شناسایی فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: اماکن ورزشی)
تقی عاشوری
1
(
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
)
مرتضی دوستی
2
(
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
)
سیدمحمد حسین رضوی
3
(
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
)
ابوالحسن حسینی
4
(
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: فرصتهای کارآفرینی, کارآفرینی ورزشی, اماکن ورزشی, کارآفرینان ورزشی,
ملخص المقالة :
در زندگی امروزی، ورزش نقش بیبدیلی دارد و این علاقمندی روزافزون بهعلت ظهور ورزش های جدید، افزایش آگاهی-های عمومی در مورد سلامت و فواید فعالیت های جسمانی برای تمام گروههای سنی و افزایش تمرکز رسانهها بر رویدادهای ورزشی در حال افزایش است. ﻫﺪف پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: اماکن ورزشی) میباشد. برای تحلیل پژوهش حاضر از روش کیفی و کمی استفاده شده است که در طی مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(3)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. نتایج نشان داده است که فرصتهای کارآفرینی اماکن ورزشی دارای رویکرد سلامتی (همگانی)، قهرمانی و حرفهای هستند. بنابراین جهت احداث، توسعه اماکن ورزشی و جلب توجه عموم مردم که از نشانههای توسعهی ورزشیاند، پیشنهاد میشود: سرمایهگذاران دولتی و خصوصی در راستای اهداف اجتماعی، سازمانی و اقتصادی در رفع نیازهای مخاطبان، از فرصتهای مذکور استفاده نماینددر زندگی امروزی، ورزش نقش بیبدیلی دارد و این علاقمندی روزافزون بهعلت ظهور ورزش های جدید، افزایش آگاهی-های عمومی در مورد سلامت و فواید فعالیت های جسمانی برای تمام گروههای سنی و افزایش تمرکز رسانهها بر رویدادهای ورزشی در حال افزایش است. ﻫﺪف پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: اماکن ورزشی) میباشد. برای تحلیل پژوهش حاضر از روش کیفی و کمی استفاده شده است که در طی مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(3)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. نتایج نشان داده است که فرصتهای کارآفرینی اماکن ورزشی دارای رویکرد سلامتی (همگانی)، قهرمانی و حرفهای هستند. بنابراین جهت احداث، توسعه اماکن ورزشی و جلب توجه عموم مردم که از نشانههای توسعهی ورزشیاند، پیشنهاد میشود: سرمایهگذاران دولتی و خصوصی در راستای اهداف اجتماعی، سازمانی و اقتصادی در رفع نیازهای مخاطبان، از فرصتهای مذکور استفاده نمایند