مدلسازی عوامل شکل دهنده گردشگری آشپزی و اثر آن بر وفاداری گردشگران (نمونه موردی: گردشگران شهر اصفهان)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
محسن شاطریان
1
(دانشیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران)
سید حجت موسوی
2
(استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران)
صدیقه کیانی سلمی
3
(استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران)
مینا زارعی
4
(کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران)
الکلمات المفتاحية: شهر اصفهان, مدلسازی, گردشگری آشپزی, وفاداری گردشگران, گردشگران خارجی,
ملخص المقالة :
واژهی هیجانانگیز گردشگری آشپزی به عنوان محصول گردشگری سودمند، پرمنفعت و جدید، در قرن اخیر باعث ایجاد دگرگونی و پیشرفتهای قابل توجهی در عرصهی صنعت گردشگری جهان شده است. هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل شکل دهنده گردشگری آشپزی و اثر آن بر وفاداری گردشگران در شهر اصفهان میباشد، در این راستا گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 گردشگر محاسبه گردید که به ترتیب 246 و 138 گردشگر داخلی و خارجی مورد پرسشگری قرار گرفته است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است. برای پیشبرد تحقیق از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای پیشین محققان استفاده شد. در نتیجه پرسشنامهای با مقیاس 5 گزینهای لیکرت طراحی گردید. برای سنجش روایی از تکنیک قضاوت خبرگان و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پس از جمعآوری دادهها، طبقهبندی و تحلیل یافته ها با استفاده از نرمافزار SPSS، صورت گرفت.مدلسازی نیز با بهره گیری از نرمافزار AMOS انجام گردید. نتایج نشان داد که گردشگری آشپزی بر رضایت گردشگران داخلی و خارجی در شهر اصفهان اثرگذار بوده است. همچنین تأیید شد بین تجربهی مثبت گردشگران داخلی و خارجی از غذای بومی و درآمد اقتصادی ناشی از آن رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است: آگاهی و شناخت گردشگران از غذاهای بومی اصفهان با بارعاملی 26/0 و نیز نگرش ذهنی مثبت به غذاهای بومی اصفهان با بارعاملی 22/0 اثر معناداری بر تمایل به تجربه مجدد گردشگری آشپزی و استفاده از انواع غذاهای سنتی اصفهان دارد.
_||_