قیمت گذاری محصولات مکمل و جایگزین به صورت همزمان در حالت فروش بسته ای و فروش جداگانه با در نظر گرفتن ریسک انقطاع
الموضوعات :
1 - استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فناوری مازندران
الکلمات المفتاحية: قیمت گذاری, کالا مکمل, کالا جایگزین, فروش بسته ای, ریسک انقطاع,
ملخص المقالة :
هدف: این مقاله با هدف توسعه مدل قیمتگذاری برای فروشندهای که هم کالاهای مکمل و هم جانشین (در مجموع چهار محصول) ارائه میدهد، بهمنظور تعیین همزمان قیمتهای بهینه در استراتژیهای فروش جداگانه و بستهای و در نظر گرفتن ریسک اختلال در عرضه ارائه شده است.
روششناسی پژوهش: در این تحقیق یک مدل ریاضی ارائه شده است که فروشنده میتواند دو جفت کالای مکمل که بهعنوان جانشین یکدیگر عمل میکنند را بهصورت جداگانه یا بهصورت بستههای ترکیبی عرضه کند. تقاضا بهعنوان تابع خطی قیمت محصول خود و قیمت سایر محصولات مدلسازی شده است. این مدل ریسک اختلال را نیز در نظر گرفته که در صورت وقوع اختلال، تنها درصدی از تقاضا قابل تأمین است. عملکرد مدل با استفاده از یک مثال عددی و تحلیل حساسیت اعتبارسنجی شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که استراتژی بستهبندی سود کل زنجیره تأمین را افزایش میدهد. این افزایش ناشی از قیمتهای کمتر بستهای است که تقاضای کلی بیشتری را نسبت به فروش جداگانه محصولات تحریک میکند.
نوآوری و ارزش علمی: این پژوهش مدل قیمتگذاری جدیدی ارائه میدهد که بهطور همزمان به مکمل بودن محصولات، جانشینی، استراتژی بستهبندی و ریسک اختلال میپردازد و چارچوبی کمی برای تصمیمگیرندگان فراهم میکند تا سودآوری بستهبندی در شرایط عدم قطعیت را ارزیابی کنند.
References: [1] Cao, P., Li, J. and H. Yan. (2012). Optimal dynamic pricing of inventories with stochastic demand and discounted criterion. European Journal of Operational Research, 217 (3): 9.
[2] Choi, T. (2007). Pre-season stocking and pricing decisions for fashion retailers with multiple information updating. International Journal of Production Economics, 106 (1): 25.
[3] Kuo, C., Huang , K. (2012). Dynamic pricing of limited inventories for multi-generation products. European Journal of Operational Research, 217(2): 8.
[4] Seyed Esfahani, M.M., Biazaran, M., Gharakhani, M. (2011).A game theoretic approach to coordinate pricing and vertical co-op advertising in manufacturer-retailer supply chains. European Journal of Operational Research, 211 (2): 11.
[5] Tang, C., Yin, R. (2007). Joint ordering and pricing strategies for managing substitutable products. Production and Operations Management, 16 (1): 16.
[6] Wu, C.H., Chen, C.W., Hsieh C.C. (2012). Competitive pricing decisions in a two-echelon supply chain with horizontal and vertical competition. International Journal of Production Economics, 135 (1): 10.
] 7]Soon, W. (2011). A review of multi-product pricing models. Applied Mathematics and Computation, 217 (21): 16.
[8]Karakul. M., Chan. L.M.A., “Analytical and managerial implications of integrating product substitutability in the joint pricing and procurement problem”, European Journal of Operational Research, No. 190(1), pp. 179-204,2008.
[9]Karakul. M., Chan. L.M.A., “Joint pricing and procurement of substitutable products with random demands – A technical note”, European Journal of Operational Research, No. 201(1), pp. 324-328, 2010.
[10]Zhao. J., Wei. J., “Pricing game of two substitutable products supply chains under centralized and decentralized decisions”, Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, No. 29(7), pp. 435-443, 2012.
[11]Chen, Y., Fang, Sh., Wen, Ch., “Pricing policies for substitutable products in a supply chain with Internet and traditional channels”European Journal of Operational Research, No.224, pp. 542-551, 2013.
[12]Yue, X., Mukhopadhyay, S., Zhu, X., “A Bertrand model of pricing of complementary goods under information asymmetry”, Journal of Business Research, No. 59 (10–11), pp. 1182–1192, 2006.
[13]Mukhopadhyay, S., Yue, X., Zhu, X., “A Stackelberg model of pricing of complementary goods under information asymmetry”, International Journal of Production Economics, No. 134 (2), pp. 424–433, 2011.
[14]Wei, J., Zhao, J., Li, Y., “Pricing decisions for complementary products with firms’ different market powers”, European Journal of Operational Research, No. 224, pp. 507–519, 2013.
[15] Mohsenzadeh Ledari. A., Arshadi Khamseh. A, (2024)Optimal pricing decisions in a two echelon green/non-green resilient supply chain for substitute and complementary products considering disruption risk. 46(3). 355-389.
[16] Mohsenzadeh Ledari. A., Arshadi Khamseh. A, Naderi, B.(2019) Pricing for Complementary and Substitute Products Simultaneously in the Package-Sale and Separate-Sale.6(1).77-93.
