ساخت و اعتباریابی پرسشنامه هشت بعدی نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به روش آمیخته
الموضوعات :علیرضا پرنیان 1 , محبوبه سادات فدوی 2 , آذر قلی زاده 3
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، رشته مردم شناسی، دانشکده مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعضای هیأت علمی, اعتباریابی, پرسشنامه, نظام ارزشی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام گردید که به شکل متوالی اکتشافی، به شیوه استقرایی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی میباشد. در بخش کیفی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند. روش نمونه گیری هدفمند، از نوع معیار (تخصص و تجربه) و با لحاظ اشباع دادهها، براساس شیوه گلوله برفی، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق فن تحلیل مضمون، به روش کینگ و برنارد،[1] مورد تحلیل قرار گرفت. سپس با بهرهگیری از تکنیک دلفی و تشکیل گروه تخصصی30 نفره خبرگان، دسته بندی مورد تایید قرار گرفت. در مطالعه مقدماتی که بر روی 50 نفر از اعضاء هیات علمی انجام شد، مولفه هایی که بار عاملی آنها کمتر از50/0 برآورد شدند، حذف گردید. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده 90/0بوده که پایایی پرسشنامه را تایید نمود. پرسشنامه 68 گویهای براساس نتایج حاصله از مدل کیفی، تدوین گردید. در بخش کمی، 300 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به روش طبقهای متناسب با حجم نمونه، مطابق اصول کلاین[2] انتخاب شدند. شاخص های ارزیابی اعتبار همگرا و پایایی ترکیبی ابزار سنجش ابعاد نظام ارزشی به ترتیب، بالای 50/0 و 80/0 گزارش گردید. برآورد مقادیر بار عاملی مقولهها و معرفهای هر بعد، در سطح 001/0 معنیدار بود و ابزار سنجش از اعتبار عاملی لازم برخوردار گردید.
[1] King & Bernard
[2] Kline
Abdullatif, M.(1999), Psychological Review of the Transformation of Values, (Translated by: Seyyed Hossein Seyyedi), Tehran, Ghods Razavi Publication, First Edition. (in Persian)
Andrea, Vaneeta- marie, D. & Gosling, D. (2005), Improving Teaching and Learning, A Whole Institution Approach, Open University Press.
Azad Ermaki, T. Ghiyasvand, A. (2012), Sociology of Cultural Change in Iran, Tehran,An. (in Persia)
Beyrami M., Shafiei Surak, S. (2014), "Identifying and Analyzing Values in PhD Students", Psychology and Religion, 7 (27), 27-46. (in Persia)
Bourdieu, C . (2017), Academic Person, (Translated by: Hassan Chavashian), Publishing Pars, First Printing. (in Persia)
Cieciuch, J. & Schwartz, S,. H. (2012), “The Number of Distinct Basic Values and Their Structure Assessed by PVQ-40”, Journal of Personality Assessment, 94, 321-328.
Danaii fard, H., Alwani, S. M., Azar, A., (2013), Methodology of Qualitative Research in Management: A Comprehensive Approach, Saffar Publication, Third Edition. (in Persian)
Elmi, M. (2009), “Students' Value Orientation and Priorities and Their Relationship with the Social Class”, Applied Sociology, 20 (2), 107-132. (in Persian)
Faramarzi, D (1999), "Circular Structure Theory of Schwartz Values", Cultural Research Letter, No. 14 & 15, Autumn and Winter, pp. 107-130. (in Persian)
Farasatkhah, M. (2017), Time and Untimely University in Iran (New and Critical Debates on University Studies, Science Studies and Higher Education), Agah Publication, Second Edition. (in Persian)
Farasatkhah, M. (2009), University and Higher Education, Global Perspectives and Iranian Issues, Publishing Ney. (in Persian)
Fazeli, N.(2017), Culture and University, Sales, Third Edition. (in Persian)
Ghasemi, V., (2012), “Optimal standard sample in structural equation modeling models and its adequacy assessment for social researchers”, Iranian Journal of Sociology, 12(4), 126-147. (in Persian)
Gholipur A (2016), Sociology of Organizations: A Sociological Approach to Organization and Management, Tehran, Samt. (in Persian)
Gorkchian, N; Arasteh, H; Jafari, P, (2004), Encyclopedia of Higher Education, Encyclopedia of the Encyclopedia of Farsi, p. 546. (in Persian)
Hatch, c. M. (2015), Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspective, (translated by: Hasan Danaiifard), Mehraban Publishing Institute, Tehran.(in Persian)
Homer, P. & Kahle, L. (1988), “A Structural Equation Test of the Value- Attitude-Behavior Hierarchy”, Journal Personality and Social Psychology, 54, 638-646.
Inglehart, R., (1994) Cultural Change in Advanced Cultural Societies, (Translated by: Maryam Watar), Tehran, Kavir Publishing. (in Persian).
Khanifar, H., Matin, H., Hassanzadeh M. (2012), "Presentation of the Conceptual Model of Work Values within the Framework of the Islamic Value System", Scientific-Research Journal of Management of Organizational Culture, 10(1), 61-96. (in Persian)
Legoherel, P. & et al. (2009), “Culture, Time Orientation and Exploratory Buying Behavior”, Journal of International Cons umer Marketing, 21,93-107.
Liaqhat, R (2002), "Investigating the Effect of Providing Advisory Services on the Change in the Value Systems of Offender Women", Journal of Psychology, 22 (2), Summer. (in Persian)
Lie,M. & Cai, L. A. (2011), “The Effect of Personal Values on Travel Motivation and Behavioral Intention”, Journal of Travel Research, 51, 473-487.
Malekian, M. (2015), In the windmill and guardian of the tulip, Tehran, Negahe moaser. (in Persian)
Masen, P. H. and et al, (2015), Child Growth and Personality, (translated by: Mahshid Yasayi), Markaz publication. (in Persian)
Morhed, Griffin,(2016) Organizational Behavior, (Translated by: Seyyed Mehdi Alvani and Gholamreza Memarzadeh), Morvaridl Publications. (in Persian)
Nabavi, M. H.,(2016), Islamic Management, Book Garden Institute. (in Persian)
Niazazari, K., Taghvaii Yazdi, M. (2010), Organizational Culture in the 3rd Millennium; Shiveh Publications. (in Persian)
Niazazi, K., Esmaeili Shad, B., Rabiei, M. (2011), Policymaking and Public Policy Process in the Educational System, Mehr Al-Nabi Publications. (in Persian)
Ozer, O. (2009), “Investigation the Intrinsic and Extrinsic Work Values of 10thGrade Students in Science– Oriented Charter Schools”, A Dissertation Presented to the Facualty of the College of Education, University of Houston.
Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. Free Press, New York.
Sadra, A. & Ghanbari, A. (2008), Values Governing the Iranian Society, Strategic Research Institute, Autumn. (in Persian)
Sahami, S. (2008), "Value Priorities of Students", Social Sciences Research, Second Year, (2), Summer, 157-172. (in Persian)
Schwartz, S. H. & Bardi, A. (2001), “Extending the Cross-Cultural Validity of the The Theory of Basic Human Values?” Journal of Social Issuse, (50), 19-45.
Schwartz, S. H. (2006), Basic Human Values: Theory Measurement, and Application, Revue Franc¸aise de Sociologie, (47), 249–288.
Stevenson, L., Bayreli, E., (2014) Thousands of Science Speeches on Scientists, Values and Society, (Translated by: Meysam Mohammad Amini), Farhang Nashre No, First Edition. (in Persia).
Tavakkoli, M. (1999), "Values: Concepts and Means of Measurement", Cultural Research Letter No. 14 and 15, 131-166. (in Persia)
Vahlkhani M., Sa'adatfar H., Rahimi A. (2013), "Identification of Employees Values Based on Allport Value System Theory (Case Study: Shahrekord University of Medical Sciences)", Shahrekord University of Medical Sciences Journal,(6), February and March, 150- 158. (in Persian)
_||_