طراحی الگوی برنامهریزی دوسطحی فازی مشارکتی ترمیم نارسایی خدماتی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
الکلمات المفتاحية: اهداف فازی, برنامهریزی دوسطحی, درجه رضایتمندی, روش زیمرمن,
ملخص المقالة :
در این مقاله به ارائه روشهای تصمیمگیری مشارکتی برای حل تعارض در سازمانهای سلسلهمراتبی بین تولیدکنندة محصولات با ردههای قیمتی متنوع و پردازشگر یا ترمیمکنندة خدمات مرتبط با آن محصولات در چارچوب برنامهریزی دوسطحی پرداخته میشود. با طراحی مدلهای دوسطحی خطی و کسری فازی و حل آنها با کمک طراحی یکرویه مشارکتی در قالب یک مثال عددی، هر دو سازمان رهبر و پیرو، هم به بیشینهسازی سود متعارض خود پرداخته و هم از سود کل سازمان سلسلهمراتبی تولید و پردازش یا ترمیم و تکمیل خدمات مرتبط با محصولات کل چشمپوشی نمیگردد. نتایج مدلهای دوسطحی پژوهش نشان میدهند که سازمان تولیدی از لحاظ تعیین نوع و ترکیب محصولات تولیدی سودآورتر بر شرکت خدماتی غالب است و درعینحال، سازمان خدماتی از لحاظ تخصیص کارکنان خدماتی با سطوح مهارتی مختلف با کمترین هزینه، بر سازمان تولیدی غالب است.برای اینکه مشخص شود چه زمانی مدل بیشینهسازی سود و چه زمانی مدل بیشینه سازی سودآوری بکار گرفته شود پیشنهاد میگردداگر استفاده تمام و کمال بودجه موردنظر مطلوب باشد، در این حالت بهتر است مسأله بیشینهسازی سود فرموله گردد و مورد استفاده قرار گیرد. برعکس، در مواقعی که سودآوری بالاتر مورد انتظار باشد (حتی اگر مقداری از بودجه در نظر گرفته شده مازاد بماند)، بیشینهسازی سودآوری بایستی به عنوان تابع هدف انتخاب گردد و مسأله بیشینهسازی سودآوری مدلسازی و مورد استفاده قرار گیرد.
_||_