تأثیر مدیریت دانش مشتری و نوآوری بر عملکرد مالی سازمان
الموضوعات :کبری کلاه کج 1 , فاضل پوریان فر 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت بازاریابی، خوزستان، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین المللی، خوزستان، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری, مدیریت دانش مشتری, متغیرهای سازمانی, عملکرد مالی سازمان,
ملخص المقالة :
این پژوهش به دنبال اندازهگیری اثر مدیریت دانش مشتری و نوآوری بر عملکرد مالی سازمان با نقش میانجی متغیرهای سازمانی است. جامعه آماری پژوهش کلیه شعب بانکهای دولتی شهرستان اهواز است که در سال 1400 تعداد کل آنها 145 شعبه میباشد، روش نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق، نمونهگیری تصادفی ساده بوده و حجم نمونه مناسب تحقیق بر اساس فرمول کوکران 105 شعبه بدست آمده است. روش تحقیق به لحاظ جمعآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است. مفاهیم اصلی مورد استفاده در مدل مدیریت دانش مشتری، نوآوری، متغیرهای سازمانی و عملکرد مالی سازمان میباشند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمونهای مدلسازی مسیری PLS با کمک نرمافزار SmartPLS-3/3 و Spss-24 به منظور بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدیریت دانش مشتری بر متغیرهای سازمانی اثر مثبت دارد و همچنین نوآوری بر متغیرهای سازمانی اثر مثبت دارد، از سوی دیگر مدیریت دانش مشتری بر عملکرد مالی سازمان اثر مثبت دارد، همینطور نوآوری بر عملکرد مالی سازمان اثر مثبت دارد و در نهایت متغیرهای سازمانی بر عملکرد مالی سازمان اثر مثبت دارد.