شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو
الموضوعات :علی جنترانی 1 , مسعود براتی 2 , مرتضی قباخلو 3 , آرش شاهین 4 , محمد طالاری 5
1 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - 1. گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - دپارتمان مدیریت و اقتصاد، دانشگاه فنی KTU، کاناس، لیتوانی
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
5 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س) ، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه داده بنیاد, صنعت خودرو, زنجیره تامین, الزامات, اینترنت اشیاء صنعتی,
ملخص المقالة :
به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و بهمنظور مدیریت بهتر آن، شرکتها فناوریهای نوین را عامل بالقوهای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر میگیرند. یکی از این فناوریهای نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیرگذاری در بخشهای گوناگون مدیریت زنجیره تأمین باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنها در یک سازمان میشود. در این دوره زمانی، صنعت خودرو برای رسیدن به بهره وری مطلوب و تولید در سطح جهانی، ناچار به ورود به نسل چهارم صنعت است و دروازه صنعت 4، اینترنت اشیاء میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) نظریه داده بنیاد کلاسیک و مصاحبه با متخصصان و خبرگان صنعت خودرو و خبرگان دانشگاهی درسال1400 به جمعآوری و تحلیل داده ها پرداخته است. عوامل سازمانی، اجتماعی(محیطی)، مدیریتی، صنعتی و اقتصادی(مالی) بعنوان الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شدند. مدل مفهومی الزامات اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با 5 مقوله و 20 مولفه ترسیم گردید.
_||_