ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و استراتژیهای مالیاتی با تأکید بر نقش هزینههای نمایندگی
الموضوعات :رعنا جلیل پور پرنیاء 1 , یونس بادآور نهندی 2 , شهلا عباس زاده 3
1 - کارشناسی ارشد، حسابداری، موسسه آموزش عالی دانشوران، تبریز، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - مربی، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی دانشوران، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود, هزینههای نمایندگی, استراتژی مالیاتی,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و استراتژیهای مالیاتی با تأکید بر نقش هزینههای نمایندگی پرداخته میشود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) هست. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 135 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده در دورهی زمانی 6 ساله بین سالهای 1393 تا 1398 موردبررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوری شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی با نرخ مؤثر مالیاتی ارتباط معکوس دارد. ولی، با تفاوت سود حسابداری و سود مشمول مالیات ارتباط مستقیم دارد. نسبت هزینههای عملیاتی به فروش خالص بر ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و نرخ مؤثر مالیاتی تأثیر معکوس دارد. تعامل جریان نقد آزاد و نسبت کیوتوبین بر ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و نرخ مؤثر مالیاتی تأثیر ندارد.
_||_