تاثیر رویکردهای آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مساله اجتماعی دانش آموزان
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
الکلمات المفتاحية: رویکرد سنتی و ترکیبی آموزشی, پیچیدگی شناختی, مهارت های حل مسئله اجتماعی.,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر رویکردهای آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مسئله اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز، بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز و با توجه به نمونه گیری به شیوه هدفمند، 40 نفر (گروه پیش آزمون و پس آزمون) مورد آزمون قرار گرفت. در این پژوهش، جهت سنجش متغیرهای مستقل، اقدام به برگزاری جلسات آموزشی با رویکرد ترکیبی و سنتی در 10 جلسه دو ساعته برای دانش آموزان شد. برای سنجش پیچیدگی شناختی از پرسشنامه استاندارد مبارکی و همکاران (1395) و برای سنجش مهارت حل مسئله اجتماعی از فرم کوتاه پرسشنامه تجدیدنظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R)، (دزوریلا و همکاران، ۲۰14)، استفاده و میزان آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 892/0 و 961/0 بدست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و تحلیل کواریانس یک راهه)، مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل تحلیل کواریانس نشان داده که رویکرد ترکیبی آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مسئله تاثیر معناداری داشته است. همچنین؛ نتایج آزمون t مستقل نشان داده است که رویکرد سنتی آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مسئله، تاثیر معناداری نداشته است.
- باباپورخيرالدين، جليل (1401)، اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر شيوه هاي حل مساله دانش آموزان، پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز)، دوره 3، شماره 10.
- صالحی، ابراهیم؛ ضیاءالدین سالاری، عمران (1401)، یادگیری ترکیبی؛ رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرآیند یاددهی/یادگیری، راهبردهای آموزش دوره پنجم، شماره 1 (پیاپی 15).
- عرب زاده، مهدی؛ کدیور، پروین؛ دلاور، علی (1402)، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانش آموزان، شناخت اجتماعی، سال سوم.
- کشاورزی، یعقوب (1398)، بررسی تاثیر رویکرد ترکیبی آموزشی بر مهارت های حل مسئله دانش آموزان دوره متوسطه شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
- مباركي، محمدحسن؛ رضاييان، علي؛ مهرابي، روزا؛ كلابي، اميرمحمد (1395)، شناسايي ابعاد تاثيرگذار بر سطح پيچيدگي شناختي کارآفرينان تصميم گيرنده، پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت)، دوره 4، شماره 8.
- مهدوی، عابد؛ گلستانی، علیرضا؛ آقائی، مریم؛ همتی راد، گیتی؛ حاج حسینی، منصوره؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ سپهر یگانه، شهربانو؛ قربانی نیا، فاطمه سادات (1397)، اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق، مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 33.
- محمدی، عطیه؛ کاویانی، الهام (1399)، نقش آموزش مبتنی بر رویکرد انعکاسی در پیشرفت درسی و مهارت حل مسأله دانش آموزان متوسطه، همایش ملی سیمای مدیریت آموزشی در عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.
- محمدی، نعیما؛ مستری، مهناز (1396)، بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی، تعلیم و تربیت، دوره 33، شماره 129.
- نجفی، حسین (1401)، مقایسه تأثیرآموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری، پژوهش در آموزش علوم پزشكي، دوره 11، شماره 2.
- D’Zurilla, T.J.; Nezu, A.M. and Maydeu-Olivares, A. (2022). Social Problem-SolvingInventory-Revised. Technical Manual. North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems.\
- Zheng B, Caner H, Green, G. C. (2018) the past, present, and future of blended learning: an in depth analyses of literature. SO BEH SCI 2014; 116(8):4596-4603.
- O’Cass, A. & Ngo, L. V. (2022). Winning through innovation and marketing: lessons from Australia and Vietnam. Journal of Industrial Marketing Management, 40(8): 1319-1329.
- Walker, O.L. (2020). Preschool Predictors of Social Problem-Solving and Their Relations to Social and Academic Adjustment in Early Elementary School. Ph.D thesis, University of Miami.