تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه مدل ذهنی
الموضوعات :عبدالرحمان جریحی 1 , محمدرضا نیلی 2 , داریوش نوروزی 3 , اسماعیل سعدی پور 4
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
4 - 'گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, طراحی آموزشی, نظریه مدل ذهنی, حل مساله,
ملخص المقالة :
این تحقیق به هدف تدوین و اعتباربخشی یک الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه مدل ذهنی انجام شد. نظریه مدل ذهنی، یکی از نظریههای حوزه روانشناسی شناختی است که به تبیین نحوه استدلال و شناخت در انسان میپردازد. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق آمیخته، الگویی برای طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه مدلذهنی تدوین شده و سپس مورد اعتباریابی قرارگرفت. در روش تحقیق کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با طرح استقرایی و همچنین از روش طراحی و تدوین الگو استفاده شد. پس از تهیه چهارچوب اولیه مفهومی و سپس الگوی اولیه طراحی آموزشی، با استفاده از نظر صاحبنظران به بررسی میزان اعتبار درونی آن اقدام گردید و بعد از آن الگوی نهایی تدوین شد. در بخش کمی نیز برای رواسازی و اعتباربخشی بیرونی الگوی تدوین شده از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیها عبارت بودند از دانشآموزان سال سوم متوسطه که به روش نمونهگیری در دسترس از بین مدارس شهرستان سردشت انتخاب شدند. در هر گروه تعداد 16 نفر به روش همتاسازی قرار داده شدند. درس سوم کتاب فیزیک برای طراحی آموزشی انتخاب شد که پس از طراحی کردن آن براساس الگوی تدوین شده در گروه آزمایش آموزش داده شد. گروه کنترل نیز به روش مرسوم آموزش دیدند. در پایان نتایج آزمونهای پیشرفت تحصیلی و آزمون حل مساله در دو گروه با استفاده از آزمون تی وابسته و آزمون تحلیل کوواریانس باهم مقایسه شدند. نتایج حاکی از تفاوت معنیدار نمرات دوگروه در هر دو آزمون بود. بدین معنی که طراحی آموزشی مبتنی بر مدل ذهنی باعث بهبود میزان یادگیری و مهارت حل مساله در دانشآموزان شده بود.
Bazargan, Abbas. (2009). Introduction to qualitative and mixed research method: current approaches in behavioral sciences. Tehran, Didar publication
Biabangard, Esmaeel. (2010). Research methods in psychology and education. Tehran, Dowran publication
Buckley, B. C. et al. (2010). Looking inside the Black Box: assessing model-based learning and inquiry in BioLogica.Int.J.Learning Technology, vol.5, No.2,
Carey, L, Carey, J., & Dick, W. (2001). The systematic design of instruction.New York, Addison Wesley
Collins, A. Hawkins,J & Carver,S. (1991). A Cognitive Apprenticeship for Disadvantaged Students.CTE Technical Report, Issue No.10.
Dick, Walter.(2012). "A model for the systematic design of instruction." Instructional Design: International Perspectives: Volume I: Theory, Research, and Models: volume Ii: Solving Instructional Design Problems: 361
Fardanesh, Hashem. (2013). Instructional design, foundations, approaches and applications. Tehran, Samt publication
Gagne, R. M., Wager, W. W., Golas, K. C., Keller, J. M., & Russell, J. D. (2005). Principles of instructional design.
Gagne, Robert,. Mills; Briggs, Leslie G & Wager, Walter w. (1996). Instructional design principals. (Translated by Khadija Aliabadi). 4th ed. Tehran, Dana publication
Gustafson, K. L., & Branch, R. M. (2002). Survey of instructional development models.(4th edn). Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information and Technology.
Hannafin, Michael, j & Hill, Janette, R. (2013). Epistemology and designing learning environments. In new trends and subjects in instructional designing and technology. Robert Raiser and John Way. Dempsey (eds). Translated by mohammadreza wahdani asadi, Hossein Askandari, Daryoush Noroozi. Tehran, Awaye noor
Hong, E. (1997). Effects of instructional design with mental model analysis on learning. Research Paper
Ibrahim, B and Rebello, N.S. (2013). Role of mental representations in problem solving. Student's approaches to nondirected tasks. Physical review special topics, Physics education research. 9, 020106
Kim, H. (2008). An Investigation of the Effects of Model-Centered Instruction in Individual and Collaborative Contexts: The Case of Acquiring Instructional Design Expertise. Electronic Theses, Treatises and dissertations. paper3062.http://diginole. lib. fsu. edu/etd/3062
Kim, A. (2010). The effects of initial mental model construction on learning: An investigation of influence on mental model development, performance, intrinsic motivation, and metacognition in the context of a financial literacy program. A dissertation in Florida State University
Lee, Jeongmin & Spector, J. Michael. (2011). Effects of model- centered instruction on effectiveness, efficiency, and engagement with ill- structured problem solving. Instr Sci. 40: 537-557
Merrill, M. D. (2000). Knowledge objects and mental models. In Advanced Learning Technologies. IWALT 2000. Proceedings. International Workshop on (pp. 244-246). IEEE.
Merrienboer, Van Jeroen, et al.(2004). Instructional design for integrated e-learning. In Jochems, Wim, Merrienboer, van jeroen and Koper, Rob(Eds), Integrated e-learning: implications for pedagogy, technology and organization. London: Routledge
Molenda, M. (2008). Historical foundations. In J.Michael, Spector; et al (Eds).Handbook of research on educational communications and thchnologies. Lawrence Erlbaum Association.
Morrisson, gary; Ross, stiven & Kamp, jery. (2009). Effective instructional design. (translated by sayed yaghoob moosawi and mahsa moosawi). Tehran, Azad University
Noroozi, Daryoush & Razavi, Abbas. (2011). Foundations of instructional design. Tehran, Samt publication
Rapp, D. N. (2005). Mental models: theoretical issues for visualizations in science education. In John.K, Gilbert; visualization in science education.Springer
Richey, R. C., Klein, J. D., & Nelson, W. A. (2004). Developmental research: Studies of instructional design and development. Handbook of research for educational communications and technology, 2, 1099-130.
Richey, R. C. (2008). Validating instructional design and development models. Innovations in instructional technology: Essays in honor of M. David Merrill, 171-185.
Seel, N. M. (1997). Models of instructional design: Introduction and overview. Instructional design: International perspectives, 1, 355-359.
Seel, N. M (2006). Mental Models in Learning Situations. In Metal Models and The mind (edited by Carsten Held and et. al). Elsvier
Seel, N.M. (2003). Model-Centered Learning and Instruction. Tech, Instr, Cognition and Learning, vol.1, pp.59-85
Seel, N.M. (2004).Model- Centered Learning Environments: Theory, Instructional Design and Effects. In Norbert, Seel and Sanne Dijkstra (Eds).Curriculum, Plans, and Processes in Instructional Design. Lawrence Erlbaum Associates.
Seel N.M. (2012) .Encyclopedia of the sciences of learning. Springer
Seel N.M; Ifenthaler D & Pirnay- Dummer, P. (2009). Mental Models and Problem Solving: Technological Solutions for Measurement and Assessment of the Development of Expertise. In Patrick Blumschein, et al (Eds.). Model- based Approaches to Learning. sense publishers
Smith, P.L and Ragan, T.J. (2005). Instructional design. John Wiley & Sons, Inc
Spector, J. M. (2008). Cognition and learning in the digital age: Promising research and practice. Computers in human behavior, 24(2), 249-262.
Tracey, M. W., & Richey, R. C. (2007). ID model construction and validation: a multiple intelligences case. Educational Technology Research and Development, 55(4), 369-390
Winn, W. (2008). Cognitive Perspectives I Psychology. In Handbook of Research on Educational Communications and Technology. (Edited by David H, Jonassen). Taylor & Francis e- library
Zangane, Hossein. (2013). Designing,developing and validating model based generative learning to increase high level learning outcomes in learners in biology of secondary schools. Doctoral thesis. Tehran: Allame Tabatabaee University.
_||_