تدوین راهبردهای مدیریت تولید، فرآوری و بازاریابی زعفران مطالعه موردی: استان خراسان رضوی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیفاطمه پیرملک 1 , علیرضا کرباسی 2 , محمد قربانی 3 , فاطمه رستگاری پور 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تربت حیدریه.
2 - نویسنده مسئول و استاد بخش اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.
3 - نویسنده مسئول و استاد بخش اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.
4 - استاد بخش اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.
الکلمات المفتاحية: زعفران, آمیخته بازاریابی, تحلیل عوامل استراتژیک,
ملخص المقالة :
زعفران بهعنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی و منابع مهم ارزآور برای کشور، یک محصول با ارزش اقتصادی در ایران و بویژه استانهای خراسان بشمار میرود. لذا بمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای بازار زعفران در بخش تولید و فرآوری در قالب آمیخته بازاریابی، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. دادههای موردنیاز از راه مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربتحیدریه گردآوری شد. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان دادند که آمیخته فرآوری، محصول، شواهد فیزیکی و موقعیت غلبه نقاط قوت بر ضعف قرار دارند و بر اساس نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز وضعیت غلبه نقاط فرصت بر تهدید قرار دارد. نتایج بدست آمده از ماتریس تحلیل وضعیت نشانگر تنوع و رقابتی بودن راهبردهای آمیختههای بازاریابی است. بدین ترتیب، ارتقای کیفیت تولید محصولات مشتقه، استفاده دورهای از اراضی زعفرانکاری جهت حفظ و بهبود خاک، تأکید بر بهرهوری مزارع و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق عمده کشت زعفران پیشنهاد میشود.
- آقایی، م. و رضاقلی زاده، م. (1390). بررسی مزیت نسبی ایران در تولید زعفران. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 25، شماره 1: 121-132.
- امامی، ح. کرباسی، ع و دوراندیش، آ. (1392). تدوین استراتژیهای توسعه بازار زعفران ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
- پارسیان، ع. و اعرابی، س. م. (1386). مدیریت استراتژیک، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ یازدهم، تهران.
- ترکمانی، ج. (1379). تحلیل اقتصادی تولید، کارایی فنی و بازاریابی زعفران ایران. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. جلد 4، شماره 3: 29-45.
- حسینی، ص. و قلندری، آ. (1386). بررسی حاشیه بازاریابی زعفران. مجموعه مقالات ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ، 8 تا 9 آبان ماه، مشهد.
- حکیمپور، ح. (1385). طرحریزی استراتژیک بازاریابی برای محصولات صادراتی استان خراسانجنوبی، مطالعه موردی زعفران و زرشک. گزارشات سازمان بازرگانی.
- رحمانی، م. (1385). بررسی نقش صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و توسعه صادرات محصولات کشاورزی باغی. روند، شماره 49: 201-230.
- شبان، م، محمودی، ا. و شوکت فدایی، م. (1392). بررسی کارایی فنی، بازاریابی و ساختار بازار زعفران ایران، نشریه زراعت و فناوری زعفران، جلد1، شماره 2: 85-101.
- صدیقی، ح. و احمد پور کاخک، ا. (1384). سنجش نگرش کشاورزان زعفرانکار نسبت به تولید و توسعه کشت زعفران و بررسی مسائل و مشکلات آنان (مطالعهموردی شهرستان گناباد). مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 36، شماره3: 689-699.
- گزارشات جهاد کشاورزی خراسان رضوی. (1390). سالنامه آماری گزارشات جهاد کشاورزی.
- محمودی، ه، کرباسی، ع، فکاری سردهایی، ب و فارسی علی آبادی، م. (1393). آزمون پیوستگی و فرضیه بازار مرکزی محصول زعفران در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، نشریه زراعت و فناوری زعفران، جلد2، شماره 3: 223 -215.
- Astuti, R., Silalahi, R. & Wijaya, G. (2015). Marketing Strategy Based on Marketing Mix Influence on Purchasing Decisions of Malang Apples Consumers at Giant Olympic Garden Mall (MOG). Agriculture and Agricultural Science Procedia, 3: 67–71.
- Ayar , H, Akgün, A & Keskin, H. (2014). Standardization and Adaptation of International Marketing Mix Activities: A Case Study, 10th International Strategic Management Conference. Social and Behavioral Sciences, (150): 609 – 618.
- Dalkey, N. & Helmer, O. (1950). An experimental application of the Delphi method to the use of experts. Management Science, 9(3): 458-461.
- Kusumawati, R.D, Oswari, T, Budi Utomo, R. & Kumar, T. (2014). The Influence of 7P’s of Marketing Mix on Buying Intention of Music Product in Indonesia. Procedia Engineering, (97): 1765 – 1771.
- Puspitasari, N., Rumita, R. & Yuda Pratama, G. (2013). Development busniness strategy Small and Mid-sized Industrial Firm by SWOT, QSPM, MAUT model. J@TI Undip, 8(3): 171-180.
_||_