مجموعه عوامل موثر در خلاقیت (مزیتهای رقابتی و ظرفیتهای موجود) در راستای دستیابی به برندینگ شهری (مطالعه موردی: شهر دامغان)
مصطفی فوادیان
1
(
دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
)
زینب کرکه آبادی
2
(
دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
)
سعید کامیابی
3
(
دانشیار گروه جغرافیا، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
)
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, مزیت های رقابتی, ظرفیت های موجود, برندینگ شهری, شهر دامغان,
ملخص المقالة :
در رویکردی نوین به شهر، شهر خلاق به عنوان یک روش راهبردی در عرصه تفکر، برنامهریزی و اجرای طرحهای شهری مطرح شده است. با توجه به تغییرات بسیار عمیقی که در محیط شهر در حال وقوع است، خلاقیت شهری، یک عامل حیاتی در حل بسیاری از مسایل شهر به شمار میرود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر؛ شناخت مجموعه عوامل موثر در خلاقیت (مزیتهای رقابتی و ظرفیتهای موجود) در راستای دستیابی به برندینگ شهری شهر دامغان میباشد. رویکرد حاکم بر فضای تحقیق کیفی و نوع تحقیق کاربردی است و بر حسب نحوه اجرا از نوع پیمایشی (مشاهده و مصاحبه) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل (کلیه مدیران ارشد شهرداری، اعضای هیئت علمی گروه جغرافیا، هنر و شهرسازی، شوراهای شهر و افراد دارای تجربه در حوزه مدیریت شهری) میباشند که با استفاده از روش دلفی 17 نفر به عنوان حجم نمونه، انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش گرند تئوری (نظریه داده بنیاد)، استفاده شده است. از نتایج مصاحبه با افراد متخصص و کارشناس جهت بررسی ظرفیتهای موجود و مزیتهای رقابتی با استفاده از روش تئوری زمینهای، 42 مفهوم و 7 مقولهی (تصویرسازی، تدوین سند و برنامه راهبردی و جامع، شناسایی ارزشمند بودن مزایای رقابتی و ظرفیتهای موجود، توسعه زیرساختها، نوآوری، باززنده سازی شهری، مدیریت یکپارچه شهری)، استخراج شد.
از نتایج مصاحبه با افراد متخصص و کارشناس جهت بررسی ظرفیتهای موجود و مزیتهای رقابتی با استفاده از روش تئوری زمینهای، 42 مفهوم و 7 مقولهی (تصویرسازی، تدوین سند و برنامه راهبردی و جامع، شناسایی ارزشمند بودن مزایای رقابتی و ظرفیتهای موجود، توسعه زیرساختها، نوآوری، باززنده سازی شهری، مدیریت یکپارچه شهری)، استخراج شد.
_||_