تحلیل توزیع فضایی مراکز تجاری نوین شهری و مکانیابی بهینه آنها با استفاده از GIS و AHP (مورد پژوهی: کلانشهر شیراز)
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
مرجان شهاب زاده
1
,
یعقوب پیوسته گر
2
,
علی اکبر حیدری
3
1 - استادیار گروه شهرسازی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استادیار گروه شهرسازی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - استادیار معماری، عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
تاريخ الإرسال : 26 الجمعة , رمضان, 1437
تاريخ التأكيد : 17 الجمعة , ربيع الأول, 1438
تاريخ الإصدار : 21 الإثنين , صفر, 1438
الکلمات المفتاحية:
توزیع فضایی,
شیراز,
GIS,
AHP,
مراکز تجاری نوین,
ملخص المقالة :
مراکز تجاری نوین مجتمعهایی متشکل از صدها مغازه و واحدهای تجاری- خدماتی در سطح نواحی شهری است. مکانیابی نادرست این مراکز و عدم توجه به نقش آن در ارائه خدمات به شهروندان از معضلات مشترک بسیاری از شهرهاست. شهر شیراز به دلیل گسیختگی ساختار فضایی شهر با نارسایی و کمبود مراکز تجاری نوین در مناطق شهری مواجه است. هدف پژوهش ارزیابی توزیع فضایی مراکز تجاری نوین شهری و مکانیابی بهینه آنها در شهر شیراز است. پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی– تحلیلی انجام یافته است. متغیرهای پژوهش شعاع پوششی، تراکم جمعیت، شبکه معابر و کاربری اراضی سازگار و ناسازگار است. معیارها و زیر معیارها، بر اساس وزن دهی انجام شده در مدل AHP ، باهم تلفیق گشته و با استفاده از GIS روشIndex overlay نقشه نهایی مراکز تجاری نوین مشخص گردید. در این پژوهش شاخص شعاع پوششی با وزن نرمال 16/2 بیشترین تأثیر و شبکه معابر با 5/0 کمترین تأثیر را داشته است. نتایج یافتهها نشان میدهد که مراکز تجاری نوین موجود شیراز جهت خدماترسانی به تمام شهروندان کافی نبوده و بیش از نیمی از محدوده شهر، خارج از شعاع پوشش استاندارد مراکز تجاری نوین هستند و نیازمند مراکز جدید میباشند، تا کل فضای شهر تحت پوشش مراکز موجود و پیشنهادی قرار گیرد در این پژوهش مکان بهینه کاربریهای مورد نظر از مناسبترین تا نامناسب در نقشه شهر شیراز با استفاده از معیارهای معرفی شده در نقشه جانمایی شده است . عمدهترین مکانهای مناسب به ترتیب در مناطق 7، 3، 2 و 5 جهت احداث مراکز تجاری نوین هستند.
المصادر:
Abazari, Yusufeli, Kazemi, A, 2006. Buy theoretical approaches of sociology and cultural studies. Social Science, No. 25. ( in Persian)
Ahura, Iran; Jajarmi, K., ideas, AA; Moshiri, compassionate, 2014, from market to market large (Megamall) Journal of manipulating the environment (20). ( in Persian)
Amanpour, Said. Alizadeh, conductor. Agitation, H. 2014, An Analysis of the ways of locating the optimal physical development of the city of Ardabil by using AHP, quarterly regional planning, No. 10. ( in Persian)
Balsas . C.J (2000), city center revitalization in Portugal, cities, vol. 17, no. 1 , pergamon.
dastjerdi, G., 2001, locating service centers in Tehran with GIS, Tarbiat Modarres University in Tehran. ( in Persian)
Easternct . 2009. Mall Etymology. Retrieved February 28, 2009, from < http://www. easternct.edu /~pocock/MallsDef.htm >.
Farzam, M. 2007. Principles of Planning and Designing of business centers. First Edition. Tehran: the world jam. ( in Persian)
Ghorbani, Rasul. et al., 2012, locating new commercial centers Saqez using GIS and AHP, Journal of Geography and Planning , no 45. ( in Persian)
Karimi, Bbraz, 2008, locating fire stations Shiraz with GIS. Master's thesis Azad University, Science and Research Branch of Tehran. ( in Persian)
Li, X , and Yeh,A.G,(2005).Integration of genetic Alguritm and GIS for optimal Location search,International Journal of Geographycal Information scince, vol.19,No5 ,pp.581 – 601.
Marinoni, Oswald,(2007), some words on the analysis hierarchy process and the provided arc gis extention 2007, ext-ahp, retrieved.
Mohammadi, J., 2004, locating distribution systems in the urban economy. Journal of Human Sciences, University of Isfahan, No. 1. ( in Persian)
Nazareyan, Asghar. 2009. Iran's urban dynamics of the system. First Edition. Press inventive. ( in Persian)
Ozsoy, M. 2010. User preferences on transformations of shopping centers into private urban public spaces: The case of Izmir, Turkey. African Journal of Business Management, 4(10): 1990-2005.
Potter, Robert, Evans, Sally Lloyd. 2006. Cities in the developing world (translated by K. Irandoust, Mehdi Dehghan Manshadi and Mitra Ahmadi). Tehran: The country's municipalities and RMs. ( in Persian)
Rhimeun, AA, 2009, examined the relationship between land, Shhrngar, No. 11, Tehran. ( in Persian)
Shakuie, Hassan. 2004. New perspectives in urban geography. VII. Tehran, samt. ( in Persian)
. Shakur, Ali. Karimi Ghotbabadi, Fazlollah. 2015. prioritize the establishment of cottage industries in the city of Shiraz by using AHP. Journal of Regional Planning, No. ( in Persian)
The forum site. 2009. Creed markets and commercial centers , www.Forum.98ia.com( in Persian)
Timothy, D. J. 2005. Shopping tourism, retailing and leisure. Channel View ublications .222P. 50.
Tim Moonen, Greg Clark (2013), The Business of Cities 2013 , Knowledge Economy, Human Capital and Technology Indexes,136
Tokatli, n., boyaci, y. (1999) the changing morphology of commercial activity in Istanbul, cities, vol. 16, no.3, pergamon.
virtuous, Akbar. 1998. suitable model for locating urban centers of research models and GIS in urban, Tarbiat Modarres University. ( in Persian)
Zebardast, Esfandiar. 2001. karbrd AHP in the process of urban and regional planning, fine arts publication, Issue 10. ( in Persian)
Zeyari, keramat, 1999, the principles and methods of regional planning, Yazd University Press. ( in Persian)