ارائه مدل ساختاری تسهیم دانش کارکنان؛ ملاحظه نقش ویژگیهای شخصیتی (مورد مطالعه: کارکنان ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران)
الموضوعات :بهمن سهرابی 1 , نیما سلطانی نژاد 2
1 - دانشگاه ولی عصر رفسنجان
2 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: معادلات ساختاری, ویژگیهای شخصیتی, تسهیم دانش, سازمان ورزشی,
ملخص المقالة :
تسهیم مؤثر دانش بهعنوان یکی از جنبههای مدیریت دانش میتواند از مهمترین عوامل موفقیت سازمانهای ورزشی در محیط متغیر و پیچیده امروزی باشد. از اینرو هدف کلی تحقیق حاضر طراحی مدلی ساختاری به منظور بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر تسهیم دانش کارکنان ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران میباشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را 230 نفر از کارکنان ستادی شاغل در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدهند. با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، حجم نمونه برای انجام این پژوهش 140 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 141 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای تحلیل جمعآوری شد. پایایی و روایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفایکرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیینشده ارزیابی و تائید شد و روایی محتوایی پرسشنامهها توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تایید شد. دادهها پس از جمعآوری، با نرمافزار آماری ایموس و پیالاس تحلیل شد. نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی و مولههای آن (اقتدارگرایی، عزت نفس، کانون کنترل و سازگاری) بر تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند.
Ardichvili, A., Page, V., & Wentling, T. (2003). Motivation and barriers to participation in virtual knowledge-sharing communities of practice. Journal of knowledge management, 7(1), 64-77.
Bhatt, G. D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of knowledge management, 5(1), 68-75.
Danaeifard, H., Khaefollahi, O. (2010). A reflection on promoting knowledge sharing in the light of organizational citizenship behavior; Case study: Ministry of Housing and Urban Planning and the Ministry of Roads and Transportation. "Management Research, 4(14), pp. 84-63. (in persian).
Fili, R., Nadi, M. (2010). The relationship between personality traits and emotional intelligence and anti-production behaviors in dairy factories in Shiraz. Journal of Psychological Models and Methods, 2 (6), 69-80. (in Persian)
Foss, N. J., Minbaeva, D. B., Pedersen, T., & Reinholt, M. (2009). Encouraging knowledge sharing among employees: How job design matters. Human resource management, 48(6), 871-893.
Hao, Q., Yang, W., & Shi, Y. (2018). Characterizing the relationship between conscientiousness and knowledge sharing behavior in virtual teams: an interactionist approach. Computers in Human Behavior.
Ipe, M. (2003). Knowledge sharing in organizations: A conceptual framework. Human resource development review, 2(4), 337-359.
Jadin, T., Gnambs, T., & Batinic, B. (2013). Personality traits and knowledge sharing in online communities. Computers in Human Behavior, 29(1), 210-216.
Jadin, T., Gnambs, T., & Batinic, B. (2013). Personality traits and knowledge sharing in online communities. Computers in Human Behavior, 29(1), 210-216.
Lin, H. F. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of manpower, 28(3/4), 315-332.
Lin, K. J., Hsieh, Y. H., & Lian, W. S. (2018). Knowledge sharing and personality traits moderated by transformational leadership. Human Systems Management, 37(1), 67-80.
Marouf, L., & Alrikabi, I. (2015). Knowledge Sharing and Personality Traits. Journal of the Social Sciences, 43(4).
Matzler, K., Renzl, B., Mooradian, T., von Krogh, G., & Mueller, J. (2011). Personality traits, affective commitment, documentation of knowledge, and knowledge sharing. The International Journal of Human Resource Management, 22(02), 296-310.
Matzler, K., Renzl, B., Müller, J., Herting, S., & Mooradian, T. A. (2008). Personality traits and knowledge sharing. Journal of economic psychology, 29(3), 301-313.
Matzler, K., Renzl, B., Müller, J., Herting, S., & Mooradian, T. A. (2008). Personality traits and knowledge sharing. Journal of economic psychology, 29(3), 301-313.
Moslemi, p. (2018). Mediating role of self-esteem in the relationship between personality traits and job performance of teachers in Marvdasht. Journal of Psychological Models and Methods, 9 (31), 1-24. (in Persian)
Pee, L. G., & Lee, J. (2015). Intrinsically motivating employees’ online knowledge sharing: Understanding the effects of job design. International Journal of Information Management, 35(6), 679-690.
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human resource management review, 20(2), 115-131.
Yu, T. K., Lu, L. C., & Liu, T. F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs. Computers in human behavior, 26(1), 32-41.
Zamaniforoshani, Sh., Ali Ghanavati, S., Najaflou Turkmani, Z., Sharifi, T. (2016). The Structural Model of the Relationship between HexaCo's Personality Variables and Happiness: A Study of the Mediating Role of Documentary Styles, Journal of Psychological Models and Methods, 7 (24), 71-90. (in persian)
_||_