پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس هوش معنوی و شفقت بر خود در دانشجویان
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد دانشگاه آزاد ابهر
الکلمات المفتاحية: کلیدواژهها: سرزندگی تحصیلی, شفقت به خود, هوش معنوی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس هوش معنوی و شفقت بر خود در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه مورد مطالعه 250 نفر از دانشجویان بودند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، هوش معنوی و شفقت به خود پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد بین هوش معنوی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان رابطه وجود دارد. بین شفقت به خود و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، شفقت به خود 44 درصد و هوش معنوی 20 درصد قادرند تغیرات سرزندگی تحصیلی را تبیین کنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان میتوان به شفقت به خود و هوش معنوی آنان توجه کرد. کلیدواژهها: سرزندگی تحصیلی، شفقت به خود، هوش معنوی
منابع
آذریان، رضا ؛ مهدیان، حسین ؛ جاجرمی، محمود.(1399) . اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، ویژه نامه ۱۴: ۴۸۳-۴۹۴.
اطهری، زهره؛برزگر بفرویی، کاظم ؛ و زارع، مریم .(۱۳۹۹). بررسی نقش شفقت به خود در اهمالکاری تحصیلی با واسطهگری اجتناب تجربهای در دانشجویان دانشگاه یزد.. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8، ۱، ۳۵-۴۴.
تمنائی فر، محمدرضا ؛و اربابی قهرودی، فاطمه. (1401). رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان: نقش واسطهای تابآوری تحصیلی. مجله مطالعا روانشناسی تربیتی، ۴۸، ۳۹-۶۱.
توان، بهمن ؛ قمی، مهین؛ مسلمی، زهرا ؛ جعفری پور فردوسیه، حسن ؛ محمودی، سید عبدالله ؛و مسلمی، اعظم. (1398). رابطه هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویاندانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۹، ۲۴۷-۲۳۹.
خالدی، بهزاد؛ اکبری، مریم؛ جدیدی، هوشنگ؛و کریمی، کیومرث. (1399). رابطه سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای تحصیلی و خستگی هیجانی با نقش واسطهای خود کارآمدی هیجانی دانشجویان. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، شماره ۳: ۲۷۱-۲۸۳.
خسروی، صدالله؛ صادقی، مجید؛ و یابنده، محمدرضا. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود(SCS). فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، شماره ۱۳: ۴۷-۵۹.
دهقانیزاده، محمدحسین ؛و حسینچاری، مسعود. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، شماره ۲: ۲۱-۴۷.
دهقانی، ماهرخ ؛ و رستم اوغلی، زهرا. (1399). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره ۳۸: ۱۵۳-۱۷۳.
رحمانی دریاسری، مدینه؛ یاوری نیا، سونیا ؛و سپهریان آذر، فیروزه. (1399). پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس هوش معنوی، امید و مسئولیتپذیری در دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه. فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره ۵۶: ۱۸۱-۱۹۶.
شیخ الاسلامی، علی. (1401). پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و خودپنداره ی تحصیلی. پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره ۵۷: ۵۱-۶۱.
صفری، هدیه؛جناآبادی، حسین؛ سلم آبادی، مجتبی؛و عباسی، امیر.(1394). پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره ۶: ۷-۱۲.
صفیزاده، مطهره ؛ و محمدپناه، عذری.(1400).اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه شهرستان رابر، مجله راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۱۱: ۱۲-۲۳.
عباسی، مسلم؛ اعیادی، نادر؛شفیعی، هادی؛ و پیرانی، ذبیح. (1394). نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، شماره ۶: ۴۹-۵۴.
عسگری، عطیه ؛ و باقرپور، معصومه.(1401).اثربخشی مهارتهای معنوی مبتنی بر آموزههای قرانی و روایات بر سرزندگی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره ۵۵: ۲۹۰-۲۹۶.
فرهادی، علی؛ قدم پور، عزت اله؛ و خلیلی گشنیگانی، زهرا.(1395) .پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره ۴:۲۶۰-۲۶۵.
قمری, محمد. (1401). پیشبینی سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان براساس سبک زندگی اسلامی. روانشناسی فرهنگی، شماره ۱: ۱۷۹-۱۹۸.
ملکی کالیانی، وحید ؛ و موسی بیگی طیبه. (1400). پیش بینی سرزندگی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده، شکفتگی و شفقت به خود در دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره ۴۳: ۶۴-۵۷.
مهبد، مینا؛ و خرمایی، فرهاد. (1397). پیشبینی شناوری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی تأثیر واسطهای شفقت به خود. مجله روانشناسی، شماره ۴: ۴۴۸-۴۶۶.
وهابی، بشری؛وهابی، احمد؛ یوسفی، فایق؛صیادی، مهناز؛و روشنی، دائم.(1397). بررسی ارتباط سلامت معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و عوامل مرتبط با آن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، شماره ۲: ۹۳-۱۰۳.
Refrences
Abdellatif, M. S. (2022). Academic buoyancy of university students and its relationship to academic average in light of some demographic variables. Kıbrıslı Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(7), 2361-2369.
Elsayed Farid Amr, A., ELsayed El Sawah, E., H Salama, A., Mohamed Mansour Gad, A., & Ibrahim Doma, N. (2023). Effect of Using Electronic Mind Maps as a Teaching Strategy on Academic vitality, Self-Efficacy, and Achievement among Nursing Students. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research, 3(2), 546-562.
King, D. B., & DeCicco, T. L. (2009). A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. International journal of transpersonal studies, 28(1), 8.
Kyeong, L. W. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between academic burn-out and psychological health in Korean cyber university students. Personality and individual differences, 54(8), 899-902.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Workplace and academic buoyancy: Psychometric assessment and construct validity amongst school personnel and students. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(2), 168-184.
Martin, R. D., Kennett, D. J., & Hopewell, N. M. (2019). Examining the importance of academic-specific self-compassion in the academic self-control model. The Journal of Social Psychology, 159(6), 676-691.
Neff KD, Vonk R. Self-compassion versus global self-esteem: Two
different ways of relating to oneself. Journal of Personality. 2009;
77(1):23-50. [DOI:10.1111/j.1467-6494.2008.00537.x] [PMID]
Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287.
Putwain, D. W., Daly, A. L., Chamberlain, S., & Sadreddini, S. (2016). ‘Sink or swim’: buoyancy and coping in the cognitive test anxiety–academic
Zarrinabadi, Z., Isfandyari-Moghaddam, A., Erfani, N., & Soltani, M. A. T. (2020). Formulating a structural model of self-compassion based on the spiritual intelligence of the students of medical library and information sciences in Iranian Universities of Medical Sciences. Journal of Education and Health Promotion, 9.