انتخاب مسکن با تأکید بر ویژگی های جمعیتشناختی خانوار مالکنشین با استفاده از روش آزمون گسسته انتخابتجربی در شهر اصفهان
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
سید محمد رضا میرعلایی
1
,
محمود محمدی
2
,
مرتضی سامتی
3
1 - دانشجوی دکترا، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
تاريخ الإرسال : 27 الإثنين , صفر, 1440
تاريخ التأكيد : 22 الإثنين , رمضان, 1440
تاريخ الإصدار : 19 السبت , شوال, 1440
الکلمات المفتاحية:
شهر اصفهان,
مشخصات خانوار مالکنشین,
نظریه مطلوبیت تصادفی,
مدل لاجیت چندجملهای,
روش انتخاب تجربی,
ملخص المقالة :
انتخاب مسکن، به عنوان اساسیترین نیاز هر خانوار میباشد که بهطور مستقیم بر کیفیتزندگی خانواده، تأثیر میگذارد. لذا شناسایی و ارزیابی مؤلفههای تأثیرگذار در انتخاب مسکن از دیدگاه خانوارهای مالکنشین به عنوان مصرف کننده نهایی مسکن، نقش مهمی در یاری مدیران شهری برای ارتقاء و بهبود شرایط سکونتی مردم خواهد داشت. پژوهش حاضر، با هدف بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان احتمال انتخاب مسکن با تأکید بر ویژگیهای جمعیت شناختی خانوارهای مالک نشین در شهر اصفهان انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. شیوه جمعآوری اطلاعا اسنادی با مطالعه و بررسی پژوهشهای قبلی، و میدانی با جمعآوری دادهها با استفاده از طراحی پرسشنامههای انتخاب تجربی با تکیه بر نرمافزار SPSS و روش فاکتوریلجزئی برای کاهش سناریوهای ممکن ،بهصورت تصادفی از 300 خانوار متقاضی مسکن در یک دوره 6 ماهه در بازار املاک، بود. این دادهها در محیطEXCEL طبقهبندی و در نرمافزار STATA بر پایه نظریه مطلوبیت تصادفی (RUT) با استفاده از مدل انتخاب گسسته لاجیت چندجملهای (MNL)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش، با در نظر گرفتن آماره Z حاصل از متغیرها در سطح معنیداری 99 درصد و 95 درصد، حاکی از تأیید 11 متغیر از 12 متغیر مربوط به ویژگیهای مسکن و نیز تأیید 20 متغیر از 23 متغیر جمعیت شناختی تعریف شده در مدل مربوطه است. تأثیرگذارترین متغیرهای جمعیت شناختی شامل: داشتن فرزندان 18سال و بالاتر، تعداد دفعات خرید منزل، علت سکونت در اصفهان و سطح روابط اجتماعی فرد و خانوادهاش، به ترتیب با 41، 37، 36، 33 درصد، ضریب اثر مثبت بر احتمال انتخاب در تابع لوجیت چندگانه میباشند. نتایج نشان دادند ویژگیهای اقتصادی-اجتماعی خانوار مالکنشین از عوامل تعیینکننده در انتخابمسکن بوده و در مطالعات و پروژه های مسکن شهری، مشخصههای فردی خانوادهها باید بهصورت ویژه لحاظ گردد.
المصادر:
آنامرادنژاد, رحیم. بهروز., رحیم بردی. (1394). «ارزیابی ویژگیهای کمی وکیفی مسکن در ایران طی سالهای 1390-1345»، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی شهری، مرودشت، دوره 6، شماره 20 ، 35-50.
ابراهیم زاده, عیسی, قادرمرزی, جمیل. (1394). تحلیلی بر کیفیت مسکن محلات شهری راهکاری جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان مطالعه موردی: محلات شهر دهگلان. فصلنامه جغرافیا و توسعه،13(40)،139-156
پوراحمد، احمد؛ رحمانی اصل، محمد و صفایی رینه، مصطفی؛(1395). بررسی و اولویتبندی ویژگی های محیطی تأثیرگذار برانتخاب محلّ سکونت (مطالعة موردی: شهر کهنوج)، نشریه مطالعات نواحی شهری، سال سوم، پیاپی6، صص 1-20
خلیلی عراقی، منصور، نوبهار ،الهام (1390). «پیش بینی قیمت مسکن در شهر تبریز: کاربرد مدل های قیمت هدانیک و شبکه عصبی مصنوعی»، پژوهشها و سیاستهای اقتصادی،دوره19،شماره 60،زمستان، 113-138.
تعداد جمعیت وخانوار به تفکیک تقسیمات کشوری براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵،درگاه ملی آمار.
رفیعی، مینو(1383). «حق مسکن در ایران: سیاستهای تأمین مسکن برای گروه های خاص»، فصلنامه اقتصاد مسکن، شماره 35 و 36 ،صص 36 تا 45 .
زیاری، کرامت الله، آروین، محمود، فرهادی خواه، حسین. (1396). ارزیابی وضعیت شاخصهای مسکن گزینی در شهر (نمونه موردی: شهر اهواز). مطالعات مدیریت شهری.9(30)،49-63
عابدین درکوش، سعید(1389).درآمدی بر اقتصاد شهری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
عزیزی، محمدمهدی (1383). «جایگاه شاخصهای مسکن در فرآیند برنامهریزی مسکن»، نشریه هنر های زیبا، دوره17،شماره 17، تهران، صص 31-43.
قربی, میترا, اسمعیل پور, نجما, نقوی, مریم. (1396). سنجش رضایتمندی کیفیت محیط سکونت و واحد مسکونی در محلات شهری با تأکید بر اصول نوشهرگرایی مورد: محله شهید همتیفر کرمان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی شهری، مرودشت، 8(31)، صص 83-104
محمدزاده،پرویزوهمکاران(1394). « تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب مکان واحدهای مسکونی با استفاده از مدل انتخاب گسسته (مطالعه موردی: شهر تبریز)»، اقتصاد و مدیریت شهری،دوره3،شماره10،بهار،95-110
نصیری، م (1385). شهرهای ایران. مشهد: نشر نیکان.
Hausman, J.A., & McFadden, D.L. (1984). Specification tests for the multinomial logit model. Econometrica, 52(5), 1219–1240.
Kim,..(2010).Location Decisions:and the Trade-off between Location and Housing Quality(Doctoral dissertation,Ohio State University).
Kjær, T. (2005). A Review of the Discrete Choice Experiment with Emphasis on Its Application in Health Care. Health Economics.
Lancaster, K. J. (1966). A new approach to consumer theory. Journal of political economy, 74(2), 132-157.
Aluko, O. (2011). The Effects of Location and Neighbourhood Attributes on Housing Values in Metropolitan Lagos. Ethiopian Journal of Environmental Studies and Management , 4 (2), 69
Anas, A. (1982). Residential Location Markets and Urban Transportation. New York: Academic Press.
Andrew, M. and G. Meen. 2006. Population structure and location choice: A study of london and south east england*. Papers in Regional Science, 85(3):401–419.
Axhausen, K. W., König, A., Scott, D. M., & Jürgens, C. (2004). Locations, commitments and activity spaces. In Human Behaviour and Traffic Networks (pp. 205-230). Springer, Berlin.
Bayoh, I., Irwin, E. G., & Haab, T. (2006). Determinants of residential location choice: How important are local public goods in attractinghomeowners to central city locations?. Journal of Regional Science, 46(1), 97-120
Ben-Akiva, M. E., Lerman, S. R., & Lerman, S. R. (1985). Discrete choice analysis: theory and application to travel demand (Vol. 9). MIT press.
Bradley, M. (1988). Realism and Adaptation in Designing Hypothetical Travel Choice Concepts. Journal of Transport Economics and Policy. 22, 121-137.
Choguill, C. L. (2007). The search for policies to support sustainable housing. Habitat International, 31(1), 143-149.
Choi, Youngeun. (2014). Choice, mobility, and place attachment: Minnesota's public school choice. (Doctoral dissertation).
de Palma, A., K. Motamedi, N. Picard, and P. Waddell. (2005). A model of residential location choice with endogenous housing prices and traffic for the paris region. European TransportTrasporti Europei, 31:67–82.
Eliasson, J. (2010). The influence of accessibility on residential location. In Residential Location Choice (pp. 137-164). Springer, Berlin, Heidelberg.
Guo, JY & Bhat, CR )2007(,'Operationalizing the concept of neighborhood: Application to residential location choice analysis', Journal of Transport Geography.15(1), 31-45
Habib, M., & Miller, E. (2009). Reference-dependent residential location choice model within a relocation context. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (2133), 92-99.
Lee, B. H., & Waddell, P. (2010). Residential mobility and location choice: a nested logit model with sampling of alternatives. Transportation, 37(4), 587-601.
Lee, B. H., Waddell, P., Wang, L., & Pendyala, R. M. (2010). Reexamining the influence of work and nonwork accessibility on residential location choices with a microanalytic framework. Environment and Planning A, 42(4), 913-930.
Louviere, J. J., Hensher, D. A., & Swait, J. D. (2000). Stated choice methods: analysis and applications. Cambridge university press.
Marschak, j. (1960). Binary Choice Constraints and Random Utility Indicators. In K. J. Arrow, S. Karlin,&P.Suppes(Eds.),Mathematical Methods in Social Sciences.Stanford:Stanford University Press.
McFadden, D. 1978. Modeling the choice of residential location. In A. Karlqvist, ed., Spatial theory Residential Location,.75–96.:Holland.
McFadden, D. L. (1974). Conditional Logit Analysis of Qualitative Choice Behavior. In P.Zaremka(Ed.),Frontiers in Econometrics. New York: Academic Press.
Mitchell, R. and R. Carson. 1989. Using Surveys to Value Public Goods:The Contingent Valuation Method. JohnsHopkins University Press for Resources for the Future, Washington.
Pinjari, A. R., Bhat, C. R., & Hensher, D. A. (2009). Residential self-selection effects in an activity time-use behavior model. Transportation Research Part B: Methodological, 43(7), 729-748.
Pinjari, A. R., R. M. Pendyala, C. R. Bhat, and P. A. Waddell.( 2011). Modeling the choice continuum: an integrated model of residential location, auto ownership, bicycle ownership, and commute tour mode choice decisions. Transportation, 38(6):933 – 958.
Rose, J. M., & Masiero, L. (2010). A comparison of the Impacts of Aspects of Prospect Theory on WTP/WTAEstimated in Preference and WTP/WTA Space. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 10(4).
Schirmer, P. M., van Eggermond, M. A., & Axhausen, K. W. (2014). The role of location in residential location choice models: a review of literature. Journal of Transport and Land Use, 7(2), 3-21.
Weisbrod,G.,Lerman,S.R.,&Ben-Akiva,M.(1980).Tradeoffs in residential location decisions:
Transportation versus other factors.Transportation Policy and Decision-Making, 1(1), 13-26.
Zolfaghari, A., A. Sivakumar, and J. W. Polak. (2012). Choice Set Pruning in Residential Location Choice Modelling: A Comparison of Sampling and Choice Set Generation Approaches in Greater London.Transportation Planning and Technology,35(1):87–106.
Zondag, B., & Pieters, M. (2005). Influence of accessibility on residential locationchoice. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1902), 63-70.
_||_