بررسی رابطۀ مؤلفههای هوش فرهنگی با سرمایۀ اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی استان قم
الموضوعات :
علی اکبر خوشگفتار مقدم
1
,
زهرا گراوند
2
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسامی، قم، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: هوش فرهنگی, سرمایه اجتماعی, مدیران مدارس ابتدایی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین مولفه های هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی استان قم انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ابتدایی استان قم (650 نفر) میباشد. حجم نمونه 150 نفر با استفاده از نرمافزار GPower برآورد و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پایایی پرسشنامههای هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 782/0 و 882/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان، مدل معناداری (731/0= مربع R تعدیلشده و 019/0> P و 019/0=F) به دست آمد. این مدل 73.1 درصد از واریانس را توجیه میکند. درنهایت بین مؤلفه شناختی هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی رابطه معناداری یافت نشد، اما بین مؤلفه انگیزشی، مؤلفه رفتاری و مؤلفه فراشناختی هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت..
منابع:
ATTAR, M., JAMI, M., & Serap, K. (2019). Effect of Cultural Intelligence on Transactional and Transformational Leadership Styles: A Research in CharityOrganizations in Erbil. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, pp. 148-160.
Ball, Y. & Kokalan, O. (2022, may 30). The Moderating Effect of Cultural Intelligence on the Relationship Between Emotional Intelligence and Job Satisfaction. Educational Psychology, pp. page 1-8.
Maartandan, S. & Noew, H. (2023). The influence of cultural influence on perceivedemployability amonge undergraduates in Malaysia. Komunikasi Borneo, 1-16.
اسدپور, ع. & مسرورعلی نودهی, م. (1399, پاییز). مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر احساس امنیت اجتماعی زنان شهری. نشریه علمی انتظام اجتماعی، ص. 97-120.
اولادی، ش. محمدی، ا. & نظری، س. (1399, بهمن). بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر سرمایه اجتماعی. فصلنامه انتظام اجتماعي، ص. صفحه 1-28.
حسينی نسب، س. & قادری و. (بهار 1390). بررسي رابطه ي بين هوش فرهنگي با بهرهوري مديران در مدارس شاهد استان. فصلنامه علوم تربیتی، ص. 44-27.
حقيقتيان، م. & مرادي، گ. (زمستان 1390). بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان اداره تعاون کرمانشاه. فصلنامه جامعه شناسي كاربردي, ص. 130-115.
سیف اللهی، ن. & اسکندری، ن. (بهار 1400). نقش هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی. فصلنامه مدیریت سرمایة اجتماعی، ص. 51-29.
مختاری دینانی، م. کوزهچیان، ه. & نظریان مادوانی، ع. (1394, مرداد). فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، ص. 185-202.
موسوی چلک، & حسینی پور. (1394). تاثیر هوش فرهنگی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور مرکز رامسر). نوآوری های مدیریت آموزشی، 1-15.
وفائی، ر. ملکی، ح. صادقی، ع. & سبحانی نژاد، م. (1402, پاییز). فراترکیب مؤلفه هاي سرمایه اجتماعی و ارزیابی جایگاه آن در اسناد بالادستی و کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیتاسلامی، ص. 203-236.
یارمحمدزاده، پ. (1394). بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان: آزمون نقش. رویکردهای نوین آموزشی، ص. 66-41.