ساخت و اعتباریابی آزمون هوش زیباشناسی
الموضوعات :
خسرو رشید
1
,
فضل الله حسنوند
2
,
ابوالقاسم یعقوبی
3
1 - استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان.
3 - دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, هوش زیباشناسی, زیبایی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی آزمونی برای اندازهگیری هوش زیباشناسی است که در سال 1393 در دانشگاه بوعلی سینا همدان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای گوناگون دانشگاه بوعلی سینا و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 370 نفر بود. برای تهیه ابزار، پس از بررسی مبانی نظری و مصاحبه با برخی اندیشمندان حوزههای روانشناسی و هنرهای چندگانه، پرسشنامه مورد هدف ساخته شد. پس از تأیید روایی محتوایی گویهها، برای رفع ابهام و وقوف به مشکلات احتمالی آزمون، از چند نفر خواسته شد تا به پرسشنامه پاسخ دهند و عبارات و واژههای نامفهوم را مشخص کنند. به دنبال این اجرای آزمایشی، شکل برخی از گویهها تغییر کرد، ولی گویهای حذف نشد. برای تحلیل دادههای پژوهش، از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس در نرمافزارSPSS19 و تحلیلعاملیتاییدی مرتبه نخست و دوم با نرمافزار lisrel8.8 استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده ازروش آلفای کرونباخ، 81/0 محاسبه شد. یافتهها نشان داد که آزمون ساخته شده، سه بعد حسّی - ادبی، ذهنی- عاطفی و حرکتی زیباشناسی را میسنجد. با توجه به میزان اعتبار و روایی بدست آمده، پرسشنامه هوش زیباشناسی ابزاری مناسب برای اندازهگیری توانایی و ظرفیت های زیباشناختی افراد است.
- Ashayeri, H. (2014). Aesthetics in Psychology. Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences.
- Abdolmaleki, Construction of Aesthetic Sensitivity Test. Master's Thesis. Bu Ali Sina University. Faculty of Economics and Social Sciences. Educational psychology.
- Cupchick, G. C. (1986). A decade after Berlyne: New Directions in Experimental Aesthetics. Poetics, 15, 345-369.
- Diaz, D. (2002). Teaching aesthetics in high school art: A description, analysis, and evaluation of teachers' interpretations and methodologies. Unpublished dissertation. The University of Georgia.
- Dickie, G. (1997). Introduction to aesthetics: An analytic approach. Oxford University Press, 109.
- Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT. Yale University Press.
- Hooman, H. A. (2008). Structural Equation Modeling Using Lisrel Software. Tehran. SAMT Publication, first edition.
- Istók, Eva . (2013). Cognitive and neural determinants of music appreciation and aesthetics. Doctoral dissertation, University of Helsinki.
- Leder, H., Belke, B.,Oeberst, A., Augustin, D. (2004). A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments ;British JournalofPsychology, 95, 489-508.
- Mohajer, S. (1996). The importance of aesthetics. Literature and Languages. Chista journal. No. 130. 797- 800.
- Navis, David (2005). aesthetics, Popular art. translate: Mahdi saatchi (2011). Art and architecture: Aesthetic, No. 22, 250-224.
- Parsons, M. J. & Blocker. H. G. (1993). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
- Pelowski, M. & Akiba, A. (2011). A model of art perception, evaluation and emotion in transformative aesthetic experience. New Ideas in Psychology, 29, 80–97.
- Alah Rabbi, M & Sohrabi, N. (2016). Psychometric indicators of lifestyle scale. Journal of Psychological Methods and Models, 7 (26), 121-138.
- Rashid, KH., Mehrmohhamadi, M., Delavar, A and Ghatrifi, M. (2008). Studying stages of aesthetic development in Tehran students. Journal of Educational Innovations, 27(7), 123-98.
- Sigismund, R. (2000). Reasoned perception: Art education at the end of art. Unpublished dissertation. Stanford University, Palo Alto, California
_||_