اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان
الموضوعات :نازفر مقتدری 1 , ژاله رفاهی 2 , صدراله خسروی 3
1 - دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت/عضو باشگاه پژوهشگران جوان
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد
الکلمات المفتاحية: سلامت روان, کودکان, ارزشهای زندگی, رشد اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی به کودکان پیش دبستانی بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنان بود .این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی که در مهد کودکهای تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز در سال 1389 وجود داشت، بودند که با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای تعداد351 کودک انتخاب، و پرسشنامه سلامت روان (psc) و رشد اجتماعی واینلند، برای آنان اجرا شد. بعد از تکمیل پرسشنامهها، تعداد 30 نفر از افرادی را که پایینترین نمره را در دو پرسشنامه یاد شده کسب کردهبودند، به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته تحت آموزش ارزشهای زندگی به شیوه بازی و فعالیت قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان سلامت روان (0001/0 p≤ )و رشد اجتماعی (002/0p≤ ) به سطح معنادار رسیدهاست. اندازه اثر آموزش به ترتیب 75 و 30 درصد میباشد. آموزش ارزشهای زندگی به کودکان بر سلامت روان و رشد اجتماعی آنها مؤثر است