بررسی کرونوتوپ در سه اثر شهرنوش پارسی پور (رمان طوبا و معنای شب، سگ و زمستان بلند، زنان بدون مردان) بر اساس نظریه باختین
الموضوعات : Persian Language and Literatureفرشته مظهری 1 , سید کیهان شهدایی 2 , جلیل سحابی 3
1 - دانشجوی دکترای زبان وادب فارسی،واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی،سنندج ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ایران.
الکلمات المفتاحية: کرونوتوپ, طوبا و معنای شب, سگ و زمستان بلند, زنان بدون مردان, شهرنوش پارسی پور, میخاییل باختین,
ملخص المقالة :
یکی از نظریههای مدرن امروزی، نظریة منطق گفتگویی میخاییل باختین است که فضای نوینی در حیطه ادبیات به بار آورده است. در این پژوهش به بررسی کرونوتوپ به عنوان یکی از مؤلفههای منطق گفتگویی باختین در سه اثر برتر شهرنوش پارسی پور (طوبا و معنای شب، سگ و زمستان بلند و زنان بدون مردان) به شیوة توصیفی- تحلیلی و براساس منابع کتابخانهای و با هدف شناخت بیشتر انواع کرونوتوپ موجود در آثار این نویسنده پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که در این آثار کرونوتوپ نمودهای بارزی دارد. بیشتر کرونوتوپها از نظر زمانی و مکانی و فضای رمان با یکدیگر همخوانی داشته که در بیشتر موارد فضای خیالی، همراه با رعب و وحشت را ایجاد کرده است. در رمان طوبا و معنای شب کرونوتوپ باغچه و درخت انار جلوهای ویژه دارد. انار که در ادبیات نماد عشق، تولد و جاودانگی بوده، در این رمان، زیر درخت انار به قبرستانی مبدل شده است که جسد دختران جوان در آن جای گرفته است. کرونوتوپ اصلی در رمان طوبا و معنای شب و سگ و زمستان بلند، خانههایی است که شخصیّتها از آغاز زندگی تا پایان رمان در آن مکان بودهاند و رشد کردهاند و در داستان زنان بدون مردان، خانهباغ فرخ لقا یک کرونوتوپ آستانهای جذاب و وهمانگیز به وجود آورده است. مکان زندگی در هر سه اثر یک کرونوتوپ آستانهای است. در رمان سگ و زمستان بلند کرونوتوپ وطن، وطنپرستی و فرهنگ ایرانی بر سایر کرونوتوپها سایه انداخته است.
