مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد
الموضوعات :
سید عبدالهادی سماوی
1
,
حجت اله جاویدی
2
,
سلطانعلی کاظمی
3
,
حسین بقولى
4
1 - اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد
2 - هئیت علمی دانشگاه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4 - عضو هیئت علمى
تاريخ الإرسال : 25 الإثنين , صفر, 1442
تاريخ التأكيد : 27 الأحد , رمضان, 1442
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , جمادى الثانية, 1442
الکلمات المفتاحية:
پیشرفت تحصیلی,
یادگیری مشارکتی,
درگیری تحصیلی,
یادگیری معکوس,
خود تنظیمی تحصیلی,
دانش آموزان ششم,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ین پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد انجام شد.
مواد و روشها: کلیه دانش آموزان کلاس ششم مدارس ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 99-98 به عنوان جامعه آماری این پژوهش و 60 نفر دانش آموز کلاس ششمی که در سال تحصیلی 99-98 در آموزشگاه خیریه ابوفاضل لامرد مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. اعضای نمونه پژوهش حاضر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه در سه گروه(گروه کنترل به تعداد 20 نفر، گروه آزمایش اول به تعداد 20 نفر وگروه آزمایش دوم به تعداد 20 نفر) گماشته شدند. روش پژوهش به صورت شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت و برای مشخص کردن نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد.
یافتهها: . یافته های پژوهش نشان داد که اثر گذاری آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی نسبت به آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بیشتر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: بین اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی، بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد، تفاوتی معنادار وجود دارد.
المصادر:
Mogharrabelahi, Z. (2012). New teaching methods. Humanities Society Portal,4(5). https://civilica.com/doc/598147/
Lage, M., Platt, G. & Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. [DOI:10.1080/00220480009596759]
Lage, M. & Platt, G. (2000). The internet and the inverted classroom. The Journal of Economic Education,31(1), 11-11. [DOI:10.1080/00220480009596756]
Kaviani, H., Liaghatdar, M., Zamani, B. & Abediny, Y. (2017). A theoretical framework of flipped classroom: drawing pointers for learner-centered learning. Foundations of education (studies in education & psychology), 2 (14) 59 – 78. https://fedu.um.ac.ir/index.php/engineering/issue/article_35025.html?lang=en
Wolff, L. C., & Chan, J. (2016). Flipped Classrooms for Legal Education. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-981-10-0479-7
Slavin, R. E. (1986). Cooperative learning: Engineering social psychology in the classroom. In R. S. Feldman (Ed.), The social psychology of education: Current research and theory, 153–171. https://psycnet.apa.org/record/1986-98347-007
Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51–59 https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-0663.82.1.51
Saklofske D, Austin EJ, Mastoras SM, Beaton SE. (2012) Relationship of personality, Affect,emotional intelligence and coping with student stress and academic success: different patterns of association for stress and success. learning and individual difference, 22, 251-257. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.02.010
Saber, S. & Sharifi, H. (2013). Predicting dimensins of academic engagement by identitiy styles in first grade girl students of Tehran state high schools. Curriculum planning knowledge & research in educational sciences, 11 (38), 72 - 85. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=324960
Chuang, H., Weng, C. & Chen, C. (2018). Which students benefit most from a flipped classroom approach o language learning?. British Journal of Educational Technology, 49(1), 56-68. https://eric.ed.gov/?id=EJ1166083
Pickering, J. D., & Roberts, D. J. (2018). Flipped classroom or an active lecture?. Clinical Anatomy, 31(1), 118-121. [DOI:10.1002/ca.22983]
Esmaeilifar, M. S., Tabatabaee Yazdi, M., & Azari Kiyomars, N .(2016). The effect of flipped classroom approach and school seeling of elementary students. Paper presented at the National Conference on Arts Studies and Humanities Research Tehran. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=278592
Bahmani, M., Javadipour, M., Hakimzade, R., Salehi, k. & AlaviMoghaddam, B. (2017). Evaluating the rate of engagement and academic achievement of high school students by using flipped classroom instruction. Applied psychologicaly research quarterly, 8(2)35-49. [doi:10.22059/JAPR.2017.63706]
Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip Your Classroom to Improve Student Learning. Learning & Leading with Technology, 39(8) 12-17. https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1750670
Davies, R. S., Dean, D. L., & Ball, N. (2013). Flipping the classroom and instructional
technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development, 61(4) 563-580. https://link.springer.com/article/10.1007/s11423-013-9305-6
Missildine, K., Fountain, R., Summers, L. & Gosselin, K. (2013). Flipping the
_||_