تحلیل عوامل موثر بر شکل گیری ساختار چندهسته ای شهرها (نمونه موردی: کلانشهر کرمانشاه)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
عزیز محمدیاری
1
(دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران)
بختیار عزت پناه
2
(استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران)
کریم حسین زاده دلیر
3
(استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران)
الکلمات المفتاحية: کاربری اراضی, الگوی توزیع فضایی, هسته شهری, چندهستهای, کلانشهر کرمانشاه,
ملخص المقالة :
تجربه توسعه شهری نشان داده است که بخش مرکزی شهرها به مرور توان خود را در برخی ابعاد به ویژه در اسکان طبقات مرفه و ارائه خدمات نوین و پیشرفته از دست میدهند. در نتیجه شهرها به طور طبیعی به پهنههای جدید جهت ساماندهی جمعیت، فعالیت و خدمات روی آورده و مناطق جدید شهری در قالب ساختار چندهستهای پدید میآورند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی ـ غیرتجربـی و در چارچوب الگوی تحلیلی ـ موردی انجام شده است. جهت تحلیل دادهها از مدل GMM، آمار فضایی، روش پیترهال و شاخص اختلاط کاربری استفاده شده است. مطابق با نتایج مناطق 1، 3 و 4 بیشترین میزان فعالیت و کارکرد را داشتهاند. ارزیابی ساختار شهر وجود یک هسته قوی در منطقه 1 و هستههای فرعی ضعیفتری در مناطق را نشان میدهد، اما کارکرد اصلی در شهر کرمانشاه دارای الگوی تک هستهای است. مطابق نتایج فرضیه صفر آزمون موران (0.003) در مناطق 8گانه کلانشهر کرمانشاه سه فاکتور فاصله، درجه تمرکز و عامل دسترسی در سطح معناداری بالایی تأیید میشود. ضریب خودهمبستگی فضایی در سطح بالایی معنادار است و مؤید وجود وابستگی فضایی در اجزا اخلال مدل رشد هسته مسکونی و ارتباط معنادار آن با سایر کاربریهای شهری است. به این معنی که شوک وارد بر یک هسته، به دیگر هستهها نیز سرایت کرده است. نتایج نشان میدهد که رشد هسته مسکونی در یک منطقه تا چه میزان متأثر از شوک وارد بر تابع فاصله و میزان دسترسی به هر هسته در سایر مناطق شهر بوده است. در بین متغیرهای موجود، درجه تمرکز یا تفرق جمعیت (117.03) و درصد توزیع کاربریهای مسکونی (0.7402) به عنوان مهمترین عوامل و متغیر فاصله (0.687-) به عنوان متغیر کنترل، دارای اثر منفی بر رشد و توزیع هسته تجاری بوده است به این معنی که کاربریهای تجاری با فاصله بیشتر از هم، رشد پایینتری داشتهاند.
_||_