رابطه عوامل موثر بر درک فرصتهای اقتصادی توسط صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط استان فارس
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
خلیل صفری
1
(استادیار گروه مدیریت بازرگانی و فنآوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.)
علی محمد احمدی قراچه
2
(استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.)
فرزاد محمدجانی
3
(استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: حکمرانیخوب, نگرش به فرصتهای اقتصادی, کسب و کارهای کوچک و متوسط, اقتصاد دانش محور,
ملخص المقالة :
تصمیمگیری در مورد شروع یک کسب و کار جدید و یا توسعه آن، تحت تاثیر نقشهای آشکار و پنهان زمینه و فضای کسب و کار و در نتیجه چگونگی درک آن نقشها توسط افراد و کارآفرینان است. چرا که درک جمعی از یک زمینه خاص، موجب ایجاد فرهنگی میشود که بستر فعالیتهای کارآفرینی را تشکیل میدهد. در این تحقیق با توجه به بستر مورد مطالعه و اقتصاد دولتی ایران، تاثیر حکمرانیخوب بر روی چگونگی درک و نگرش کارآفرینان نسبت به فرصتهای اقتصادی با توجه به نقش میانجی اقتصاد مبتنی بر دانش با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و تکنیک تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور نمونهای 366 نفره از صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط استان فارس با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده استخراج گردید. نتایج حاکی از آن است که متغیر حکمرانیخوب هم دارای اثر مستقیم (0.414) و هم اثر غیرمستقیم (0.318) از طریق میانجیگری متغیر اقتصاد دانش محور بر چگونگی درک فرصتهای اقتصادی است. لذا اثر میانجی جزیی متغیر اقتصاد دانشمحور در رابطه بین حکمرانی خوب و درک فرصتهای اقتصادی مورد تایید واقع میشود. از این رو انتظار میرود با تقویت عوامل حکمرانیخوب هم بتوان بستر مناسب برای توسعه اقتصاد دانشمحور و هم درک مناسب از فرصتهای اقتصادی و در نتیجه شرایط مناسب برای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط را ایجاد نمود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که سرمایهگذاری بر روی ایجاد حاکمیت قانون و کنترل فساد و همچنین ایجاد اعتماد و انسجام اجتماعی میتواند درک بهتری را نسبت به فضای کسب و کار و بالطبع بهرهبرداری از فرصتهای اقتصادی در بین کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط استان فارس ایجاد نماید. نتایج بیانگر این است که حکمرانی خوب به عنوان بخش کلان و شناختی سرمایه اجتماعی، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود درک فرصتهای اقتصادی کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان فارس دارد. چرا که در مجموع، متغیرهای حکمرانی خوب و اقتصاد دانشمحور قادر هستند 62% تغییرات متغیر درک فرصتهای اقتصادی را تبیین نمایند.
_||_