هنجاریابی آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز(4IBT-A)
الموضوعات :مختار معتمدین 1 , رحمان بدری 2 , غلامحسین عبادی 3 , نیره زمانی 4
1 - کارشناس ارشد مشاور خانواده /مدیر مسئول مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی موفق تبریز
2 - کارشناس ارشد علوم تربیتی/مدرس مراکز تربیت معلم تبریز
3 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز /رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت استان خوزستان
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی اجتماعی /مدرس مراکز تربیت معلم تبریز
الکلمات المفتاحية: هنجاریابی, آزمون باورهای غیرمنطقی, نمره های استاندارد Z, رتبه درصدی,
ملخص المقالة :
آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز (4IBT–A) یک آزمون معتبر مربوط به سنجش میزان تفکرات غیرمنطقی به حساب میآید و در زمینههای مختلف مانند اجرای پژوهش، تشخیص، درمان و غیره توسط محققان، درمانگران، مشاوران، روانشناسان و دانشجویان از آن استفاده میشود، بنابراین ضروری است که هنجار ایرانی برای آن تهیه گردد. هدف از این پژوهش، هنجاریابی آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز ((4IBT-A بود. به همین منظور 1947 نفر از دانشجویان مراکز تربیت معلم شهرستان تبریز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز ((4IBT-A به روش گروهی اجرا گردید. با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پایایی آزمـون به ترتیب بـرای عامل ها و کل آزمون 77/0، 68/0، 59/0، 68/0، و 86/0 برآورد گردید. روایی آزمون نیز از روش روایی همگرا 81/0؛ 001/0≥P به دست آمد. پس از تحلیل داده ها به منظـور تفسیر نمـره های خام هر عامل و آزمون، به طور جداگانه هنجارهای درصدی و نمرات استاندارد Z تهیه گردید. بر اساس نتایج این مطالعه، پژوهشگران، مشاوران و روان شناسان بالینی می توانند از این ابزار به عنوان یک وسیله اندازه گیری مناسب جهت تشخیص در فعالیتهای کلینیکی در داخل کشور، به ویژه مراکز مشاوره دانشجویی استفاده کنند.