بررسی و شناسایی ضرورتهای طراحی مدرسه شاد در مقطع ابتدایی در استان گلستان
الموضوعات :
کبری شیخ
1
,
حسین فکوری حاجی یار
2
,
حسن صائمی
3
,
علی اصغر بیانی
4
,
محمد مهدی نادری
5
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، ،آزادشهر ، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
3 - دانشگاه آزاد واحد آزادشهر
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد بندر ترکمن
5 - استادیارگروه فلسفه، واحدآزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرسه شاد, دوره ابتدایی, همزیستی مسالمتآمیز,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: یکی از مشکلات هر جامعه غفلت از شادی و نشاط است که باعث افزایش بیماریهای روانی از قبیل اضطراب و افسردگی میشود. با شادی و نشاط زندگی معنی پیدا میکند و در پرتو آن دانشآموزان میتوانند خود را ساخته و قلههای سلوک و پلههای ترقی را بپیمایند. پژوهش حاضر با هدف استخراج و شناسایی مؤلفههای ضرورتهای طراحی الگوی مدرسه شاد در مقطع ابتدایی انجام شد. روش و مواد: این پژوهش با رویکردکیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. جامعه آماری کلیه متخصصان در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی بود و روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و از 20 نفر از متخصصین درحوزه علوم تربیتی مصاحبه بهعمل آمد. جهت تجزیه وتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش از 26 مقوله تشکیل شده که شامل 3 مقوله اصلی و 6 مقوله فرعی می باشد. نتیجهگیری: حاصل نشان داد که مدرسههای شاد همراه با شور، شوق، هیجان و با بازی کردن دانشآموزان همراه است. بررسیها نشان داده وقتی بچهها از مدرسهای که شاد نیست بیرون میآیند انرژی خودشان را در بیرون تخلیه میکنند. چه بهتر،که فضای مدرسه شاد بوده و همراه با بازی در محیط و شادابی سرکلاس باشد تا جو مدرسه همراه با صمیمیت باشد. چرا که شاد بودن و شاد زیستن به اندازهی تغذیه مناسب، ضرورت دارد.تغذیه مناسب در یادگیری بهتر و شادابی دانشآموز نقش بسزایی دارد.
1- قالیباف٬ جمیله(1397). مدرسه شادمن.تهران:نشرسخن گستر.
2- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ( 1390). شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش.
3- بورمنز، لئو(1397). کتاب جهانی شادی.ترجمه:آلمادخت مزینانی٬تهران:چاپ دوم، نشرآسیم
4- رحمانی، مهران(1393). شادی ونشاط درتعلیم وتربیت.تهران:انتشارات بامن.
5- غلامعلی لواسانی، مسعود؛ راستگو، لیلا،آذرنیاد،آرش و احمدی، طاهر(1393).اثرآموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری برباورهای خودکارآمدی و استرس تحصیلی. دوفصلنامهی راهبردهای شناختی دریادگیری،2(3)،1-18.
6- عسگری، غلامرضا و محمدی، محمود و اسماعیل زاده، مهدی) 1392 ( شناخت عوامدل شادی ساز در
میان نسلهای شاغل درسازمانهای امروزی، مدیریت دولتی، دوره 5، شماره.
7- خبازی، مجید(1390)،شادی ورسانه(مبانی، آسیبها، راهکارها). مرکزپژوهشهای اسلامی صدا وسیما.
8- ایمانی، ج؛ باقری،م؛ جعفری، پ .و قورچیان، ن.(1396). بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثر بخشی مدرسه متوسطه دوم برای ارائه مدل درراستای بهبود سیستم آموزشی مدرسه. فصلنامه پژوهشهای رهبری ومدیریت آموزشی، پیاپی 14
9- زارعی متین، حسن، احمدی زهرانی وزلفا حق گویان(1388). نقش دانشگاه درایجادعوامل مؤثربرشادی، مجله فرهنگ در دانشگاهآزاداسلامی،سال سیزدهم، شماره2، تابستان.
10- نیازآذری، کیومرث(1393). بررسی تاثیرشادابی ونشاط درپیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری، دوفصلنامهی مطالعات برنامه ریزی آموزشی،2(3)،36-57.
11. Suldo, S. M. (2016). Promoting student happiness: Positive psychology interventions in schools. Guilford Publications.
12. Faridi, S. (2014). Happy teaching, happy learning: 13 secrets to Finland's success. Education Week Teacher.
13. Mardanshahi, M. M. (2115). The role of life skills training on happiness and entrepreneurship characteristics of incoming students in Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University students. International Journal of Agriculture and Crop Sciences. , 8 (3) 416-411