قیمت گذاری محصولات مکمل و جایگزین به صورت همزمان در حالت فروش بسته ای و فروش جداگانه با در نظر گرفتن ریسک انقطاع
الموضوعات :
1 - 1- استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فناوری مازندران
الکلمات المفتاحية: قیمت گذاری, کالا مکمل, کالا جایگزین, فروش بسته ای, ریسک انقطاع,
ملخص المقالة :
در این مقاله به ارئه مدلی برای قیمت گذاری کالا جایگزین و مکمل(چهار کالا) به صورت همزمان پرداختیم که فروشنده کالا ها را به دو صورت جداگانه و به صورت بسته به مشتری نهایی عرضه می کند و به مقایسه سود حاصل از فروش هر یک از سناریو ها پرداخته و با یکدیگر مقایسه انجام داده ایم. در فروش بسته ای دو محصول مکمل با هم در یک بسته عرضه می گردند که هر کدام از این بسته ها جایگزین یکدیگر می باشند ولی در فروش جداگانه هر کالا به صورت جداگانه به فروش می رسد. تابع تقاضا برای هر یک از کالا ها تابعی خطی از قیمت خود کالا و کالاهای دیگر می باشد. برای تقاضا امکان بروز ریسک انقطاع نیز وجود دارد به اینصورت که در صورت بروز ریسک انقطاع تنها درصدی از میزان سفارش قابل برآورده سازی می باشد. برای نشان دادن اعتبار مدل از مثال عددی استفاده شده و تحلیل حساسیت روی پارامترهای مهم مساله انجام شده است.
References: [1] Cao, P., Li, J. and H. Yan. (2012). Optimal dynamic pricing of inventories with stochastic demand and discounted criterion. European Journal of Operational Research, 217 (3): 9.
[2] Choi, T. (2007). Pre-season stocking and pricing decisions for fashion retailers with multiple information updating. International Journal of Production Economics, 106 (1): 25.
[3] Kuo, C., Huang , K. (2012). Dynamic pricing of limited inventories for multi-generation products. European Journal of Operational Research, 217(2): 8.
[4] Seyed Esfahani, M.M., Biazaran, M., Gharakhani, M. (2011).A game theoretic approach to coordinate pricing and vertical co-op advertising in manufacturer-retailer supply chains. European Journal of Operational Research, 211 (2): 11.
[5] Tang, C., Yin, R. (2007). Joint ordering and pricing strategies for managing substitutable products. Production and Operations Management, 16 (1): 16.
[6] Wu, C.H., Chen, C.W., Hsieh C.C. (2012). Competitive pricing decisions in a two-echelon supply chain with horizontal and vertical competition. International Journal of Production Economics, 135 (1): 10.
] 7]Soon, W. (2011). A review of multi-product pricing models. Applied Mathematics and Computation, 217 (21): 16.
[8]Karakul. M., Chan. L.M.A., “Analytical and managerial implications of integrating product substitutability in the joint pricing and procurement problem”, European Journal of Operational Research, No. 190(1), pp. 179-204,2008.
[9]Karakul. M., Chan. L.M.A., “Joint pricing and procurement of substitutable products with random demands – A technical note”, European Journal of Operational Research, No. 201(1), pp. 324-328, 2010.
[10]Zhao. J., Wei. J., “Pricing game of two substitutable products supply chains under centralized and decentralized decisions”, Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, No. 29(7), pp. 435-443, 2012.
[11]Chen, Y., Fang, Sh., Wen, Ch., “Pricing policies for substitutable products in a supply chain with Internet and traditional channels”European Journal of Operational Research, No.224, pp. 542-551, 2013.
[12]Yue, X., Mukhopadhyay, S., Zhu, X., “A Bertrand model of pricing of complementary goods under information asymmetry”, Journal of Business Research, No. 59 (10–11), pp. 1182–1192, 2006.
[13]Mukhopadhyay, S., Yue, X., Zhu, X., “A Stackelberg model of pricing of complementary goods under information asymmetry”, International Journal of Production Economics, No. 134 (2), pp. 424–433, 2011.
[14]Wei, J., Zhao, J., Li, Y., “Pricing decisions for complementary products with firms’ different market powers”, European Journal of Operational Research, No. 224, pp. 507–519, 2013.
[15] Mohsenzadeh Ledari. A., Arshadi Khamseh. A, (2024)Optimal pricing decisions in a two echelon green/non-green resilient supply chain for substitute and complementary products considering disruption risk. 46(3). 355-389.
[16] Mohsenzadeh Ledari. A., Arshadi Khamseh. A, Naderi, B.(2019) Pricing for Complementary and Substitute Products Simultaneously in the Package-Sale and Separate-Sale.6(1).77-93.