بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان(SAS-A) جهت استفاده در ایران
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه فرهنگیان.
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: پایایی, اضطراب اجتماعی, نوجوانان, ساختار عاملی, روایی همگرا, روایی واگرا,
ملخص المقالة :
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) در جامعهی ایرانی بود. بدین منظور 403 نوجوان 12 تا 17 ساله(215 دختر، 178 پسر) از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاسSAS-Aدر مرحلهی نخست زیرمقیاسها ترجمه شدند، سپس تغییرات فرهنگی لازم در آنها داده شد و برای استفادهی آماده گردید. دانشآموزان مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان(SAS-A)، مقیاس تجدیدنظر شدهی اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) و پرسشنامهی افسردگی کودکان(CDI) تکمیل کردند. نتایج بهدست آمده از تحلیل عاملی، ساختار سه عاملی ارائه شده توسط نویسندگان اصلی(ترس از ارزیابی منفی(FNE)، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید(SAD-New)، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی (SAD-General) را مورد تایید قرار داد.شواهدی نیز برای روایی همگرایی و افتراقی بهدست آمد. قابلیت اعتماد مقیاس نیز با استفاده از روشهای دوباره سنجی و ضریب آلفا مورد بررسی قرار گرفت و ضرایب رضایت بخشی بهدست آمد. در تمام موارد نتایج حاکی از روایی و پایایی رضایت بخش مقیاس SAS-Aبرای استفاده در ایران بود.