اثربخشی آموزش مبتنی بر تشخیص وکاهش اختلال خواندن دانش آموزان بر فرسودگی شغلی معلمان
الموضوعات :پروین تاج صدرایی 1 , کاترین فکری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ،ایران
2 - استادیار گروه مشاوره ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ،ایران
الکلمات المفتاحية: معلمان, فرسودگی شغلی, آموزش مبتنی بر تشخیص و کاهش اختلال خواندن,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تشخیص وکاهش اختلال خواندن دانش آموزان بر فرسودگی شغلی معلمان بود . جامه آماری کلیه معلمان مدارس دولتی مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر شیراز در سال تحصیلی 96-95 بودند. نمونه گیری به شیوه خوشه ای انجام شد. به این ترتیب که ابتدا از بین مدارس دولتی به تصادف هفت مدرسه انتخاب شدند.پرسش نامه فرسودگی شغلی روی معلمان آن مدارس اجرا شد.از بین کسانی که نمره بالاتر از میانگین در پرسشنامه فرسودگی شغلی گرفتند، 40 نفر انتخاب شدند وبه تصادف در دو گروه 20 نفری گروه گواه وآزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه یک ونیم ساعته آموزش مبتنی بر تشخیص وکاهش اختلال خواندن دریافت کردند. در گروه گواه مداخله ای انجام نگرفت. پس آزمون اجرا شد ویک ماه بعد پیگیری انجام گردید وداده ها با روش آماری مناسب ( تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر تشخیص وکاهش اختلال خواندن دانش آموزان بر فرسودگی شغلی معلمان تاثیر معنادار دارد و نتایج در طول زمان پایدار است.
Aghayousefi, A., A. Alipour, and A. Davoudifar, (2009). The effect of coping therapy of burnout of conservatory instructors of Tehran, Quarterly Journal of Psychological Research, 1(4): p. 87-98.
Aghdami Baher, A., S. Najjarpour Ostadi, Sh. Livarijani, and H. Habibolah zade, (2009).The relationship between Self-Efficiency Sense & Emotional Intelligence with Job Burnout among the Personnel of Islamic Azad University of Tabriz, Journal of Instruduction and Evaluation, 2(7): p. 99-119.
Asadi, M., A. Shafi’ Abadi, A. Panah Ali, and H. Habibolah zade, (2011). The Effectiveness of Group Logo Therapy in Reducing Job Burnout, Journal of Clinical Psychology (Andishe va Raftar), 6(22): p. 69-78.
Awa, W. L., Plaumann, M., & Walter, U. (2010). Burnout prevention: A review of intervention programs. Patient education and counseling, 78(2), 184-190
Golparvar, M. & Mohsenzadeh,S (2016). Preventive (Compensatory) Function of Deviant Behaviors on the relationship between Job Stress and Emotional Exhaustion. . Journal of Psychological models and methods, 6(22): p. 79-100.
González-Valenzuela, M. J., & Martín-Ruiz, I. (2016). Effects on Reading of an Early Intervention Program for Children at Risk of Learning Difficulties. Remedial and Special Education, 0741932516657652.
Hashemi, S.A., (2018). The Effectiveness of Self-Compassion Training on Burnout and Job Satisfaction of Teachers. Journal of Psychological models and methods, 9(31): p. 25-46.
Karimi, B., et al. (2011). The Comparison of the Effectiveness of Direct Instruction, Phonological Awareness and the Combined Method on the Reduction of Elementary Students Spelling Problems. Journal of Exceptional Children, 11(3): p. 255-265.
Lee, H. F., Kuo, C. C., Chien, T. W., & Wang, Y. R. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Coping Strategies on Reducing Nurse Burnout. Applied Nursing Research, Volume 31, Pages 100–110.
Manas, M., Ya’ghoub (2013). The Relationship between Spiritual Intelligence and Self-Efficacy on Burnout in Teachers of the Secondary School of Salman City. Master's thesis at Azerbaijan Shahid Madani University.
Maslach Burnout Inventory, Iran Moshaver Educational and Research Institute (2014). Retrieved from https://www.iran-moshaver.ir, September 16.
Sharifi A A, Davari R., (2009). Prevalence of Reading Disorder among primary school students in Shahrekord. JOEC. 8 (4) :413-418.
Sina, H. (2014). A Structural Model to Predict Job Burnout Based on Quality of Work Life, Organizational Commitment and Knowledge Management. . Journal of Psychological models and methods, 5(17): p. 55-73.
Skodova, Z., & Lajciakova, P. (2013). The effect of personality traits and psychosocial training on burnout syndrome among healthcare students. Nurse education today, 33(11), 1311-1315.
_||_