مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و ذهنآگاهی بر مهارت جرأتمندی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد
الموضوعات :
علیرضا نخعی
1
(دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ، زاهدان، ايران.)
علی عرب
2
(استادیاردانشگاه سیستان و بلوچستان گروه روانشناسی)
مسعود رستمی
3
(استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان، ایران.)
الکلمات المفتاحية: آموزش بخشایش, آموزش ذهنآگاهی, مهارت جراتمندی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و ذهنآگاهی بر مهارت جراتمندی در افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه¬ آماری شامل تمام افراد مصرفکننده مواد مراجعه کننده به کمپ ترک اعتیاد شهر زابل بود 45 نفر که نمره آنان در پرسشنامه جرأتمندی راتوس 5/1 واحد انحراف معیار بالاتر از میانگین بود شناسایی و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایابی شدند. گروه آزمایش اول، آموزش بخشایش12 جلسه و گروه آزمایش دوم، آموزش ذهنآگاهی 8 جلسه دریافت و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مهارت جرأتمندی گردآوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر(طرح آمیخته ساده) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش بخشایش و ذهنآگاهی بر مهارت جراتمندی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تأثیر مثبت دارند. از طرف دیگر بین اثربخشی آموزش بخشایش و ذهنآگاهی بر مهارت جراتمندی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تفاوت وجود ندارد، با توجه به اثربخشی دو روش آموزش بخشایش و ذهنآگاهی میتوان از این روش برای افزایش مهارت جراتمندی افراد دارای سوءمصرف مواد استفاده کرد.