مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطهای جهت گیری هدف
الموضوعات :زهرا طباطبایی 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , اذرمیدخت رضایی 3 , مریم کورش نیا 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
3 - عاستادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگی های شخصیتی, سازگاری تحصیلی, جهت گیری هدف,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای جهت گیری هدف بود. روش پژوهش همبستگی و به طور خاص از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری 600 نفر از این افراد بود که به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله انتخاب شدند و به پرسشنامه های سازگاری تحصیلی اندرسون و همکاران، ویژگی های شخصیت مککری و کاستا و جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور پاسخ دادند. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پیشنهادی بود. به گونه ای که اثر غیر مستقیم روان نژندی، برون گرایی، توافق پذیری و وجدان مداری بر سازگاری تحصیلی از طریق جهت گیری های هدف معنی دار بود. اما اثر غیر مستقیم گشودگی به تجربه بر سازگاری تحصیلی معنادار نبود. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که جهت گیری هدف در ارتباط بین ویژگی های شخصیت و سازگاری تحصیلی نقش واسطه ای معنادار ایفا می کند.
References
Aar LPE., Peters S., Cruijsen R. & Crone RE. (2019). The neural correlates of academic self-concept in adolescence and the relation to making future-oriented academic choices. Trends in Neuroscience and Education. 15: 10-17.
Anderson JR., Guanb Y. & Kocc Y. (2016). The academic adjustment scale: Measuring the adjustment of permanent resident or sojourner students. International Journal of Intercultural Relations. 54: 68–76
Benzi IMA., Preti E., Di Pierro R., Clarkin JF. & Madeddu F. (2019). Maladaptive personality traits and psychological distress in adolescence: The moderating role of personality functioning. Personality and Individual Differences. 140: 33-40
Bokan I., Buljan I., Marušić M., Malički M. & Marušić A. (2020). Predictors of academic success and aspirations in secondary nursing education: A cross-sectional study in Croatia. Nurse Education Today. 88: 346-381.
Cao C. & Meng Q.(2020). Exploring personality traits as predictors of English achievement and global competence among Chinese university students: English learning motivation as the moderator. Learning and Individual Differences. 77: 146-157.
Conard MA. (2018).Aptitude is not enough:How personality and behavior predict academic performance . Journal of Research in personality. 40(3): 339 -346.
Costa PT. & McCrae RR. (1992).revised NEO personality inventory (NEO FFI) perofishenal manual. Psycologocal assessment resourses, Odesa, FL.
Cummings DJ., Loxton NJ. & Poropat AE. (2019). The relevance / significance of stimuli appraisals for personality traits in an academic context. Learning and Individual Differences. 69: 225-231
Debicki BJ., Kellermanns FW., Barnett T., Pearson AW. & Pearson RA. (2016). Beyond the Big Five: The mediating role of goal orientation in the relationship between core self-evaluations and academic performance. The International Journal of Management Education. 14(3): 273-285
Domurath A., Coviello N., Patzelt H. & Ganal B. (2020). New venture adaptation in international markets: A goal orientation theory perspective. Journal of World Business. 55(1): 346-381.
Duchesne S. & Larose S. (2018). Academic competence and achievement goals: Self-pressure and disruptive behaviors as mediators. Learning and Individual Differences. 68: 41-50
Elliot, A. J. & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application". Journal of Educational Psychology. 100: 613-628.
Elliot A. & McGregor H. (2001). 2*2 achievement goals framework. Journal of Personality and Social Psychology. 80 (3): 501- 519.
Guidi A., Gentili C., Scilingo EP. & Vanello N. (2019). Analysis of speech features and personality traits. Biomedical Signal Processing and Control. 51: 1-7
Hu S., Liu H., Zhang S. & Wang G. (2020). Proactive personality and cross-cultural adjustment: Roles of social media usage and cultural intelligence. International Journal of Intercultural Relations. 74: 42-57
Liu S. & Liu M. (2020). The impact of learner metacognition and goal orientation on problem-solving in a serious game environment. Computers in Human Behavior. 102: 151-165
Ma K., Chen T., Loredana C., Diaconu-Gherasim R. & Măirean C. (2016). Perception of parenting styles and academic achievement: The mediating role of goal orientations. Learning and Individual Differences. 49: 378-385
McCredie MN. & Kurtz JE. (2020). Prospective prediction of academic performance in college using self- and informant-rated personality traits. Journal of Research in Personality. 85: 47-61.
Mushtaqi S. (2012). Predicting Academic Achievement Based on Achievement Goal Orientation, Quarterly Journal of Education Strategies. 2(2): 89-94.
Perret P., Ayad M., Dauvier B. & Congard A. (2019). Self- and parent-rated measures of personality are related to different dimensions of school adjustment. Learning and Individual Differences. 70: 182-189
Pickett J., Hofmans J. & De Fruyt F. (2019). Extraversion and performance approach goal orientation: An integrative approach to personality. Journal of Research in Personality. 82: 436-451.
Russell E. & Woods S. (2020). Research article. Personality differences as predictors of action-goal relationships in work-email activity. Computers in Human Behavior. 103: 67-79
Shu F., McAbee ST. & Ayman R.(2017). The HEXACO personality traits, cultural intelligence, and international student adjustment. Personality and Individual Differences. 106: 21-25
Sign in for additional filter options, multiple article downloads, and more.
Stasielowicz L. (2018). Goal orientation and performance adaptation: A meta-analysis. Journal of Research in Personality. 82: 35-49.
Stoll G., Einarsdóttir S., Song QC., Ondish P. & Rounds J. (2020). The Roles of Personality Traits and Vocational Interests in Explaining What People Want out of Life. Journal of Research in PersonalityIn press, journal pre-proofAvailable online 2 March 2020Article 103939
Wang M. & Erdheim J. (2017). Does the five-factor model of personality relate to goal orientation? Personality and Individual Differences. 43(6): 1493-1505
Yazıcı S. & Güven S. (2017). Development and validation of a Citizenship Attributional Style Questionnaire. The Social Science Journal. 54(4): 403-410
Zhou X., Tang J., Zhao J. & Wang T. (2020). Effects of feedback design and dispositional goal orientations on volunteer performance in citizen science projects. Computers in Human Behavior. 107: 253-269.
Zychowski LA. (2017). Academic and social predictors of college adjustment among first year students: Do high school friendships make a difference? Unpublished ph. D. thesis, Indiana university of Pennsylvania.
_||_