نقش حوز ه های طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان
الموضوعات :
معصومه معصومی
1
,
مجید ضرغام حاجبی
2
,
محمد ربیعی
3
,
محمدحسین ضرغامی
4
1 - گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی.قم.ایران.
2 - گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد قم. قم.ایران.
3 - گروه مشاوره، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد.شهرکرد.ایران.
4 - مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده ی سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)،تهران،ایران.
تاريخ الإرسال : 26 الإثنين , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 10 السبت , ربيع الأول, 1443
تاريخ الإصدار : 13 الجمعة , ذو الحجة, 1442
الکلمات المفتاحية:
طرحواره های ناسازگار اولیه,
پیش بینی,
انطباق پذیری مسیر شغلی,
ملخص المقالة :
مقدمه: در دنیای کار امروز که تغییرات مکرر از جمله ویژگی های آن است ساویکاس، انطباق پذیری مسیر شغلی را مهمترین بعد در رشد و تکامل مسیر شغلی افراد می داند. به دلیل اهمیت انطباق پذیری مسیر شغلی، لزوم بررسی سازه های مختلف روانشناختی در ارتباط با آن اهمیت می یابد که به نظر می رسد در این میان، طرحواره های ناسازگار اولیه موضوع قابل تأملی باشد. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این پرسش که "کدام حوزه یا حوزه های طرح واره ها تأثیر بیشتری بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان دارد؟" انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی و ابزار پژوهش، دو پرسشنامه ی طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و انطباق پذیری مسیر شغلی ساویکاس بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۹۸، روش نمونه گیری، غیرتصادفی با تغییرات بیشینه وحجم نمونه ۸۴۹ نفر بود. تحلیل داده ها با استفاده از نسخه ۲۴ نرم افزار spss و به روش رگرسیون گام به گام انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد از ۵ حوزه ی طرحواره ها ،۴ حوزه ی "خودگردانی و عملکرد مختل"،" گوش به زنگی"،"محدودیت های مختل" و" قطع و بریدگی" مجموعا قادر به تبیین ۲۱ درصد واریانس متغیر ملاک(انطباق پذیری مسیر شغلی) بوده و حوزه ی "دیگر جهت مندی" قادر به تببین این متغیرنبوده است. نتیجهگیری: به دلیل نقش مهم طرحواره ها در ابعاد مختلف زندگی از جمله انطباق پذیری مسیر شغلی کمک به دانشجویان جهت شناسایی و تعدیل طرحواره های ناسازگارشان پیشنهاد می شود.
المصادر:
Ahi, Qasim , Mohammadifar, Mohammad Ali, Besharat, Mohammad Ali (2007) Reliability and validity of the short form of Young Schema Questionnaire. Journal of Psychology and Educational Sciences.37(3),5-20.
Akkermans J, Paradniké K, Van der Heijden, B.I.J.M , De Vos A.(2018).The Best of Both Worlds : The Role of Career Adaptability and Career competencies in students, Well Being and Performance. frontiers psychology. 9:Article 1678.
Anvari Hamid Reza, Iravani Mohammad Reza (2016). The Effect of Career Consult through Savickas’ Adaptability on Teachers’ Career Satisfaction. . 5th National Conference of Psychology , Consult and Social Assistance; Islamic Azad University of Khomeini Shahr. 170-179.
Bamber,Martin R (2012). Schema therapy for occupational stress. translated by Hasan Hamidpoor and Hussein Zirak. Arjmand Publications.
Beyrami Mansoor, Esmaiili Kooraneh Ahmad(2012). A Study of the Relationship between Transformational Roots (Parenting Styles) and Primary Maladaptive Schemas in Terms of Cutting-Exclusion, Autonomy and maladaptive Performance in Young’s Schema Model. Novel Psychology Studies Quarterly. 28:65-82
Duffy R, Douglass R, Autin K.(2015). Career Adaptability and Academic Satisfaction: Examining Work Volition and Self Efficacy as Mediators. Journal of Vocational Behavior. 90:46-54.
Ehyakonandeh Manijeh, Soudani Mansoor (2011). Studying the Effect of Career Consultant through Davis’ Career Adaptability Method on the Reduction of Married Staff’s Lack of Feeling for Personal Success. Consultant and Psychiatry Quarterly. Islamic Azad University of Behbahan.8:101-118.
EtesamPoor Atefeh (2011). The study of the effect of Parental career training on career adaptability in Isfahan elementary school children(in third grade) M.Sc. Thesis. Conseling,Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan.
Gal Merdith, Borg Walter, Gal Joyce (2017). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology. translated by A group of authors under the supervision of Dr. Mohammad Reza Nasr Esfahani. Samt Publications.
Ghiasi, Mahnaz (2009).Normalization, Reliability and Validity of Young’s Schema Questionnaire (3rd ed. of the Short Form) in Two Groups of Normal People and People with Mental Disorder in Tehran , M.Sc. Thesis, General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan.
Goleman Daniel(2008). Emotional Intelligence. translated by Nasrin Parsa.Roshd Publications.
Hassanzadeh, Ramezan. (2003). Research Methods in Behavioral Sciences (research Practical Guide). Savalan Publications.
Mohammad Beigi, Ali, Bakhtiari, Maryam, Mohammadkhani, Shahram, Sadeghi, Zohreh (2012).A Study of the Relationship between Inefficient Schemas and ignorance and Mental Health of Medical and Non-medical Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Journal of Mazandaran Medical University. 97:26-34.
Rafaeli, Eshkol, Bernstein, David, Young, Jeffrey (2017). Schema Therapy (CBT Distinctive Features), translated by Mehdi Faraji. Arjmand Publications.
Sadeghi Ahmad (2017). Pathology and Educational Counseling. Isfahan University Publications
Salehi Rezvan, Abedi Mohammad Reza, Baghban Iran, nilforooshan Parisa(2014). A Study of Factor Structure, Validity and Reliability of Career Adaptability Scale (CAAS). Training Measurement Quarterly.16:49-66.
Seyed Javadin Reza, HasangholiPoor tahmours, Haji Karami Arian, Karimi Jafari Fatemeh(2017). Designing Career Adaptability Model (Case Study: Shazand Petrochemical Co.). General Management Studies. 36:31-62.
Young Jeffrey, Klosko Janet (2018). Reinventing Your Life: the Breakthrough Program to End Negative Behavior and Feel Great Again Trans. Arjmand Publications.
Young Jeffrey, Klosko Janet, Weishaar Marjorie(2012). Schema Therapy: A Practitioner’s Guide. translated by Hasan Hamid poor and Zahra Andooz. Arjmand Publications.
Yousefi Zahra (2011). A Study of the Relationship of personal and Situational Factors to Self-efficacy and Career Adaptability among Students of State Universities in Isfahan .PhD Thesis Conseling ,Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan.
_||_