تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
محمدعلی نخعی مقدم
1
,
آذر کفاش پور
2
,
عبداله نعامی
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - استاد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 11 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
تاريخ التأكيد : 22 الأربعاء , رجب, 1443
تاريخ الإصدار : 10 الثلاثاء , شعبان, 1445
الکلمات المفتاحية:
گردشگری مذهبی,
زیرساختها,
تحقیقات گردشگری,
و ضعف مدیریت,
ملخص المقالة :
گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خاصـی را ایفـا می نماید. در پژوهش حاضر به تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع مروری و مبتنی بر یافتههای تحقیقات پیشین است. یافتههای تحقیق نشان داد، عوامل مختلفی بر تقاضای گردشگری در مناطق مذهبی موثرند که مهمترین آن ها را میتوان در سه گروه عوامل زیرساختی، عوامل مؤثر و موانع تقاضای گردشگری مذهبی طبقهبندی نمود. عوامل زیرساختی شامل حملونقل، غذا و رستوران، خدمات و جاذبهها؛ عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری مذهبی شامل اطلاعرسانی (تبلیغات)، هماهنگی میان سازمانهای زیربط، مناسب بودن راههای ارتباطی، شناخت انگیزه و اعتقادات گردشـگر، منابع اینترنتی، تحقیقات گردشگری، امنیت گردشگران، مناسب بودن مکان و گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی؛ موانع گردشگری مذهبی شامل ضعف مدیریت تخصصی، نبود ساختار شبکه ارتباطی و ضعف حمایت تخصصی میباشد.
گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خاصـی را ایفـا می نماید.در پژوهش حاضر به تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع مروری و مبتنی بر یافتههای تحقیقات پیشین است.یافتههای تحقیق نشان داد،عوامل مختلفی بر تقاضای گردشگری در مناطق مذهبی موثرند که مهمترین آن ها را میتوان در سه گروه عوامل زیرساختی،عوامل مؤثر و موانع تقاضای گردشگری مذهبی طبقهبندی نمود.عوامل زیرساختی شامل حملونقل، غذا و رستوران، خدمات و جاذبهها؛عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری مذهبی شامل اطلاعرسانی (تبلیغات)،هماهنگی میان سازمانهای زیربط، مناسب بودن راههای ارتباطی، شناخت انگیزه و اعتقادات گردشـگر، منابع اینترنتی، تحقیقات گردشگری، امنیت گردشگران، مناسب بودن مکان و گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی؛موانع گردشگری مذهبی شامل ضعف مدیریت تخصصی، نبود ساختار شبکه ارتباطی و ضعف حمایت تخصصی میباشد.
المصادر:
References
Afsharnia, M. (2014). Tourism management and planning in Qom with emphasis on religious tourism. Master Thesis in Geography, Islamic Azad University, Garmsar Branch. [in Persian]
Aghajani, M., & Farahani Fard, S. (2016). Religious tourism and its effective factors (Case study of Iran). Journal of Strategic and Macro Policies, Volume 3, Number 9, 43-66. [in Persian]
Alvarado-Sizzo, I., Frejomil, E.P., & Crispín, Á.S. (2017). Religious tourism in southern Mexico: Regional scopes of the festival of the Immaculate Conception. Geoforum, 83, 14-25.
Amin, M.M. (2013). Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis. The American University in Cairo, School of Global Affairs and Public Policy.
Amin, M.M. (2013). Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis”, the American University in Cairo. School of Global Affairs and Public Policy.
Apollo, M., Wengel, Y., Schänzel, H., & Musa, G. (2020). Hinduism, ecological conservation and public health: what are the health hazards for religious tourists at hindu temples?. Religions, 11, 416.
Arsal, H., & Baradarani, S. (2014). European Tourist Perspective on Destination Satisfaction in Jordan’s industries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 1416–1425.
Beigmoradi, R., Rousta, A., & Doshmanziyari, E. (2021). Presenting a brand personality marketing model to increase customer loyalty in tourism destinations (Case study: Kish Island). Urban Planning Journal, 11, 43, 223-240. [in Persian]
Bonne, E. (2016). The role of religious tourism in the development of relations with neighboring countries (Comparative comparison of Turkey and Azerbaijan 2014 2004). Master Thesis in Political Geography, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [in Persian].
Collins-Kreiner, N. )2019(. Pilgrimage tourism-past, present and future rejuvenation: A perspective article. Tourism Review, 75, 145–148.
Cristea, A.A., Apostol, M., & Dosescu, T. (2015). The Role of media in Promoting Religious Tourism in Romania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 188, 302-306.
Daneshfar, N. (2016). The role of religious tourism in the development of the metropolitan land use system (Holy Mashhad, Samen region, 1996). Master Thesis in Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, South Center. [in Persian]
Domínguez, T., Darcy, S., & Alén González, E. (2015). Competing for the disability tourism market – A comparative exploration of the factors of accessible tourism competitiveness in Spain and Australia. Tourism Management, 47, 261–272.
Drakulić Kovačević, N., & Kovačević, L., Stankov, U., Dragićević, V., & Miletić, A. (2018). Applying destination competitiveness model to strategic tourism development of small destinations: The case of South Banat district. Journal of Destination Marketing & Management, Volume 8, 114-124.
Fallah Zadeh Abarqui, M.M. (2018). A comparative study of the performance of important cities of pilgrimage and religious tourism in the world (Islam and non-Islam). Master Thesis in Communication, Imam Reza International University. [in Persian]
Farzin, M.R., & Nadalipour, Z. (2011). Factors affecting the competitive advantage of tourist destinations in Iran (Case study: Chabahar region). Journal of Tourism Studies, No. 14, 41-67. [in Persian]
Firoozjaeian Galogah, A.A., Yousefi, N., & Mir Mohammad Tibar, S.A. (2015). Functional analysis of religious tourism in Iran (meta-analysis of existing research). Journal of Tourism Planning and Development, Article 8, Volume 3, Number 8, Spring 2014, p.143 165. [in Persian]
Goffi, G. (2014). A model of tourism destinations competitiveness: The case ofthe Italian destinations of excellence. AnuarioTurismo y Sociedad, 14, 121-147.
Hosseinipour, S.E., Rezaei Dolatabadi, H., & Kazemi, A. (2017). Investigating the factors of traction and drift affecting the intention of religious tourism travel and how they affect (Qom city). Journal of Tourism Management Studies, Volume 11, Number 36, 109-124. [in Persian]
Huang, J.H., & Peng, K.H. (2012). Fuzzy Rasch model in TOPSIS: A new approach for generating fuzzy numbers to assess the competitiveness of the tourism industries in Asian countries. Tourism Management, 33, 456-465.
Iliev, D. (2020). The evolution of religious tourism: Concept, segmentation and development of new identities, Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 131-140.
Jahanian, M., & Rastegar, E. (2017). The paper examines a variety of conceptual approaches to spiritual spiritual tourism in document studies. [in Persian]
Jamali Nejad, M. (2013). Islamic Tourism. Isfahan: Arma. [in Persian]
Kamarudin, L.M., & Ismail, H. (2013). Islamic Tourism: The Impacts to Malaysia's Tourism Industry. International Conference of Tourism Development, At Penang, Malaysia.
Karimi Hesari, F., Rousta, A., & Moradi, S. (2020). An Assessment of Social Entrepreneurial Intention of Students in the Tourism Industry: A Focus on the Educational Role of Universities. Journal of Tourism and Development, 9, 22, 173-187. [in Persian]
Kazemi, M. (2017). Tourism Management (First Edition). Tehran: Samat Publications. [in Persian]
Kazemizad, S., Sabzi, B., & Mirbahai, M. (2011). The role of tourism in the cultural convergence of OIC member countries. Proceedings of the Fourth International Congress of Geographers of the Islamic World (2010 ICIWG). [in Persian]
Kurmanaliyeva, Rysbekova, Sh., Duissenbayeva, A., & Izmailov, I. (2014). Religious tourism as a sociocultural phenomenon of the present the unique sense today is a universal value tomorrow. This is the way religions are created and values are made. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 958-963.
Lin, S.P. (2021). The salience of stakeholders in religious tourism: A case study of the Dajia Mazu pilgrimage, Annals of Tourism Research, 86, 103091
Lopez, L. (2013). How long does the pilgrimage tourism experienceto Santiago de Compostela last?. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 1(1), 1-14.
Luz, N. (2020). Pilgrimage and religious tourism in Islam. Annals of Tourism Research, 82, 102915.
Mafi, E., & Saghaei, M. (2010). MS SWOT model user in tourism management analysis (Case study of Mashhad metropolis). Journal of Geography and Development, Volume 7, 14, 27-50. [in Persian]
Mahki, N. (2017). Factors Affecting the Attraction of Religious Tourism (Case Study: Prince Mohammad and Imamzadeh Seyed Abolofa of Kuh-e Dasht County). Master Thesis in Social Sciences, Ministry of Science, Research and Technology, Grand Ayatollah Boroujerdi University. [in Persian]
Mika, M. (2012). Competitiveness of tourist destinations as a research problem in the geography of tourism – analytical assumptions behind the research model. Prace Geograficzne, 130, 91-105.
Monshizadeh, R., & Moradi, A. (2006). The effect of religious tourists on the physical spaces of Mashhad. Journal of Scientific Information Center (Virtual), Volume 1, Number 1, 125-140. [in Persian]
Mousavi, M.N., & Soltani, N. (2015). An Analysis of the Role of Religious Tourism in Urban Development (Case Study: Imamzadeh Jafar (AS) Yazd). Journal of Urban Planning, Article 5, Volume 5, Number 18, 77-94. [in Persian]
Mubarak, N., & zin, C.S. (2020). Religious tourism and mass religious gatherings —the potential link in the spread of COVID-19. Current perspective and future implications, Travel Medicine and Infectious Disease, 36, 101786.
Olsen, D. H. (2006). Management issues for religious heritage attractions. In Tourism, religion and spiritual journeys , 104-118. Routledge.
Raj, R., & Morpeth, N.D. (2007). Religious Tourism and Pilgrimage Management. An International Perspective, CABI.
Rashidi Al Hashem, S.M.R., & Baghi, A. (2020). Study of the role of Husseinia Zam Zanjan in the progress of religious tourism in Zanjan. Two-page Science Research Center for Cultural Protection of the Islamic Revolutionary Revolution, Faculty of Humanities and Soft Islamic Power of the Official University and the Education of Imam Hussein (AS), 9, 19, 49-86. [in Persian]
Reza Tanha, S. (2010). Prioritization of factors affecting the competitiveness of tourism in Isfahan from the perspective of domestic tourists. Master Thesis, Allameh University. [in Persian]
Romanelli, M., Gazzola, P., Grechi, D., & Pollice, F. (2021). Towards a sustainability-oriented religious tourism. Syst Res Behav Sci, 38, 386-396.
Roxas, F.M.Y., Rivera, J.P.R., & Gutierrez, E.L.M. (2020). Framework for creating sustainable tourism using systems thinking. Current Issues in Tourism, 23(3), 280-296.
Sabbagh, F. (2005). Investigating the level of foreign tourists' loyalty to Mashhad and determining the factors affecting it Master's thesis. [in Persian]
Safazadeh Aval, Z., Rousta, A., & Jamshidi, D. (2021). Effective Components of Marketing on the Image of Tourism Destination Case Study: Kish Island. Journal of Urban Tourism, Vol 8, No 2, 35-50. [in Persian]
Shafaghi, C., Hasanvand, A., & Moslehi, M. (2013). The necessities and capacities of Islamic tourism and its approaches (from the perspective of cultural patterns of Islam and Islamic jurisprudence). Regional Planning Quarterly, 2, 6, 1-13. [in Persian]
Shafiee, Z. (2020). Investigating the role of spiritual and religious rituals in religious tourism boom (Muharram): (Palm ceremony in Yazd province). Geography and Human Relationships, 1, 4, 112-147. [in Persian]
Sołjan, I., & Liro, J. (2021). Religious Tourism’s Impact on City Space: Service Zones around Sanctuaries. Religions, 12, 165.
Sołjan, Liro, J. (2022) & I. The Changing Roman Catholic Pilgrimage Centers in Europe in the Context of Contemporary Socio-Cultural Changes. Social & Cultural Geography. 23, 3, 376-399.
Tuna, F. (2016). The Role and Potential of Halal Tourism in Turkey. from book Geography of Turkish Soap Operas: Tourism, Soft Power, and Alternative Narratives, 259-267.
Zamdi, M. (1396). The role of historical and religious tourism in the urban economy is a case study of Susa Daniel (AS) of Khuzestan. Master Thesis in Geography and Urban Planning, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [in Persian].
_||_