شاخصهای روانشنجی مقیاس شخصیت تاریک در دانشجویان
الموضوعات :
امیر قمرانی
1
(استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان)
مریم صمدی
2
(دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان)
محدثه تقی نژاد
3
(دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان)
عبدالحسین شمسی
4
(کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان)
الکلمات المفتاحية: روایی, پایایی, شخصیت تاریک,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق بررسی روایی و پایایی مقیاس شخصیت تاریک - فرم 12 سؤالی (جانسون و وبستر، 2010) در گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی (80 دختر و 65 پسر) بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روشهای همبستگی گویهها با نمره کل (تحلیل مواد)، همبستگی خرده آزمونها با نمره کل و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس یاد شده بهوسیله روشهای آلفای کرونباخ و پایایی تنصیفی بررسی گردید. یافتهها: همبستگی گویهها با نمره کل (22/0تا 80/0) و خرده آزمونها با نمره کل (75/0 تا 83/0) در تمام موارد در سطح p<0/01 معنی دار بود. تحلیل عوامل، 3 عامل ماکیاولیستی، پسیکوپاتی و خودشیفتگی را نشان داد که در مجموع، 30/63 درصد واریانس شخصیت تاریک را تبیین میکند. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برای خرده مقیاس ماکیاولیستی، پسیکوپاتی و خودشیفتگی و نمره کل به ترتیب 92/0، 40/0و 68/0و 81/0 بدست آمد. ضریب پایایی تنصیفی مقیاس نیز 78/0 برآورد شد. همچنین مشخص شد که بین دختران و پسران به لحاظ شخصیت تاریک تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: در مجموع، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مقیاس شخصیت تاریک از روایی و پایایی مطلوبی برای سنجش مولفههای شخصیت تاریک در ایران برخوردار است.