تاثیر استراتژي هاي تحول بر اثر بخشی سازمانی با میانجیگری تعهد سازمانی شرکت آلومینیوم جنوب
الموضوعات :مجتبی فضلی 1 , عبدالجواد خلیلی 2
1 - رشته کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه غیر انتفاعی پارس مهر فارس ایران
2 - گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژي هاي تحول , اثر بخشی سازمانی , تعهد سازمانی , شرکت آلومینیوم جنوب.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر استراتژي هاي تحول بر اثر بخشی سازمانی با میانجیگری تعهد سازمانی در شرکت آلومینیوم جنوب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت آلومینیوم جنوب به تعداد 2400 نفر بوده که نمونه ای 331 نفری انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استراتژي هاي تحول ویزبورد(1976) و (فرمانیان آرانی، 1393) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پارسونز و تعهد سازمانی می یر و آلن (1997) استفاده گرديد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها، با توجه به استاندارد بودن آن از روایی صوری استفاده گردید. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و نشان دهنده اعتبار بالایی آن بود. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار Smart Pls، مورد بررسی قرار گرفتند. اين پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. برای بررسی فرضیه های پژوهش با توجه به نرمال بودن پژوهش از آزمون پارامتریک استفاده شد. نتايج تحلیل نشان داد استراتژي هاي تحول بر اثر بخشی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی شرکت آلومینیوم جنوب تاثیر معناداری داشت.
امرايي ،علي(1387) ،"استراتژي هاي تغيير و تحول در سازمان "مجله مشاور مديريت،شماره 17ص 15.
پارکينسون،رستوم جي (1376)،"مهارتهاي مديريت"،چاپ اول، ترجمه مهدي ايران نژاد پاريزي، ناشر انتشارات آزاده.
-حسني و سامري ،محمد و مريم(1389) ،"بررسي اثر بخشي سازماني مدارس متوسطه ناحيه يک شهر اروميه با استفاده از مدل پارسونز"،مجله مديريت فرهنگ سازماني شماره 8 ص 201.
دفت،ريچاردال(۱۳۹۰)"مباني تئوري وطراحي سازمان"،ترجمه علي پارساييان وسيدمحمداعرابي،تهران: دفترپژوهشهاي فرهنگي.
رابينز،استيفن (۱۳۸۰)" تئوري سازمان"،ترجمه مهدي الواني وحسن دانايي فرد،تهران: دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
-زمرديان ،اصغر،(1386)،"مديريت تحول (استراتژي ها،کاربردو الگوهاي نوين)"،نشر سازمان مديريت صنعتي ،چاپ هفتم .
-کريتنرو کينيکي ،رابرت و آنجلوني (1389)،"مديريت رفتار سازماني "،مترجم :فرهنگي و صفرزاده نشر برآيند پويش ،چاپ چهارم .
-غفاريان،وفاوعليرضا،علي احمدي،"تفكراستراتژيك"،مجله تدبير،شماره۱۳۷،سال۱۳۸۲.
-كياني،غلامرضا(1373)،"فرهنگ استراتژيك"،زيربناي مديريت استراتژيك،مجله تدبير،شماره44.
1) Babnik, K., Breznik, K., Dermol, V., & ˇSirca, N. T. (2014). The Mission Statement: Organisational Culture Perspective. Industrial Management & Data Systems, 114(4), 612-627.
2) 2) Bresciani, S., Ferraris, A., Romano, M., & Santoro, G. (2021b). Digital Leadership. In S. Bresciani, A. Ferraris, M. Romano, & G. Santoro (Eds.), Digital Transformation Management For Agile Organizations: A Compass To Sail The Digital World (Pp. 97-115). Emerald Publishing Limited.