بررسی اثر تحول دیجیتال بر سودآوری شرکتهای صنایع غذایی مشهد
پریسا علیزاده
1
(
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان
)
حامد قادرزاده
2
(
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان
)
محمود حاجی رحیمی
3
(
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان
)
الکلمات المفتاحية: مشهد, لاجیت ترتیبی, صنایع غذایی, تحول دیجیتال, نسبت سودآوری,
ملخص المقالة :
رشد جمعیت، نوسانهای تقاضا و تغییر مداوم نیازهای مصرف کنندگان، شرکتهای صنایع غذایی را با چالشهای عمدهای روبهرو کرده است. از جمله راههای پاسخگویی مناسب به این تغییرات محیطی و حفظ مزیت رقابتی، بهرهگیری از تحول دیجیتال در شرکتها است. در این پژوهش، اثر تحول دیجیتال و ویژگیهای فردی مدیرهای شرکتهای صنایع غذایی مشهد بر سودآوری این شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از محاسبه اثرهای نهایی متغیرهای توضیحی برای مدل لاجیت ترتیبی بیانگر آن است که افزایش هر یک از متغیرهای تحصیلات مدیر، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحصیلات مدیر و شدت تبلیغات، موجب کاهش احتمال قرار گرفتن شرکت در گروه با نسبت سودآوری پایین و متوسط شده و احتمال قرار گرفتن در گروه با نسبت سودآوری بالا را افزایش میدهد. همچنین افزایش سن مدیر موجب کاهش احتمال قرار گرفتن شرکت در گروه با نسبت سودآوری بالا شده و احتمال قرار گرفتن در گروه با نسبت سودآوری پایین و متوسط را افزایش میدهد.