مجموعه عوامل موثر در خلاقیت (مزیتهای رقابتی و ظرفیتهای موجود) در راستای دستیابی به برندینگ شهری (مطالعه موردی: شهر دامغان)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
مصطفی فوادیان
1
,
زینب کرکه آبادی
2
,
سعید کامیابی
3
1 - دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, مزیت های رقابتی, ظرفیت های موجود, برندینگ شهری, شهر دامغان,
ملخص المقالة :
در رویکردی نوین به شهر، شهر خلاق به عنوان یک روش راهبردی در عرصه تفکر، برنامهریزی و اجرای طرحهای شهری مطرح شده است. با توجه به تغییرات بسیار عمیقی که در محیط شهر در حال وقوع است، خلاقیت شهری، یک عامل حیاتی در حل بسیاری از مسایل شهر به شمار میرود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر؛ شناخت مجموعه عوامل موثر در خلاقیت (مزیتهای رقابتی و ظرفیتهای موجود) در راستای دستیابی به برندینگ شهری شهر دامغان میباشد. رویکرد حاکم بر فضای تحقیق کیفی و نوع تحقیق کاربردی است و بر حسب نحوه اجرا از نوع پیمایشی (مشاهده و مصاحبه) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل (کلیه مدیران ارشد شهرداری، اعضای هیئت علمی گروه جغرافیا، هنر و شهرسازی، شوراهای شهر و افراد دارای تجربه در حوزه مدیریت شهری) میباشند که با استفاده از روش دلفی 17 نفر به عنوان حجم نمونه، انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش گرند تئوری (نظریه داده بنیاد)، استفاده شده است. از نتایج مصاحبه با افراد متخصص و کارشناس جهت بررسی ظرفیتهای موجود و مزیتهای رقابتی با استفاده از روش تئوری زمینهای، 42 مفهوم و 7 مقولهی (تصویرسازی، تدوین سند و برنامه راهبردی و جامع، شناسایی ارزشمند بودن مزایای رقابتی و ظرفیتهای موجود، توسعه زیرساختها، نوآوری، باززنده سازی شهری، مدیریت یکپارچه شهری)، استخراج شد.
از نتایج مصاحبه با افراد متخصص و کارشناس جهت بررسی ظرفیتهای موجود و مزیتهای رقابتی با استفاده از روش تئوری زمینهای، 42 مفهوم و 7 مقولهی (تصویرسازی، تدوین سند و برنامه راهبردی و جامع، شناسایی ارزشمند بودن مزایای رقابتی و ظرفیتهای موجود، توسعه زیرساختها، نوآوری، باززنده سازی شهری، مدیریت یکپارچه شهری)، استخراج شد.
1. Ashworth, G.J. (2009), The Instruments of Place Branding: How is it dane?. European Spatial Reserch and Policy, 16 (1): 9-22. DOI: 10.2478/v10105-009-0001-9
2. Charmaz, KC. (2006), Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London, UK: SAGE Publications. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/constructing-grounded-theory/book235960
3. Dadashpour mghadam, M., Valizadeh, R. (2020). Evaluation and Analysis of Indicators of the Creative City in Metropolises: Case Study of District 1 of Tabriz Metropolis. Geography and Planning, 24(73): 181-198. https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_10797.html [In Persian].
4. Damghan city master plan, (2020), Damghan city municipality. [In Persian].
5. Davodpour, Z, Mahmoudiazar, Sh. (2019), Investigating the role of urban branding in realizing the creative city (A case study of Urmia), Journal of Urban Structure and Function Studies (USFS), 8 (18): 109-141. https://shahr.journals.umz.ac.ir/article_2181.html?lang=en [In Persian].
6. Fathi-Najafi, T, Latifnejad-Roudsari, R. (2016): The Role of Observation in Grounded Theory: A Narrative Review. J Qual Res Health Sci. 5(2): 221-9. https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90860.html [In Persian].
7. Foadiyan, M, Karkehabadi, Z, Kamyabi, S. (2021). Analysis of the Position of Creative City Indicators in the Direction of Branding to Achieve Sustainable Urban Development (Case study: Damghan City). JGSMA. 2 (5): 127-142. 10.52547/gsma.2.1.127 [In Persian].
8. Fotoohi, B., Kalantari, M., & Rajai, A. (2017). Creative city and indicators of Iranian creative city. Geography, 14(51), 101-118. https://mag.iga.ir/article_697518.html?lang=en [In Persian].
9. Ghorbani, R, Hossein Abadi, S, Toorani, A. (2013), Creative cities: as cultural approach in urban development. Arid Regions Geographic Studies. 3 (11):1-18. https://jargs.hsu.ac.ir/article_161322.html?lang=en [In Persian].
10. Grodach, C. (2017). Urban cultural policy and creative city making. Cities, (68): 82- 91. https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.05.015
11. Hajihoseini, H., Ashtari, H., Mahdnejhad, H, (2015), The Theory of Creative City in Exploring Cultural Economy and Urban Life, Popularization of Science, 5(2): 15-37. 20.1001.1.22519033.1393.5.2.2.1 [In Persian].
12. Leng, K.S. Badarulzaman, N, Samat, N. Sheikh D,S.R, (2014). Capitalising on urban cultural resources for creative city development: A conceptual review and the way forward for Malaysia’s George Town. Malaysian Journal of Society and Space, 10(5): 20-29. http://journalarticle.ukm.my/7857/
13. LengKhoo, S, (2020), Towards an inclusive creative city: How ready is the Historic City of George Town, Penang?, City, Culture and Society, Volume 23, December 2020, 100367. https://doi.org/10.1016/j.ccs.2020.100367
14. Majnouni-Toutakhane, A, (2020), Identifying and Analyzing the Effective Key Propulsion on the Formation of Creative Mid-Sized Cities (Case Study: Bonab City), Hoviat shahr Journal. 14 (3): 75-88. 10.30495/hoviatshahr.2020.14660 [In Persian].
15. Margarida, R, Mário, F, (2019), Networks and performance of creative cities: A bibliometric analysis, City, Culture and Society, Available online 6 December 2019. https://doi.org/10.1016/j.ccs.2019.100326
16. Motalebian, Kh, Rahmani, B, (2020), Creative Planning and Leadership in Iranian-Islamic City and its Relationship with Urban Creativity, quarterly environmental based territorial planning (amayesh), 13 (50): 111-132. https://journals.iau.ir/article_678511.html [In Persian].
17. Oria, M, Marsousi, N, (2021), Analysis and evaluation of the components of the creative city in Tabriz, the second international conference on new technologies in architectural engineering and urban planning in Iran. Tehran. https://civilica.com/doc/1237719 [In Persian].
18. Paulose, N.K, Sowmia, Ph, (2021), City profile: Kochi, city region - Planning measures to make Kochi smart and creative, Cities, 118(2):103307. DOI:10.1016/j.cities.2021.103307
19. Pourzakarya, M, Fadaei Nezhad Bahramjerdi, S, (2019), A Restudy of Culture-Led Regeneration Approach in Creative City Building; Developing an Analytical Framework for the Regeneration of Cultural and Creative Quarter. Bagh-e Nazar. 16 (77): 5-14. 10.22034/bagh.2019.148078.3766 [In Persian].
20. Sarvar, R, Akbari, M, Amani, M, Taleshi Anbouhi, M, (2016), Analysis of the efficiency of urban neighborhoods in terms of creative city characteristics; Case Study: Bonab City, Geography Quarterly, 14 (48): 322-351. https://www.sid.ir/paper/486085/fa [In Persian].
21. Shafei Poryordshahi, P, Tebbimasroor, H.R, Mahfoziyan, M, Sharifi, Sh, (2016), Meta explain the theory, models, methods and techniques of creativity in architecture and design creative cities. Urban Management. 15 (44): 321-350. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1514028/ [In Persian].
22. Short, J. R, Yung, H.K, (2007), Globalization and the city, (Pourahmad, Sh. Rostami) Tehran, University Jihad. https://www.gisoom.com/book/1440419/ [In Persian].
23. Statistical Yearbook of Semnan Governorate, (2020), Semnan Governorate. [In Persian].
24. Winden, W. Den berg, L. Pol, P. (2007), European Cities in the Knowledge Economy: Towards a Typology, Urban Studies, 44(3): 5-32. https://www.jstor.org/stable/43084357
25. Yousefi, F, Mojtaba Zadeh, H. Pishgahi Fard, Z, (2016), Compilation of a comprehensive branding model for metropolitan cities (case study: Tehran metropolis), Quarterly Journal of Geography and Regional Planning, 6 (4): 223-248. 20.1001.1.22286462.1395.6.4.16.5 [In Persian].
26. Zenker, S., Braun, E. (2011). Place brand management. Retrieved 2017, from Erasmus School of economic: http//www.placedbrand.eu.
27. Zhang, L., Zhao, S. X, (2009), City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing. Cities, 26(5): 245-254. https://doi.org/10.1016/j.cities.2009.05.002