مطالعه تطبیقی شرایط جذب، انتخاب و توانمندسازی معلمان در ایران و ژاپن
الموضوعات :
فاخته ماهینی
1
,
افسانه اکبری
2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی معلمان, مطالعات تطبیقی, تربیت معلم ژاپن, تربیت معلم ایران,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مقایسة شباهتها و تفاوتهای شرایط جذب و توانمندسازی معلمان ایران و ژاپن بود. به این منظور، با استفاده از روش تطبیقی، تفاوتها و شباهتهای تربیت معلم دو کشور بررسی شد. روش تحقیق از نوع مطالعات تطبیقی جورج بردی دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه بود. حوزه پژوهش شامل منابع مکتوب نظامهای آموزشی دو کشور ایران و ژاپن بود که اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسشها از طریق وبسایتهای رسمی مجموعههای تخصصی، منابع کتابخانهای و مقالات معتبر مربوط به دو کشور گردآوری شد. نمونهگیری از اسناد موجود به روش هدفمند انجام شد. یافتهها نشان داد بیشترین شباهت بین ژاپن و ایران مربوط به پذیرش در وجود آزمون ورودی و تعیین صلاحیت برای انتخاب معلم است. همچنین، تفاوت اصلی بین دو کشور مربوط به شیوههای توانمندسازی معلمان از جمله اجرا و برگزاری دورههای ضمن خدمت و طرحهای متعدد آموزشی و تربیتی میباشد. به نظر میرسد نظام تربیت معلم در ایران از لحاظ شیوههای جذب و شرایطی که جهت دریافت مدرک اختصاصی معلمان پیشبینی شده است، نیاز به بازنگری و اصلاحات دارد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان.
آقازاده، احمد (1391)، مسائل آموزش و پرورش ایران، تهران: انتشارات سمت.
آقازاده، احمد (1401)، آموزش و پرورش تطبیقی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
اعزازی، مهری، نوریان، محمد، خسروی بابادی، علی، و نوروزی، داریوش (1397)، سنتزپژوهی در مطالعات نظامهای تربیت معلم ایران و جهان، فصلنامه نظریه و عمل در برنامة درسی، 11، 104-67.
پاسالاری، حامد، عزیزی، نعمت اله، و غلامی، خلیل (1401)، بررسی تطبیقی رویکردهای آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت در نظام تربیت معلم ایران، فنلاند، انگلستان و ژاپن. فصلنامه مطالعات معلم تربیت سیاستگذاری تربیت معلم، 5(1)، 65-35.
چهارمحالی، حسن (1396)، توانمندسازی سرمایه انسانی، مروری بر رویکردها و مدلهای نوین، تهران: انتشارات نیاز دانش.
خوشنود، گیتا (1402)، بررسی چالشها و مشکلات دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی، https://civilica.com/doc/1685854
رنگریز، حسن؛ حسنپور، اکبر؛ عباسیان، حسین؛ سجاد، عاطفه (1400)، طراحی مدل مدیریت سرمایه انسانی در بخش دولتی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 13(4)، 156-115.
سرکارآرانی، محمدرضا (1373)، مطالعه تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و ژاپن، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 1(0)، 206 -188.
سلگی، محمدرضا، سلگی، محمدجواد و سلطانی، عاطفه (1402)، مطالعة تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینة عوامل و شیوههای جذب و انتخاب معلم در ایران و ژاپن. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی)، 2(1)، 183-167.
سلیمانی، توران، متکلم، عظیمه و نامور، یوسف (1400)، مطالعة تطبیقی معیارهای انتخاب دانشجومعلم در مراکز تربیت معلم کشورهای کرة جنوبی، ژاپن، کانادا، فنلاند و ایران، مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 12(23)، 173-196.
قارون، معصومه (1383)، تخمین و برآورد تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی، تهران: مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
کریمی، محمدصادق، رجاییپور، سعید، شهسواری، هانیه و غفوری، خالد (1399)، مشکلات عملکرد حرفهای آموزگاران دانشآموخته دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 15 (65)، 118-89.
Badaun, K. M. (2016). Teachers Classroom Management Practices for Increasing Effectiveness in climate change in Nigeria. Social Sciences Research Journal, 3(1), 43-50.
Brady, G. (1964). Comparative methods in education, Education, 5(4), 591-599.
Cobb, V. (1999). An international comparison of teacher education, Eric Digest ،Eric Clearinghouse on Teaching and Teacher Education Washington DC.
Collinson, V. & Ono, Y. (2001). The Professional Development of Teachers in the United States and Japan, European Journal of Teacher, 24(2):223-248.
Eduardo, A. (2020). The Future of Schools and Teacher Education: How Far Ahead Is Finland? Oxford University Press, Oxford, England.
Entrich, S. (2018), Recent Changes to Japanese Education - The Yutori Reforms, a chapter in book: Shadow Education and Social Inequalities in Japan (pp.275-305), Springer.
Kossana, N. (2013). National Science Education standards and preservice programs in the USA. Journal of Curriculum studies (J.C.S) 7 (27), 21-44.
Pearson (2014). The learning curves. The Economist Intelligence Unit. Available at: http://www. Edmide. Gr/anakoinoseis/The-Learning-Curve-Report2014%20(1).
Raths, J., & Lyman, F. (2003). Summative evaluation of student teachers: An enduring problem. Journal of Teacher Education, 54(3), 206-216.
Yamanaka, S., & Suzuki, K. H. (2020). Japanese education reform towards twenty-first century education. In Audacious Education Purposes: How Governments Transform the Goals of Education Systems (pp. 81-103). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41882-3_4.