بکارگیری تحلیل پوششی داده ها و تحلیل چند معیاره رضایت مشتری برای ارزیابی محصولات فرآوری شده
ماریا علیاری
1
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
محمود مدیری
2
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کاوه خلیلی دامغانی
3
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کیامرث فتحی هفشجانی
4
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: تحلیل پوششی دادهها, تحلیل چند معیاره, رضایت مشتریان, محصولات فرآوری شده کشاورزی,
ملخص المقالة :
بخش کشاورزی با گردش مالی سالانه بیش از یک تریلیون دلار که حدود یک درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، یکی از مهم ترین صنایع جهان است، اما از نظر رضایتمندی از محصولات، یکی از ضعیف ترین صنایع است. این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی/کمی) و بر اساس هدف از نوع اکتشافی است. در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی و صاحب نظران در رشتههای مختلف بر اساس روشهای ترکیبی دلفی و نمونهگیری چند معیاره در نرمافزار آماری استفاده شد. پس از جمع آوری داده های مربوط به پرسشنامه تکمیل شده توسط 500 مشتری در 4 نوع محصول فرآوری شده کشاورزی، مدل MUSA با استفاده از نرم افزار LINGO 11 پیاده سازی شده است.یافته ها نشان می دهد که در بین عوامل اصلی "قیمت "با مقدار اثرگذاری 369/0 تأثیرگذارترین و "وفاداری"با مقدار اثرپذیری خالص برابر با 81/0- تأثیرپذیرترین عامل می باشد. پیشنهاد می شود در مطالعات آتی از مدل های ریاضی در کنار تکنیک های سنتی استفاده شود.