طراحی واعتبارسنجی مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه
الموضوعات :قاسم بامیری 1 , محسن دیبایی صابر 2 , سیف اله فضل الهی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و توسعه حرفهای معلمان, رویکرد کارآفرینانه, راهبردهای آموزشی.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه بود. روش: پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی و کمی که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان، دولتی و آزاد شهرکرد که حجم نمونه با مصاحبه با 15 نفر در حد اشباع قرار گرفت. ابزار اندازهگيري مصاحبه نیمه ساختارمند بود. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات براساس رویکرد گرند تئوری استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد، براساس شش عنصر برنامه درسی برخاسته از دادههای کیفی شامل: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی بوده است و مدل حاصله از مصاحبه، در حوزه اصلی «منطق» شامل: کمک به رشد مهارت های دانش آموزان، کمک به رشد مهارت های معلمان، کمک به جامعه، شناسایی فرصت ها؛ حوزه اصلی در «اهداف» شامل: توسعه دانشی معلمان، رشد مهارت های فردی معلمان؛ حوزه اصلی در «محتوا» شامل: محتوای تئوریک (دانشی)، محتوای مهارتی، محتوای براساس متد جهانی؛ حوزه اصلی در «راهبردهای آموزشی» شامل: روش مستقیم، روش غیرمستقیم و عملیاتی؛ حوزه اصلی در «مواد آموزشی» شامل مواد آموزشی؛ و حوزه اصلی در «ارزشیابی» شامل ارزشیابی، به دست آمد. نتیجه گیری: خلاقیت و کارآفرینی در آموزش و پرورش، محصول مستقیم کیفیت برنامه ها، روش ها، فعالیت ها و فرآیندهای یاددهی-یادگیری است و همان قدر که گسترش کمی برای تصمیم آموزش وپرورش و فراهم آوری زمینه رشد استعدادها ضروری است، توجه و تأکید بر کیفیت نیز برای بروز و پرورش خلاقیت ها و کارآفرینی در بین معلمان نیز حیاتی است.
حسینی، فاطمه. علی عسگری، مجید. قلتاش، عباس و احدبیگی، فاطمه. (1401). طراحی و اعتباربخشی مدل برنامه درسی کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 8 (4): 145-174.
داوودی راد، دانیال. عباس پور، عباس و میگون پوری، محمدرضا. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی کارآفرینی اجتماعی نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 7 (2): 33-50.
عبداللهی، بیژن. سادین، علی¬اکبر. نوه¬ابراهیم، عبدالرحیم. و عباسیان، حسین. (1401). طراحی مدل بالندگی حرفه¬ای اعضاء هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد داده بنیاد و پارادایم آمیخته اکتشافی. مدیریت بر آموزش سازمان¬ها، 11(3)، 83-41.
کشاورزی، فهیمه. جاودانی، محمد و بدخشان، مجید. (1400). طراحی چارچوب شایستگی¬های حرفه¬ای معلمان کارآفرین. نوآوری¬های آموزشی، 20 (4): 54-35.
کمالی، ندا. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1399). طراحی الگوی درس کارآفرینی در دوره کارشناسی آموزش ابتدایی مبتنی بر ویژگیهای ذهنی- روانی کارآفرینان آموزشی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 11 (1): 90-78.
مرادیان، پریسا. سلیمی، مهتاب و جهانیان، رمضان. (1399). شناسایی عوامل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 5 (3): 151.
Acton, R. (2019). Mapping the evaluation of problem-oriented pedagogies in higher education: A systematic literature review. Education Sciences, 9(4): 1–15.
Akpan, O.E. (2021). Entrepreneurship Studies Education in Tertiary Institutions in Nigeria: Theories and Practices. International, Journal of Vocational and Technical Education Research.
Banha, F., Luís, S. C., & Adão, F. (2022). Entrepreneurship Education: A Systematic Literature Review and Identification of an Existing Gap in the Field. Education Sciences, 12: 336.
Bell, R. (2020). Adapting to constructivist approaches to entrepreneurship education in the Chinese classroom. Stud. High. Educ, 45, 1694–1710.
Chyekoh, H. (2019) Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics: A study of Hongkong MBA Students. Journal of managerial psychology. 11(3), 12-25.
Colombelli, A., Loccisano, M., Panelli, A., Orazio, A. Pennisi, M., & Francesco, S. (2022). Entrepreneurship Education: The Effects of Challenge-Based Learning on the Entrepreneurial Mindset of University Students. Administrative Sciences, 12: 10.
Cui, J. (2021). The Impact of Entrepreneurship Curriculum with Teaching Models on Sustainable Development of Entrepreneurial Mindset among Higher Education Students in China: The Moderating Role of the Entrepreneurial Climate at the Institution. Sustainability, 13, 7950.
Delgado Kloos, C.D., Alario-Hoyos, C., Morales, M., Rocael, H.R., Jerez, O.; Perez-Sanagustin, M.; Kotorov, I.; Fernandez, S.A.R.; Oliva-Cordova, L.M.; & Solarte, M. (2021). PROF-XXI: Teaching and Learning Centers to Support the 21st Century Professor. In Proceedings of the 2021 World Engineering Education Forum/Global Engineering Deans Council, WEEF-GEDC 2021, Madrid, Spain, 15–18 November 2021; IEEE: Piscataway, NJ, USA, 2021; pp. 448–455.
Ferreira, J., Fayolle, A., & Ratten, V. (2018). Entrepreneurial universities: Collaboration, education and policies. London: Routledge, ISBN 9781786432452.
Grigg, R., Healey-Benson, F., Israel, H., McCallum, E., & Oksanen, L. (2024). Chapter 6: Reflecting on the potential of EntreCompEdu to stimulate teachers’ entrepreneurial thinking and activity.
Guerrero, M., Urbano, D., & Gajón, E. (2020). Entrepreneurial university ecosystems and graduates’ career patterns: Do entrepreneurship education programmes and university business incubators matter? Journal of Management Development, 39(5), 753–775. https://doi.org/10.1108/JMD-10-2019-0439
Hägg, G., & Gabrielsson, J. (2019). A systematic literature review of the evolution of pedagogy in entrepreneurial education.
Heliona, M., & Cungu, J. (2023). Entrepreneurship Education, a Challenging Learning Process towards Entrepreneurial Competence in Education. Administrative Sciences, 13:22.
Hero, L. M. (2018). Innovation tournament as a multidisciplinary activity system to promote the development of innovation competence. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(4), 8-31.
Jeou-Shyan, H., Han-Liang, H., Horng, H.L. Hsiao, C.H. Liu, S.F. & Chou, K. (2021). Learning innovative entrepreneurship: Developing an influential curriculum for undergraduate hospitality students. Journal of Hospitality ,29.
Jerez Yàñez, Ó., Aranda Càceres, R, Corvalán Canessa, F., González Rojas, L., & Ramos Torres, A. (2019). A teaching accompaniment and development model: Possibilities and challenges for teaching and learning centers. International Journal Acad. Dev. 2019, 24, 204–208.
Kim, S., Raza, M., Seidman, E. (2019). Improving 21-st century teaching skills: The key to effective 21-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117.
Mei, W. & Symaco, L. (2020). University-wide entrepreneurship education in China’s higher education institutions: Issues and challenges. Stud. High. Educ,4, 1–17.
Shahin, M. (2021). The impact of a STEM-based entrepreneurship program on theentrepreneurial intention of secondary school female students. International Entrepreneurship and Management Journal, https://doi.org/10.1007/s11365-020-00713
UNESCO. (2015). Transforming technical and vocational education and training: building skills for work and life [Paper presentation]. Third International Congress on Technical and Vocational Education and Training, Shanghai, China.
Wu, W., Wang, H., & Wu, Y. J. (2020). Internal and external networks, and incubatees’ performance in dynamicenvironments: entrepreneurial learning’s mediating effect. The Journal of Technology Transfer, 46(6): 1707-1733.
Yuan, C. H., & Wu, Y. J. (2020). Mobile instant messaging or face-to-face? Group interactions in cooperative simulations. Computers in Human Behavior, 113: 134-155.