مدل علی هوش هیجانی، عملکرد سازمانی و یادگیری سازمانی
الموضوعات : Tectonostratigraphyفرنوش انتظاری 1 , سیدجواد ایرانبان 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد سازمانی, هوش هیجانی, یادگیری سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تحلیل رابطهی علی هوش هیجانی، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از شاخه پژوهشهای میدانی و از لحاظ زمان مقطعی میباشد. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی کارکنان سازمان آب شیراز در سال 1395 بوده و نمونه پژوهش تعداد 169 نفر از کارکنان سازمان آب بودهاند که به صورت دسترس از افراد جامعه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه هوشهیجانی Bradberry and Greaves،پرسشنامه یادگیری سازمانیGomez و پرسشنامه عملکرد سازمانی Mousavijd میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج نشان داد از چهار مؤلفه هوش هیجانی، دو مؤلفه خودآگاهی و مدیریت روابط با یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی همبستگی مثبت و معناداری دارند و برای دو مؤلفه خود مدیریتی و آگاهی اجتماعی با یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی رابطهای مشاهده نشد. به بیان دیگر، بین متغییر پیشبین (هوشهیجانی) و متغییر ملاک (یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی) رابطه معنادار وجود داشته و خودآگاهی و مدیریتروابط قادر به پیشبینی یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی میباشند.
