ارائه شبکه مضامین بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در ترویج گردشگری ورزشی
الموضوعات : Sport Sciences Quarterly
زهرا وکیلی قاهانی
1
,
مهوش نوربخش
2
,
عباس خدایاری
3
,
پریوش نوربخش
4
1 - دانشجوی گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران وه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران وه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران وه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: اینفلوئنسرهای دیجیتال, بازاریابی تأثیرگذار, رسانههای اجتماعی, گردشگری ورزشی, تحلیل مضمون. ,
ملخص المقالة :
رسانه های اجتماعی در عصر کنونی بر خلاف شیوه های سنتی و ارتباط مستقیم با مشتری و یا مخاطب، راهبردهای ارتباطی نوینی جهت بازاریابی در سراسر جهان به وجود آورده اند. در سال های اخیر، محتواهای مرتبط با گردشگری به محبوبیت چشمگیری در شبکه های اجتماعی دست یافته اند. این موضوع به نوبه خود، موجب شده تا کسب و کارهای حوزه گردشگری برای جذب مخاطبان بیشتر و ارائه خدمات بهتر، فعالیت خود را در فضای مجازی گسترش دهند. افراد تأثیرگذار در رسانههای اجتماعی، با تولید محتوای ترغیبکننده، نقشی کلیدی در شکلدهی رفتار گردشگران ورزشی و تأثیرگذاری بر تصمیمات سفر آنها ایفا میکنند. هدف این مطالعه ارائه شبکه مضامین بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در ترویج گردشگری ورزشی بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را ذینفعان گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی آن از نوع گلولهبرفی بود و در مجموع 15 مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری و مطالعه حسابرسی فرآیند استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون، الگوی پیشنهادی براون و کلارک (2006) استفاده شد. از تحلیل مصاحبه های انجام گرفته 57 مضمون پایه، 12 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون فراگیر به نام های انتظار عملکرد، شرایط تسهیل کننده، سودمندی ادراک شده، نفوذ و برانگیختن، ارتباط مؤثر با مخاطب و گرایش مخاطب به اینفلوئنسر حاصل شد که بیانگر این است بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در ترویج گردشگری ورزشی یک فرایند است که سرآغاز آن شرایط تسهیل کننده و سرانجام آن گرایش مخاطب به اینفلوئنسر است.
