نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی برای سبکهای فرزندپروری و معنای زندگی در دانشآموزان پایهی سوم دورهی دبیرستان شهر شیراز
الموضوعات :مینا خلیلیفر 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , حجتاله جاویدی 3
1 - مشاور مرکز اختلالات رفتاری و عاطفی.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
3 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
الکلمات المفتاحية: جهتگیری مذهبی, سبک فرزندپروری, معنای زندگی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق، تبیین نقش واسطهگری جهتگیری مذهبی در رابطهی بین سبک فرزندپروری والدین و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان شهر شیراز بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 271 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر شیراز(138 دختر و 133پسر) به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سبک فرزندپروری والدین دیانا بامریند(1967م) و معنادار بودن زندگی(صالحی،1374) و پرسشنامهی جهتگیری مذهبی(البرزی،1382) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای خام از شیوهی آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مجموع 41% از واریانس معنای زندگی توسط جهتگیری مذهبی همانندسازی شده و سبک فرزندپروری والدین قابل پیشبینی است. بنابراین نتایج بهدست آمده نشان داد که جهتگیری مذهبی نقش واسطهگری معنادار برای سبک فرزندپروری و معنای زندگی دانشآموزان پایهی سوم دبیرستان بازی میکند.