چارچوب سرمایه های جامعه روستایی و نقش آن در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: روستاهای هدف شهرستان ابهر)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
جمشید عینالی
1
(دانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
اعظم بیگدلی
2
(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
علیرضا رابط
3
(استادیار پژوهشی بخش تحقیقات اقتصادی- اجتماعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، زنجان، ایران)
محمدتقی بوئینی
4
(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
الکلمات المفتاحية: استان زنجان, توسعه گردشگری, سرمایه های روستایی, روستاهای هدف گردشگری,
ملخص المقالة :
سکونتگاههای روستایی به عنوان یک سیستم باز، دارای اشکال مختلفی از سرمایههای طبیعی، اقتصادی، اجتماعی، انسانی، فرهنگی و نمادین هستند که نقش مهمی در توسعه گردشگری ایفا میکنند. به طوری که، این سرمایهها به طور عمده در دو گروه منابع ملموس و ناملموس دسته بندی می شوند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایههای جامعه محلی در توسعه گردشگری در روستاهای هدف شهرستان ابهر (استان زنجان) است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی بوده و برای گردآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، 7 روستای هدف گردشگری شهرستان ابهر است که بر اساس دادههای سرشماری نفوس و مسکن (1395) دارای 1268 خانوار است که از این تعداد با بهرهگیری از فرمول کوکران، تعداد 190 مورد به عنوان نمونه انتخاب شده است. روایی صوری پرسشنامه از دیدگاه متخصصان بررسی شده و پایایی متغیرها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 76% محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل کمی دادهها از آزمونهای آماری نظیر (t تک نمونهای، رگرسیون و کروسکالوالیس) بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایههای جامعه تاثیر مثبت و معناداری در توسعه گردشگری دارد. به طوری که، سرمایه طبیعی، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی موجود در روستاهای هدف گردشگری به ترتیب با مقادیر میانگین عددی (4.13)، (4.08) و (4.06) نسبت به سایر اشکال سرمایه نقش تعیین کنندهای در توسعه گردشگری ایفا کردهاند. همچنین در مدل برازش رگرسیونی، ضریب تعیین برابر با (0.84) بوده و بیانگر تاثیر مثبت سرمایههای جامعه محلی در توسعه گردشگری بوده و سرمایههای طبیعی (0.379)، اجتماعی (0.242)، فرهنگی (0.181) بیشترین تاثیر را در توسعه گردشگری دارد. نتیجه آزمون کروسکالوالیس نیز نشان داد که در سرمایههای جامعه محلی به جز سرمایه فرهنگی و ساخته شده در بین روستاهای نمونه تفاوت معناداری در سطح 95 درصد وجود ندارد و روستاهای درسجین و قروه بدلیل دارابودن سرمایههای جامعه محلی در جایگاه اول و دوم قرار دارند.
_||_