ارتقاء تعامل والدین و فرزندان با استفاده از آموزش روش های نوین فرزند پروری
الموضوعات :محسن شکوهی یکتا 1 , سعید اکبری زردخانه 2 , اکرم پرند 3 , فاطمه پوران فاطمه پوران 4
1 - دانشیار دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
3 - پژوهشگر فوق دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه تهران
4 - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک
الکلمات المفتاحية: حل مسئله, آموزش والدین, شیوه های تربیتی, رابطه والد- کودک,
ملخص المقالة :
خانواده اولین و مهمترین نظام ارتباطی برای کودکان به شمار میرود و استفاده از شیوههای مناسب حلمسئله در این محیط میتواند تاثیر قابل توجهی بر رشد روانی و اجتماعی کودکان داشته باشد. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله به والدین بر شیوههای تربیتی و تعاملی آنها با فرزندانشان انجام شده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تکگروهی است. گروه نمونه شامل 28 نفر از مادران دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بوده است که با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شده بودند. مادران در کارگاههای آموزش تربیت فرزندان با روش حلمسئله شرکت کردند که هفتهای یک بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. قبل از شروع و بعد از اتمام هر کارگاه، والدین پرسشنامهروشهای تربیتی والدین و سیاهه رابطه والد- کودک را تکمیل کردند. یافتههای حاصل از تحلیل اندازهگیریهای مکرر نشان داد شرکت در کارگاه آموزش روش تربیتی مبتنی بر حلمسئله به افزایش میانگین روش تعامل بر اساس حلمساله و کاهش میانگین روش تنبیه و توبیخ در پرسشنامه روشهای تربیتی والدین منجر شده است. دادههای حاصل از سیاهه رابطه والد- کودک نیز نشانگر افزایش میانگین ایجاد محدودیت میباشد. آموزش مهارت حلمسئله به والدین میتواند باعث افزایش بهکارگیری سبک تربیتی مبتنی بر حلمسئله و کنترل کودکان بهوسیله والدین از راه ایجاد قانونمندی در خانواده شود.