تبیین اثرات فضایی شبکه حمل ونقل بر توسعه روستایی استان تهران
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
اسداله نجفی
1
,
سید حسن مطیعی لنگرودی
2
,
حمید جلالیان
3
,
حسنعلی فرجی سبکبار
4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 18 الأحد , محرم, 1439
تاريخ التأكيد : 05 الأحد , صفر, 1440
تاريخ الإصدار : 13 الأحد , محرم, 1440
الکلمات المفتاحية:
توسعه روستایی,
استان تهران,
تحلیل فضایی,
حملونقل روستایی,
ملخص المقالة :
تغییرات اجتماعی- اقتصادی دهه های اخیر عدم تعادل و تمرکز بیش از حد امکانات و خدمات در برخی نقاط و محرومیت دیگر نقاط را در پی داشته است. این مسئله در مناطق روستایی شدید تر بوده و عدم تعادل و توزیع عادلانه خدمات در آن ها مشهودتر است. یکی از خدمات اساسی و زیربنایی در این مناطق حمل و نقل و شبکه راههاست. هدف این پژوهش ، تبیین اثرات فضایی شبکه حمل و نقل بر توسعه روستایی است. روش تحقیق این مقاله از نوع تحلیلی است و تجزیه و تحلیل آن بر مبنای آمار فضایی است و با توجه به ماهیت مکانی داده ها و وابستگی فضایی این داده ها از تکنیک رگرسیون موزون فضایی استفاده شده است. منطقه مورد مطالعه استان تهران و جامعه آماری پژوهش شامل تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان تهران می باشد. از هر دهستان یک روستا بطور تصادفی انتخاب و براساس فرمول کوکران 380 خانوار بعنوان نمونه محاسبه گردید؛ با احتساب حد اقل 10 خانوار برای هر روستا جهت افزایش قابلیت تعمیم، حجم نمونه برابر با 717 خانوار گردید. در این مطالعه 45 شاخص مورد بررسی و با انجام عملیات میدانی و پیمایشی اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد دهستان های شمالی و شرقی حاشیه کلان شهر تهران که تحت تأثیرشهر تهران می باشند و همین طور دهستان های شرقی استان، حمل و نقل بیشترین تأثیر را بر توسعه روستایی آن ها داشته و دهستان های غربی استان از کمترین تأثیر برخوردار می باشند.
المصادر:
Ascani, A., Crescenzi, R., & Iammarino, S. (2012). New economic geography and economic integration: a review. Search Working Paper WP 1/02.
Asgari A. (2011). Spatial statistic analysis by ArcGIS. first Ed. Tehran: Tehran Municipality ICT Organization ( in Persian)
Brahma, P. K., & Sharma, R. P. (2008). Transport and Economic Development in Orissa. Surface Transport for Rural Development, 54.
Christofakis, M. (2014). Transport cost in location practice and economic geography: traditional theories, some new dimensions and policy implications. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, (25), 55-67
Elmroth, S. (2015). Enhancing rural transport accessibility in Jamtland Harjedalen, A Master’s Thesis Presented to Mid Sweden University.
Faraji Sabokbar H. (2014).Modeling Spatial Trends in Rural Population Based on the spatial moving average (SMA). Journal of Rural Research. 5(1). PP. 137-158(in Persian).
Glaeser, E. L., & Kohlhase, J. E. (2004). Cities, regions and the decline of transport costs*. Papers in regional Science, 83(1), 197-228.
Kilkenny, M. (1998). Transport costs and rural development. Journal of Regional Science, 38(2), 293-312.
Knaap, Thijs; Oosterhaven, Jan; Tavasszy, Lóri (2001) : On the development of raem: The dutch spatial general equilibrium model and it's first application to a new railway link, 41st Congress of the European Regional Science Association: "European Regional Development Issues in the New Millennium and their Impact on Economic Policy", 29 August - 1 September 2001, Zagreb, Croatia
Lafourcade, M., & Thisse, J. F. (2011). New economic geography: the role of transport costs. Handbook of Transport Economics, Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd, 67-96.
Marks, D. (2009). Accounting for Services: The Economic Development of the Indonesian Service Sector, ca. 1900-2000. Amsterdam University Press.
McAreavey, R., & McDonagh, J. (2011). Sustainable rural tourism: Lessons for rural development. Sociologia ruralis, 51(2), 175-194.
McCann, P., (2005), Transport costs and new economic geography. In: Journal of Economic Geography, Volume 5, Issue 3, Oxford University Press, pp. 305-318. DOI:10.1093/jnlecg/lbh050.
Miri Erie, M and Ahmadi, M.(2015). Measuring the Development status of the of Rural Roads Network in Iran, First Conference on Rural Transportation, Road, Housing and Development Research Center, Tehran, Iran(in Persian).
Motiei Langeroudi,SH.(2011).The economic geography of Iran, 1st Publication, Mashhad Academic Center for Education, Culture and Research publication, Mashhad, Iran(in Persian).
Nabizadeh, M. and Javadi dorkhaneh, N.(2015). Understanding rural transport and its impact on different dimensions of the country's development, First Conference on Rural Transportation, Road, Housing and Development Research Center, Tehran, Iran(in Persian).
Okoko, E. (2011). RURAL TRANSPORTATION AND RURAL DEVELOPMENT: THE INSTANCE OF AKWAPIM SOUTH DISTRICT IN GHANA. International Journal of Economic Development Research and Investment Vol 2 No. 3
Pourtaheri M, bagheri serenjiyaneh, N & Roknodin Eftekhari, A. (2011), Evaluation of Accessibility to Transportation System and its Role in Rural Development, Quarterly Spatial Planning (Modares Human Scinces), volume 16, no 4.(in persisn).
Rodrigue, J. P., Comtois, C., & Slack, B. (2013). The geography of transport systems. Routledge.
Rasafi, A. & Zarabadipour, SH. (2009). Evaluation of transportation sustainable development using multi- goal analysis.Journal of Environmental Science and Technology, 11 (2).
Sabbagh Kermani M. Regional economics: (Theory and models). (2001). The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT) Publications ( in Persian).
Safari S, Baratloo A. (2016).Evidence Based Medicine; Receiver Operating Characteristic Curve and Area under the Curve. Iranian Journal of Emergency Medicine. 3(3) pp.119-121( in Persian)
Statistical center of Iran portal) https://www.amar.org.ir(.(2016).
Swets, J.A.,) 1988(, Measuring the accuracy of diagnostic systems. Science, No. 240, pp.1285-1293.
Yamani, M, maghami moghim, GH, Arabameri, A and Shirani, K. (2017).Presenting the modern hybrid model for Increased accuracy of Landslide susceptibility mapping with emphasis on geographical weight regression model (GWR) (case study: Dezolya basin , Isfahan province). quantitative geomorphological researches, 5 (4) PP.19-40.
_||_