بررسی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با استفاده از مدل انتظارات عقلایی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
رضا حیدری کمال آبادی
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)
ناصر شاهنوشی
2
(دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)
الکلمات المفتاحية: حاشیه بازاریابی, انتظارات عقلایی, گوشت مرغ, رگرسیون به ظاهر نامرتبط غیرخطی,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه، بررسی الگوی حاشیه بازاریابی خرده فروشی سرمزرعه گوشت مرغ با استفاده از الگوی انتظارات عقلایی ارائه شده توسط ولگنت(1985) بود. برای انجام این مطالعه از داده های سری زمانی ماهانه قیمت حقیقی خرده فروشی گوشت مرغ و قیمت حقیقی مرغ زنده در دوره ی زمانی 89-1380 استفاده شد. نتایج حاصل از تخمین فرم کاهش یافته معادلات حاشیه بازاریابی گوشت مرغ نشان داد که وقفه های قیمت مرغ زنده بیشترین تأثیر را بر حاشیه بازاریابی گوشت مرغ دارند و متغیرهای قیمت مرغ زنده با یک وقفه و سه وقفه باعث افزایش حاشیه بازاریابی و متغیر قیمت مرغ زنده با دو وقفه موجب کاهش حاشیه بازاریابی می شود. نتایج حاصل از تخمین فرم ساختاری نیز نشان داد که نرخ تغییر موجودی انبار به میزان فروش روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ تأثیرگذار است و نرخ بهره ی حقیقی اثری روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ ندارد. بنابراین برای کاهش نوسانات حاشیه بازاریابی مواد غذایی باید اقدام به ایجاد انبارهای مناسب و استاندارد نمود.