ارائه شبکه مضامین بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در ترویج گردشگری ورزشی
الموضوعات : علوم ورزش
زهرا وکیلی قاهانی
1
,
مهوش نوربخش
2
,
عباس خدایاری
3
,
پریوش نوربخش
4
1 - دانشجوی گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران وه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران وه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران وه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: اینفلوئنسرهای دیجیتال, بازاریابی تأثیرگذار, رسانههای اجتماعی, گردشگری ورزشی, تحلیل مضمون. ,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه ارائه شبکه مضامین بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در ترویج گردشگری ورزشی بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را ذینفعان گردشگری ورزشی تشکیل می دادند. روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی آن از نوع گلوله برفی بود و در مجموع 15 مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری و مطالعه حسابرسی فرآیند استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون، الگوی پیشنهادی براون و کلارک (2006) استفاده شد. از تحلیل مصاحبه های انجام گرفته 57 مضمون پایه، 12 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر به نام های انتظار عملکرد، شرایط تسهیل کننده، سودمندی ادراک شده، نفوذ و برانگیختن، ارتباط مؤثر با مخاطب و گرایش مخاطب به اینفلوئنسر حاصل شد که بیانگر این است بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در ترویج گردشگری ورزشی یک فرایند است که سرآغاز آن شرایط تسهیل کننده و سرانجام آن گرایش مخاطب به اینفلوئنسر است.
احمدی، م.، چراغی، م.، و محمدی، ر. (1403). مؤلفههای بازاریابی تأثیرگذار بر تصویر از مقصد گردشگری (مطالعه موردی: گردشگران گنبد سلطانیه، استان زنجان). پژوهش¬های بازاریابی گردشگری و میهمان¬نوازی، 1(1)، 18-1.
ذهبی، ث.، اسدی، ع.، و خدایاری، ب. (1402). مطالعه تأثیر سطح درگیری ذهنی مشتری در فرآیند بازاریابی افراد تأثیرگذار بر تمایل به سفر به مقصد، نگرش نسبت به برند و تمایل به خرید. مدیریت بازاریابی، 18(59)، 19-1.
موقر، م.، و کاظمی سراسکانرود، ز. (1402). شناسایی مولفههای تعیینکننده ارزشآفرینی بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار برای کسب و کارها با رویکرد تحلیل مضمون. مطالعات رسانه¬های نوین، 9(33)، 390-363.
Archer, C., & Harrigan, P. (2016). Show me the money: How bloggers as stakeholders are challenging theories of relationship building in public relations. Media International Australia, 160(1), 67-77.
Balaban, D., & Mustățea, M. (2019). Users’ perspective on the credibility of social media influencers in Romania and Germany. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 21(1), 31-46.
Brovina, F., & Sallaku, D. (2024). Sports Tourism in Albania: A Critical Review. Migration Letters, 21(S1), 675-683.
Daniel Jr, E. S., Crawford Jackson, E. C., & Westerman, D. K. (2018). The influence of social media influencers: Understanding online vaping communities and parasocial interaction through the lens of Taylor’s six-segment strategy wheel. Journal of Interactive Advertising, 18(2), 96-109.
Femenia-Serra, F., & Gretzel, U. (2020). Influencer marketing for tourism destinations: Lessons from a mature destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2020: Proceedings of the International Conference in Surrey, United Kingdom, January 08–10, 2020 (pp. 65-78). Springer International Publishing.
Florenthal, B. (2019). Young consumers’ motivational drivers of brand engagement behavior on social media sites: A synthesized U&G and TAM framework. Journal of Research in Interactive Marketing, 13(3), 351-391.
Freeman, R. E. (2010). Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge university press.
Hernández-Méndez, J., & Baute-Díaz, N. (2024). Influencer marketing in the promotion of tourist destinations: mega, macro and micro-influencers. Current Issues in Tourism, 27(8), 1332-1342.
Hudders, L., & Lou, C. (2023). The rosy world of influencer marketing? Its bright and dark sides, and future research recommendations. International Journal of Advertising, 42(1), 151-161.
John, S. P., & Supramaniam, S. (2023). Antecedents and Effects of Influencer Marketing Strategies: A Systematic Literature Review and Directions for Future Research. In Digital Marketing & eCommerce Conference (pp. 113-119). Springer, Cham.
Joshi, Y., Lim, W. M., Jagani, K., & Kumar, S. (2023). Social media influencer marketing: foundations, trends, and ways forward. Electronic Commerce Research, 1-55.
Kay, S., Mulcahy, R., & Parkinson, J. (2020). When less is more: the impact of macro and micro social media influencers’ disclosure. Journal of marketing management, 36(3-4), 248-278.
Kemppainen, S. (2023). Utilization of influencer marketing in sport sponsorship on Instagram (Master's thesis).
Kılıç, İ., Seçilmiş, C., & Özdemir, C. (2024). The role of travel influencers in volunteer tourism: an application of the cognitive response theory. Current Issues in Tourism, 27(2), 200-216.
Kilipiri, E., Papaioannou, E., & Kotzaivazoglou, I. (2023). Social media and influencer marketing for promoting sustainable tourism destinations: The Instagram case. Sustainability, 15(8), 6374.
Lee, J. K. (2021). The effects of team identification on consumer purchase intention in sports influencer marketing: The mediation effect of ad content value moderated by sports influencer credibility. Cogent Business & Management, 8(1), 1957073.
Leung, T., & Chung, F. L. (2014, August). Persuasion driven influence propagation in social networks. In 2014 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2014) (pp. 548-554). IEEE.
Lou, C., & Yuan, S. (2019). Influencer marketing: How message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media. Journal of interactive advertising, 19(1), 58-73.
Manthiou, A., Ulrich, I., & Kuppelwieser, V. (2024). The travel influencer construct: An empirical exploration and validation. Tourism Management, 101, 104858.
Melnychuk, H.-A., Arasli, H. & Nevzat, R. (2024), How to engage and attract virtual influencers’ followers: a new non-human approach in the age of influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MIP-06-2023-0251
Squires, V. (2023). Thematic Analysis. In Varieties of Qualitative Research Methods: Selected Contextual Perspectives (pp. 463-468). Springer.
Statista. (2023, Sep 27). Global influencer marketing value 2016-2023. Diakses dari https://www.statista.com/statistics/1092819/global-influencer-market-size/.
Stewart, K., & Williams, M. (2005). Researching online populations: the use of online focus groups for social research. Qualitative Research, 5(4), 395-416.
Tanwar, A. S., Chaudhry, H., & Srivastava, M. K. (2022). Trends in infl uencer marketing: A review and bibliometric analysis. Journal of Interactive Advertising, 22(1), 1-27.
Vila-López, N., Kuster-Boluda, I., Mora-Pérez, E., & Pascual-Riquelme, I. (2023). A bibliometric analysis of virtual influencers in the Web of Science. Journal of Marketing Analytics, 1-17.
Xu, X., & Pratt, S. (2018). Social media influencers as endorsers to promote travel destinations: an application of self-congruence theory to the Chinese Generation Y. Journal of travel & tourism marketing, 35(7), 958-972.
Zhang, S., Kim, K., Yim, B. H., Hyun, B., & Chai, W. (2022). Destination personality and behavioral intention in Hainan’s Golf tourism during COVID-19 pandemic: Mediating role of destination image and self-congruity. Sustainability, 14(11), 6528.
ZipDo. (2023, July 16). Essential Marketing In Sports Industry Statistics in 2023. Retrieved from https://zipdo.co/statistics/marketing-in-sports-industry/.