ارتباط منابع تکنولوژی اطلاعات با پذیرش فناوری اطلاعات با توجه به نقش تعدیلگر اضطراب رایانه در کارکنان ادارات و هیئتهای ورزشی استان قم
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتجواد محمد زاده 1 , محسن باقریان فرح آّبادی 2 , سیدصلاح الدین نقشبندی 3
1 - دانشجوی دکتری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ادارات ورزش, اضطراب کامپیوتر, کارمندان, تکنولوژی اطلاعات, استان قم, هیئتهای ورزشی. ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط منابع تکنولوژی اطلاعات با پذیرش فناوری اطلاعات، با توجه به نقش تعدیلگر اضطراب رایانه در کارکنان ادارات و هیئتهای ورزشی استان قم میباشد. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کاربردی است که به روش همبستگی و بهصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان ادارات و هیئتهای ورزشی استان قم (250 نفر) بود که ب اساس جدول مورگان تعداد نمونه 148 نفر، به روش تصادفی ساده تعیین گردید. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه اضطراب رایانه، منابع تکنولوژی اطلاعات و عملیاتیسازی پذیرش فناوری اطلاعات استفاده گردید. روایی و پایایی ابزارها به تأیید رسید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونهای، رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که فراهم بودن منابع تکنولوژی اطلاعات بر پذیرش فناوری اطلاعات اثر دارد. هرچه سازمان از نظر دارا بودن ماهیت فناوری و تکنولوژیکی تأمین باشد، کارمندان نگرش و تمایل بیشتری برای استفاده از این امکانات دارند. همچنین متغیر اضطراب رایانه بهتنهایی دارای اثری منفی و با شدت بالا بر روی پذیرش فناوری اطلاعات است. به این صورت که هرچه اضطراب رایانه در افراد افزایش یابد، پذیرش فناوری اطلاعات کاهش مییابد؛ اما هنگامیکه تعدیلگری متغیر اضطراب رایانه، در رابطه علّی منابع تکنولوژی اطلاعات با پذیرش فناوری اطلاعات مورد سنجش قرار گرفت، نتایج نشان داد رابطه معنادار نبوده و متغیر اضطراب رایانه بر این رابطه اثر تعدیلگری ندارد. با توجه به نتایج حاصل، پیشنهاد میگردد تلاش بیشتری در راستای بهروز و مدرن کردن سازمان به لحاظ تکنولوژی گردد، تا کارمندان بیشتر درگیر این منابع شوند. همچنین میتوان به منظور ارتباط بیشتر کارمندان با امکانات فناوری اطلاعات، سیستمهای دستی و کاغذی را حذف کرده و زیرساختهای فناوری جایگزین آنها گردند. استخدام و بهکارگیری افراد متخصص حوزه فناوری، تحت عنوان نیروی انسانی مجرب نیز گام مثبتی در جهت تقویت پذیرش فناوری اطلاعات محسوب میگردد. با توجه به تأثیر مؤلفه نگرش نسبت به استفاده، درک و آسانی کاربرد، به مسئولین و طراحان فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد میشود که در انتخاب و کاربست فناوریها در سیستم اداری سازمان به بررسی دقیقتر نگرش کارکنان نسبت به آن فناوری بپردازند، تا بدین طریق فناوریهایی را وارد سیستم کنند که سبب افزایش تمایل افراد برای استفاده آن شود. همچنین، اطلاعرسانی در مورد اهمیت و مزایای بهکارگیری فناوری در وظایف سازمانی مؤثر است؛ تا بدین وسیله بتوان کارکنان را به استفاده از انواع فناوریها ترغیب کرد و برای آنکه کاربران به پذیرا بودن و استفاده خود از فناوری اطلاعات ادامه دهند، باید طراحی، اجرا و توسعه این سیستمها در معرض و دسترسی آسان باشد. متغیر اضطراب رایانه به تنهایی دارای اثری منفی و با شدت بالا بر روی پذیرش فناوری اطلاعات است. به این صورت که هرچه اضطراب رایانه در افراد افزایش یابد، پذیرش فناوری اطلاعات کاهش مییابد
احمدی، فرشاد (1402). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و تکنولوژی در امر آموزش. در: بوشهر: اولین همایش بینالمللی افقهای نوین در آموزشوپرورش در هزاره سوم.
بختیاری رنانی، اعظم؛ مرادی، سارا (1402). بررسی نقش واسطهای جو سازمانی مدارس در ارتباط بین اضطراب رایانه با پذیرش فناوری اطلاعات در دانشآموزان شهرستان آبادان. در: خرامه: دومین کنفرانس ملی آسیبهای اجتماعی و روانی با تأکید بر علوم رفتاری.
حجتی، امیرحسین (1402). بررسی اثربخشی تکنولوژی فناوری اطلاعات در کاهش ریسک پروژه¬های ساختمانی. در: سومین کنفرانس بینالمللی معماری، عمران، شهرسازی، محیطزیست و افقهای هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، تبریز.
حسن خانی شیروان، مرجان؛ ناصر ترابی، ارمغان؛ چناری بوکت، حسن (1402). بررسی تأثیر تکنولوژی و نرمافزارهای مختلف بر کیفیت اطلاعات حسابداری دولتی و عمومی. در: تهران: دهمین کنفرانس بینالمللی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران.
مهدوی نوین، سینا؛ رضوانی، نیما (1403). پیشبینی اعتیاد به بازی¬های رایانه¬ای براساس اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی با نقش تعدیلگر جنسیت در نوجوانان. در: اولین کنفرانس بین¬المللی روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و علوم انسانی.
Almaiah, M.A., Alfaisal, R., Salloum, S.A., Hajjej, F., Thabit, S., El-Qirem, F.A. & Al-Maroof, R.S. (2022). Examining the impact of artificial intelligence and social and computer anxiety in e-learning settings: Students’ perceptions at the university level. Electronics, 11(22), p. 3662.
Alshurideh, M., Al Kurdi, B.H., Alzoubi, H.M. & Salloum, S. (Eds.). (2023). the Effect of Information Technology on Business and Marketing Intelligence Systems (vol. 1056). Springer Nature.
Hadi, A.H., Ali, M.N., Al-shiblawi, G.A.K., Flayyih, H.H. & Talab, H.R. (2023). The effects of information technology adoption on the financial reporting: moderating role of audit risk. International Journal of Economics and Finance Studies, 15(1), p. 47-63.
Kamar, K., Lewaherilla, N.C., Ausat, A.M.A., Ukar, K. & Gadzali, S.S. (2022). The Influence of Information Technology and Human Resource Management Capabilities on SMEs Performance. International Journal of Artificial Intelligence Research, 6(1-2).
Mao, C., Xiao, P., Tao, X.N., Qin, J., He, Q.T., Zhang, C. & Sun, J.P. (2023). Unsaturated bond recognition leads to biased signal in a fatty acid receptor. Science, 380(6640), p. eadd6220.
Mao, M., Rukhlov, A.S., Rowins, S.M., Spence, J. & Coogan, L.A. (2016). Apatite trace element compositions: A robust new tool for mineral exploration. Economic Geology, 111(5), p.1187-1222.
Mohanty, P., Shreya, V.S.S. & Choudhury, R.R. (2021). Information and Communications Technology for Overtourism Management: An Exploration. In Overtourism, Technology Solutions and Decimated Destinations (pp. 81-98). Springer, Singapore.
Naim, A., Alqahtani, H., Muniasamy, A., Bilfaqih, S.M., Mahveen, R. & Mahjabeen, R. (2023). Applications of Information Systems and Data Security in Marketing Management. In: Fraud Prevention, Confidentiality, and Data Security for Modern Businesses (pp. 57-83). IGI Global.
Sayaf, A.M., Alamri, M.M., Alqahtani, M.A. & Al-Rahmi, W.M. (2021). Information and communications technology used in higher education: An empirical study on digital learning as sustainability. Sustainability, 13(13), p. 70-74.
Taghavifard, M.T., Mehrparvar Hosseini, A. & Salehi Moghadam, S. (2020). The Relationship between Information and Communications Technology and Ease of Doing Business Globally: Cluster Analysis Approach. BI Management Studies, 8(31), p. 5-22.
Yasa, P. (2024). Adoption of information technology encourages the creation of innovation to improve industrial performance in the digital era. Uncertain Supply Chain Management, 12(3), p.1451-1460.