آینده پژوهی بازار گردشگری شهری مبتنی بر رویکرد گردشگری پست مدرن مطالعه موردی:کلانشهر تبریز
محمدعلی سالکی ملکی
1
(
دانشگاه تبریز
)
رحیم حیدری
2
(
دانشگاه تبریز
)
شهریور روستایی
3
(
دانشگاه تبریز
)
الکلمات المفتاحية: گردشگری شهری, کلانشهر تبریز, آینده پژوهی, گردشگری پست مدرن, پیشران های حیاتی,
ملخص المقالة :
مطالعه سیر تحول تاریخی برنامه ریزی شهری و به تبع آن برنامه ریزی صنعت گردشگری دو رویکرد و یا به اصطلاح دو مگا تئوری مدرنیسم و پست مدرنیسم را نشان می دهد. اکثر تغییر و تحولات در حوزه این دو تئوری بوده و ویژگی و مشخصات هر یک از آنها یک دوران و عصر جدید را پدید آورده است. شرایط ویژه فرهنگی و سیاسی کشور ما در حال حاضر مشوق و تقویت کننده گردشگری انبوه و مدرن نیست و آمارهای گردشگری تائید کننده این امر است در این میان شهر تبریز به عنوان پنجمین شهر پر جمعیت ایران متاثر از شرایط و سیاست های کلان کشور بوده و هست و با توجه به پتانسیل های بالای گردشگری این شهر همواره به عنوان یک شهر صنعتی و تجاری شناخته شده است و بخش گردشگری در این شهر تضعیف شده است. با این شرایط می توان نتیجه گیری کرد گونه گردشگری انبوه (مدرن) در کشور ما نه انچنان وجود دارد و نه شرایط ظهور و رشد کافی(با توجه به دلایل سیاسی و اجتماعی کشور) را دارا است .اما در حوزه گردشگری پست مدرن با توجه به شرایط منحصر به فرد فرهنگی،تاریخی و سیاسی می تواند برای گردشگران پست مدرن بسیار جذاب باشد .لذا برای جذب چنین گردشگرانی با توجه به پیچیدگی مفهوم گردشگری پست مدرن بیش از پیش نیازمند مطالعه و برنامه ریزی در این حوزه هستیم .در این راستا مهمترین هدف این تحقیق مطالعه و ارزیابی شاخص ها و پیشران های موثر بر این گونه از گردشگری است.روش تحقیق از نوع روش توصیفی-تحلیلی بوده و مهمترین ابزارهای تحقیق روش ها و نرم افزارهای متداول آینده پژوهی من جمله روش تحلیل ساختاری و نرم افزار میک مک است. بر اساس نتایج از بین 49 شاخص منتخب از دیدگاه متخصصین 21 شاخص به عنوان پیشران های حیاتی انتخاب شدند.که در این میان شاخص برگزاری نمایشگاههای گردشگری با مجموع امتیاز تأثیرگذاری 1014 بهعنوان مؤثرترین شاخص و رویدادهای فرهنگی-آئینی با امتیاز 459 بهعنوان 21 امین شاخص انتخابشدهاند.
_||_