مدلسازی عوامل شکل دهنده گردشگری آشپزی و اثر آن بر وفاداری گردشگران (نمونه موردی: گردشگران شهر اصفهان)
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
محسن شاطریان
1
,
سید حجت موسوی
2
,
صدیقه کیانی سلمی
3
,
مینا زارعی
4
1 - دانشیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 - استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
4 - کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
تاريخ الإرسال : 04 الأحد , محرم, 1439
تاريخ التأكيد : 26 الأربعاء , جمادى الثانية, 1439
تاريخ الإصدار : 05 السبت , شعبان, 1439
الکلمات المفتاحية:
شهر اصفهان,
مدلسازی,
گردشگری آشپزی,
وفاداری گردشگران,
گردشگران خارجی,
ملخص المقالة :
واژهی هیجانانگیز گردشگری آشپزی به عنوان محصول گردشگری سودمند، پرمنفعت و جدید، در قرن اخیر باعث ایجاد دگرگونی و پیشرفتهای قابل توجهی در عرصهی صنعت گردشگری جهان شده است. هدف از این پژوهش مدلسازی عوامل شکل دهنده گردشگری آشپزی و اثر آن بر وفاداری گردشگران در شهر اصفهان میباشد، در این راستا گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 گردشگر محاسبه گردید که به ترتیب 246 و 138 گردشگر داخلی و خارجی مورد پرسشگری قرار گرفته است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است. برای پیشبرد تحقیق از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای پیشین محققان استفاده شد. در نتیجه پرسشنامهای با مقیاس 5 گزینهای لیکرت طراحی گردید. برای سنجش روایی از تکنیک قضاوت خبرگان و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پس از جمعآوری دادهها، طبقهبندی و تحلیل یافته ها با استفاده از نرمافزار SPSS، صورت گرفت.مدلسازی نیز با بهره گیری از نرمافزار AMOS انجام گردید. نتایج نشان داد که گردشگری آشپزی بر رضایت گردشگران داخلی و خارجی در شهر اصفهان اثرگذار بوده است. همچنین تأیید شد بین تجربهی مثبت گردشگران داخلی و خارجی از غذای بومی و درآمد اقتصادی ناشی از آن رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است: آگاهی و شناخت گردشگران از غذاهای بومی اصفهان با بارعاملی 26/0 و نیز نگرش ذهنی مثبت به غذاهای بومی اصفهان با بارعاملی 22/0 اثر معناداری بر تمایل به تجربه مجدد گردشگری آشپزی و استفاده از انواع غذاهای سنتی اصفهان دارد.
المصادر:
ایزدی، حسن، (1394): «گردشگری غذا فرصتی برای توسعه پایدار روستایی در ایران»، پژوهش های روستایی، دوره 6، شماره1، صص65-96.
تبریزی، نازنین، (1395): «ارزیابی عملکرد گردشگری آشپزی در روستای سرولات از دیدگاه ذینفعان (جامعه محلی، کارشناسان و گردشگران)»، فصلنامه جغرافیا، دوره 14، شماره 49، صص 277- 294.
تقوایی، مسعود، گودرزی، مجید، (1396): «تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری پزشکی (مطالعه موردی: کلان شهر شیراز)»، نشر پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال هفتم، شماره بیست و چهارم، صص 1-22.
تقدیسی، احمد، ﺗﻘﻮاﻳﻲ، مسعود، ﭘﻴﺮی، سیامک، (1391): »ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﻧﮕﺮش ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻴﺰﺑﺎن ﺑﻪ اﺛﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ- ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﮔﺮدﺷﮕﺮی داﻻﻫﻮ»، ﻣﺠﻠﻪ ﻋﻠﻤﻲ پژوهشی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﻓﻀﺎﻳﻲ. دوره 2، شماره 1، صص 121-140.
کاظمی، مهدی، (1385): مدیریت گردشگری، نشر تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. 282 صفحه.
مرادی، مریم، رحمانی، بیژن، (1389): «نقش گردشگری در توسعه پایدار شهری: مطالعه موردی شهر مشهد»، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال هفتم، شماره 25، صص 41-52.
واحدپور، غلامعباس، (1390): «راهبردهای مدیریت و توسعه پایدار زیرساختهای گردشگری ایران با تاکید بر مدل SWOT»، فصلنامه برنامهریزی منطقهای، سال اول، شماره 1، صص 83-97.
موسوی، میر نجف، سلطانی، ناصر، (1393): «تحلیلی بر نقش گردشگری مذهبی در توسعه شهری (مطالعه مورد: امامزاده جعفر (ع) یزد)»، مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال پنجم، شماره هیجدهم، صص 77-94.
مجیدی ده شیخ، حکیمه، صفرآبادی، اعظم، گلی، علی، (1396): «آمایش منطقه ای جاذبه های گردشگری با تأکید بر توان اکوتوریسم (استان کهگیلویه و بویراحمد)»، نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری، شماره بیست و نهم، صص 61-82.
Aslimoski P. and Gerasimoski S. (2012): Food and Nutrition as Tourist Phenomenon , Procedia - Social and Behavioral Sciences, 44, PP. 357 – 362.
Arts Industry Tourism Council. (1997): Cultural Tourism Development in Victoria;p 38
Borchgrevink, Carl.P. Nelson Robert H; Ruf, Jennifer, L (1998): It is a chef's life, Journal of Hospitality and Tourism Educators, 10(2), 13-17.
Chen, Y.Y. (2013): The Role of Food in Tourists’ Experiences: A Case Study of Taiwan, thesis requirement for the degree of Doctor of Philosophy in Recreation and Leisure Studies, University of Waterloo, Ontario, Canada; p207.
Duttagupta, S. (2013): foreign travelers' recommendation of culinary tourism in India based on cuisine image and satisfaction with experiences at culinary establishments: an exploratory stud. Presented to the University of Waterloo in fulfillment of the thesis requirement for the degree of Master of Environmental Studies in Geography – Tourism Policy and Planning. Waterloo, Ontario, Canada;p192.
Harrison, C. (2007): "Tour Buses on the Horizon". Travel Industry Association of America.
Kivela, J. and Crotts, J. (2005): Gastronomy Tourism. Journal of Culinary Science & Tourism, 4 (2-3), pp39-55.
Kivela, J. and Crotts, C.J. (2006): Tourism and gastronomy: gastronomy’s influence on how tourists experience a destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 30, No. 3; pp354-377.
Lόpez-G., Tomas and Sánchez-Cañizares, S. (2012): "Culinary tourism in Córdoba (Spain)". British Food Journal, Vol. 114 Iss 2 pp168 – 179.
McGrath, Charles (2007): "In Arizona back country, a gourmet life". International Herald Tribune; p62.
Novelli, M. (2004): Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases. Butterworth-Heinemann;p 286.
Peštek, Almir & Činjarević, Merima (2014): Tourist perceived image of local cuisine: the case of Bosnian food culture. British Food Journal, Vol. 116, Iss 11, pp 1821 – 1838.
Raza, A. (2014): the role of local food in the touristic experience, A focus on Visit Tampere All Bright! Marketing Program, Bachelor’s thesis. Tampereen ammattikorkeakoulu. Tampere University of Applied Sciences, International Business. Tampere Region Economic Development Agency (Tredea); p16.
Rozin, P. (2006): The integration of biological, social, cultural and psychological influences on food choice. In Shepherd, R., Raats, M. (eds.), The Psychology of Food Choice. Oxfordshire, CAB, 19-39.
Sattari Ardabili, F., Rasouli, E., Mirzaie Daryani, S., Molaie, M., and Sharegi, B. (2011): The Role of Food and Culinary Condition in Tourism Industry, IDOSI Publications, Middle- East Journal of Scientific Research 9 (6); pp 826-833.
Shenoy, Sajna S (2005): Food Tourism And The Culinary Tourist. A Thesis for the Degree Doctor of Philosophy Parks, Recreation, and Tourism Management. Presented to the Graduate School of Clemson University; p215.
Sengel, Tarik, karagoz, Aysen, Cetin, Gurel, Istanbullu Dincer, Fusun, Mugan Ertugral, Suna, Balık, M. (2015): Tourists’ Approach to Local Food, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship, Procedia - Social and Behavioral Sciences 195;pp 429 – 437.
Tajik, Y. & Namavarjahromy, Z. (2011): Tourism and Local Food and Beverages Consumption: The case of Mazandaran Province. North of Iran. Master program Business Administration. Department of Business Administration. Technology and Social Sciences, Luleå University of Technology;p101.
_||_