تاثیر انحراف استراتژیک بر نگهداشت وجه نقد شرکت
الموضوعات :یونس بادآورنهندی 1 , شهلا عباس زاده 2 , المیرا شهامی فر 3
1 - دانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی دانشوران، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: سطح نگهداشت وجه نقد, انحراف استراتژیک, ارزش نگهداشت وجه نقد,
ملخص المقالة :
امروزه میزان داراییهای نقدی نگهداری شده توسط شرکت ها و عوامل موثر بر آن از مباحث مهمی هستند که در ادبیات مالی مورد توجه قرار گرفته اند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تاثیر انحراف استراتژیک بر سطح و ارزش نگهداشت وجه نقد میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی بوده و از بعد روششناسی، علی و از لحاظ زمان انجام پژوهش از نوع پس رویدادی می باشد. فرضیه های پژوهش با استفاده از نمونه ای متشکل از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1393 تا 1399 و با بهره گیری از مدل رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک داده های تابلویی با استفاده از نرم افزارهای استاتا و اکسل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که انحراف استراتژیک بر سطح نگهداشت وجه نقد تاثیری معنادار و منفی دارد ولی بر ارزش بازار نگهداشت وجه نقد تاثیر ندارد. میتوان نتیجه گرفت که میزان انحرافهای مدیران در فعالیت های یک شرکت نسبت به صنعت میتواند ناشی از انگیزه معاملاتی باشد و در حالت کلی بر ارزش نگهداشت وجه نقد شرکت موثر نمی باشد.
_||_