), 73-98.
16- Khalajinia Z, Abedini Z, Ahmari- Tehran H, Khoramirad A. Explaining People's Experience of Life in the Context of Covid-19 Epidemic in Qom. Qom University of Medical Sciences Journal, 2021, 15 (7), 464-473.
17- Maroof pour M, Safiri Kh, Tavasoli A, Vadieh S. Presenting the model of women's identity conflict. Journal of Woman & Study of Family, 2018, 10 (38), 43-67.
18- Mirfardi A, Safarpour M. The Thematic Analysis of Use of Modern Cosmetics Patterns and Accessories among Female Students of University. Quarterly Journal of Women and Society, 2022, 13(49), 119-134. doi: 10.30495/jzvj.2022.25588.3321.
19- Mirzaei Kh. The causes and consequences of the epidemic and globalization of the Corona virus-Covid 19. Social impact assessment, 2021, 2, 14-40.
20- Noaman AA, Abbas MA, Dhahi NK. Demographic and Personal Factors that Encourage Iraqi People to Undergo Plastic Surgery, International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 2020, 24 (04). 10743-10747.
21- Noghani M, Khorasani MM, Varshoe S. Social Factors Influencing Women to have Cosmetic Surgery. Women's Studies Sociological and Psychological, 2010, 8(4), 75-101. doi: 10.22051/jwsps.2010.1385.
22- Norozi A, Maleki A. Parsamehr M, Ghasemi H. Investigating the effect of body image and body management on women's sports participation in Ilam province. Journal of Applied Sociology, 2018, 29(4): 99-122. doi: 10.22108/jas.2018.104379.1117.
23- Pirahari N, Bidaran S. Social Factors Affecting on Women’s Tendency to Cosmetic Surgery. Quarterly Journal of Women and Society, 20218, 8(32), 229-246.
24- Pourkaveh dehkordi E, khan mohammadi A, abbasi asfajir A. Meta- Analysis of the Causes of Iranian Women’s Tendency to Cosmetic Surgery. Quarterly Journal of Health Psychology, 2020, 9(34): 7-24. doi: 10.30473/hpj.2020.44278.4266.
25- Qaderzadeh O, Khaleqpanah K, Khazaii S. Women,s Experiances of Cosmetic Surgery; Qualitative Study of Reasons and Consequences. Woman in Development & Politics, 2014, 12(1), 1-20. doi: 10.22059/jwdp.2014.51343.
26- Rabani Esfahani H, Yazdekhasti B. Qualitative Study of Radical Feminism Effect on Woman Role in Family Institute and Comparing it with Islam Maneuvers (Case Study: Women of Isfahan). Journal of Applied Sociology, 2015, 26(2), 125-140.
27- Rastegar Khaled A, Kaveh M. Women and Beauty Project (Subjective meanings of cosmetic surgery). Woman in Development & Politics, 2014, 11(4), 453-478. doi: 10.22059/jwdp.2014.50282.
28- Safarishali R. Women’s Tendency towards Cosmetic Surgery as Social Acceptability: Displaying Objective Welfare. Social Sciences, 2019, 26(84), 69-96. doi: 10.22054/qjss.2019.45120.2136.
29- Safiri K, Golbahari N. The Relationship between Cultural Capital and Body Management The Case of 20-59 years old Women Living in Tehran. Sociological Review, 2013, 20(1), 39-65. doi: 10.22059/jsr.2013.56208.
30- Scapaticci S, Neri CR, Marseglia GL. et al. The impact of the COVID-19 pandemic on lifestyle behaviors in children and adolescents: an international overview. Ital J Pediatr, 2022, 48 (22). https://doi.org/10.1186/s13052-022-01211-y.
31- Soroush M, Hosseini M. Globalization, Independent Identity and Urban Women Lifestyle: A Comparison of Women in Shiraz and Estahban, Fars. Quarterly Journal of Women and Society, 2013, 4(13), 53-76.
32- Strauss A, Corbin J. Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Translated by Ibrahim, A. Tehran: Publishing Ney. (Text in Persian). 2011.
33- Suleymani S. Futurities of beauty and the scalpel: Cosmetic surgeries and fatphobia in Iran. Fat Studies, 2020, 9(3): 204-219.
34- Thompson JB. The Media and Modernity: A social theory of media. Stanford University Press, U.S.A. 1995.
35- Veblen T. The Theory of the Leisure Class. 1st Edition, New York, Routledge.1992.
36- Zarif- Moradian N, Zanjanizadeh H. Qualitive study of women’s decision making in regard with casmatic surgeries based on G.T. Journal of Social Problems of Iran, 2016, 7(1): 179-202. doi: 10.22059/ijsp.2016.60200.
_||_